Bagaimanakah saya dapat mengelakkan ruam panas? 

 

Pastikan bayi anda sejuk dan selesa dengan memakaikannya pakaian yang ringan, longgar dan diperbuat daripada kapas, terutama sekali semasa cuaca panas.
.
Jika anda kurang pasti samada dia terlalu panas, sentuh kulitnya. Kulit yang panas dan lembap adalah petanda bahawa bayi anda terlalu panas. Semasa cuaca panas, duduklah dalam rumah atau cari tempat yang sejuk, teduh atau berangin apabila membawanya duduk dan bermain di luar. Pastikan bayi anda minum banyak cecair supaya dia tidak ternyahhidrat.
.
Atau cuba Bedak Asmak ini 😍😍
insyaallah puas hati

Maklumat lanjut:

Hubungi norah di 0168313664

ruam-panas

Rahsia kulit wajah lebih berseri

” Kenapa air laut tu masin ye? Sebab yang manis tu semua dekat awak ”

Tak teringgin ke pasangan cakap macam tu kat korang. 😊

Jangan risau semua tu dengan adanya Sabun Skrub Kopi Plus dan Kaisa Skincare mesti pasangan anda nak berkepit 24jam je sebab takut nanti disambar orang.

Nak tahu apa kandungan dalam Sabun Skrub Kopi Plus dan Kaisa Skincare?

Sabun Skrub Kopi Plus
•Kopi
•Habbatussauda powder
•Acerola beade
•Sakura extract
•Sireh

kulit-halus

Kaisa Skincare
• Habbatussauda’
• Aloe Vera
• Vitamin C
• Extract yeast
• Sakura
• Argan Oil
• Rose Petal

kulit-wajah-berseri

Kedua-duanya menggunakan bahan semulajadi tau lulus KKM pulak tu, jadi tak perlu ragu-ragu untuk menjadikan wajahmu lebih baik.

Anda suka Cik Abang pun suka.

Jadi tunggu apa lagi dapatkan sekarang.

Info lanjut?

Hubungi kak norah di 0168313664

#KaisaSkincare
#SabunSkrubKopiPlus
#Menjadikanwajahlebihbaik

5 Perkara Yang Perlu Dielakkan Semasa Mengurut Bayi

urutan

Sudah menjadi lumrah bayi, sentiasa sukakan urutan. Tahukah anda ada perkara yang tidak boleh dilakukan sebelum, semasa dan selepas mengurut bayi? Jom baca supaya kita tahu hal penting ni.

.
Jangan mulakan urutan sehingga bayi betul-betul rileks dan bersedia.
Usah lakukan urutan bayi di atas permukaan yang lembut seperti tilam atau sofa.
Lakukan di atas lantai yang dialas dengan tuala atau kain yang bersih.
Semasa mengurut, perhatikan reaksi bayi. Jika bayi tersebut sudah mula menunjukkan tanda-tanda tidak selesa.
Antara tanda-tandanya: menangis, menahan nafas, mata melihat ke arah lain.
Jika bayi mudah teruja dengan urutan anda, cuba elakkan bercakap atau menyanyi semasa urutan. Ini kerana semasa teruja, otot mereka berada dalam keadaan yang tidak rileks. Urutan memerlukan otot-otot mereka rileks.
.
.
Urutan bayi sama sekali berbeza dengan urutan orang dewasa. Urutan bayi hanya pada permukaan kulit kereka sahaja, tidak perlu menekan jari ke dalam otot mereka.
.
.
#infobyMHAMSB #MinyakHerbaAsmak

MANFAAT HINGUS SEMASA SELESEMA

Hingus ataupun disebut sebagai “Nasal Mucus” akan muncul semasa selesema. Ada yang tertanya-tanya, perlu ke mucus ni datang semasa selesema? Menyusahkan betul, ye tak? 😅
.
Hakikatnya, mucus sangat-sangat diperlukan oleh badan kita. Fungsi dan jasanya terlalu besar, lagi-lagi semasa selesema menyerang. Nak tahu apa fungsinya? Teruskan baca.
.
Melembapkan rongga hidung
Memerangkap bendasing seperti habuk, bakteria/virus ataupun
agen jangkitan yang masuk ke hidung semasa bernafas.
Sebagai lapisan perlindungan (immunity badan)
.
Semasa selesema atau batuk, mucus tu akan menjadi tebal/pekat dan bertukar warna menjadi kuning atau hijau, yang kita sebut sebagai hingus atau kahak. Itu tandanya kuman dan bakteria telah terperangkap di dalam mukus tersebut.
.
Jadi, berterima kasihlah kepada hingus dan kahak. Mereka banyak menolong badan kita melawan penyakit!
.
.
#infobyMHAMSB #MinyakHerbaAsmak

manfaat-hingus

Rawatan batuk

Hari hujan.
Rasa sejuk.
Tidur pun sedap ni.

Sekali anak merengek.Batuk tak berhenti.Berjangkit dari suami la ni.Hidung masing-masing meleleh.

Mama is rimas tau.Ajak pergi klinik.Siap punya siap jam dah pukul 12.30pm.Sampai klinik pukul 1pm sebab cari parking lambat.Kena tunggu pulak doktor rehat katanya.Pukul 2pm masuk jumpa doktor.

Doktor check anak dan suami.Ok,ke kaunter lah nak buat bayaran.Mak aih,mahalnya kena.Ubat pun berderet.

Sekali ada yang tegur. “Kak,kenapa tak cuba Minyak Herba Asmak.Bagus dengarnya”.Dia pun bercerita dan bagi no seller terdekat.

Lepas call,akak pergilah jumpa pengedar tu dan dapatkan cara pakai.Balik akak bagilah si kecik dan bapanya pakai.

Alhamdulillah mereka nampak lega dan tidur lena.Esoknya ..
Eh,mereka dah makin segarlah.Tak sempat guna ubat-ubat tu semua.

Inilah cerita pembaziran masa,tenaga dan wang.Maka berhuhu la.

Serasi untuk saya sekeluarga,Insyaallah serasi untuk kalian semua.

Mai pinang sekarang.Berbaris stok bersedia untuk dipinang.Akak jual apa yang akak pun guna tau.

Hubungi 016-8313664 untuk keterangan lanjut.

#minyakherbaasmak
#rawatasmak
#rawatbatuk

rawatan-batuk

Cara Mudah Hilangkan Hingus Dengan Sekaligus

Bila hingus dah terlalu banyak dalam hidung, semestinya rasa tak selesa kan. Nak tahu tak teknik untuk hilangkan hingus dengan mudah tanpa apa-apa peralatan? Mudah je.
.
Caranya, baring dengan terlentang di atas katil, dengan kepala di pinggir katil. Seluruh badan dari bahu sehingga ke kaki berada di atas katil. Cuma kepala saja di luar katil. Pastikan kepala lebih rendah dari badan. 
.
Bila anda berbuat begitu selama beberapa saat (cuba buat selama 30-45 saat), anda akan dapat rasa cecair di dalam hidung turun secara perlahan-lahan. Bila dah dapat rasa macam tu, cepat-cepat ambil tisu atau sapu tangan dan hembus. Percayalah, hasilnya sangat memuaskan 😉
.
.
#infobyMhamsb #MinyakHerbaAsmak

hilangkan-hingus

Anak ruam? Leher, pipi, punggung..

Mak-mak guna krim hospital & klinik.. Memang ok.. Kejap je dah hilang!

.
.
Tapi.. Tahu tak kesannya?

Tentang STEROID!

Ramai sudah mendapat kesedaran bahawa Steroid berbahaya kepada tubuh badan, Penggunaan jangka masa panjang boleh menyebabkan kesan kesan berikut :

😱Pereputan tulang
😱Kerosakkan buah pingang
😱Kerosakkan organ dalaman
😱Kulit menipis kemerahan dan kadang kadang kehitaman
😱Urat darah jelas kelihatan ( cream steroid)
😱Cushing syndrome
😱 Strecthmark
dan pelbagai lagi
.
.
Namun ramai di luar sana tidak mengenali Steroid. Mari kita kenal nama-nama steroids yg digunakan dlm ubat ubatan.

Kenali NAMA Steroid:
———————————-

Triamcinolone
Crticosteroid
Prednisolone
Hydrocortisone
Dexamethasone
Betamethasone
Deflazacort

Semak kandungan ubat atau cream yg anda gunakan. Jika mengandungi nama seakan akan nama di ats. Ianya mengandungi steroid. Ini cara mudah … kenali steroid dgn perkataan ini…
CORT, …CORTISONE…STEROID….LONE… METHASONE

Steroid selalunya berkesan dlm merawat pelbagai penyakit.Kesan pemulihannya memang cepat. Tetapi tidak boleh digunakan dlm jangka masa panjang. Ianya diserap kedalam tubuh dan ini membahayakan organ dalaman… terutamanya kepada bayi.

Cth cream Econazine, apa sahaja cream yg namanya begini xxxxCort dan lain-lain.

Cubalah Bedak Asmak
Diperbuat dari bahan semulajadi

Info lanjut?

Hubungi kami di 0168313664 (Norah)

rawat-ruam

Apa Beza Asma Kanak-Kanak Dengan Asma Orang Dewasa? .

beza-asma-dewasa-dan-kanak-kanak
Secara general, simptom dan punca serangan asma di kalangan kanak-kanak dan orang dewasa adalah sama.
.
Jadi, apa yang bezanya?
.
Yang berbeza adalah kekerapan serangan berlaku. Serangan asma di kalangan kanak-kanak berlaku sekali-sekala. Manakala serangan asma di kalangan dewasa pula adalah lebih kerap.
.
Dengan kata lain, asma yang tidak dirawat semasa kecil akan menjadi lebih teruk apabila kanak-kanak tersebut menginjak ke dewasa.
.
.
#infobyMHAMSB
#MinyakHerbaAsmak

Apa Yang Akan Terjadi Apabila Asma Tidak Dirawat?

Ada beberapa perkara serius yang akan terjadi apabila asma tidak dirawat dengan baik. Dan perkara-perkara tersebut semuanya mempengaruhi hidup si penghidap asma.

Gangguan kualiti tidur
Tidur yang berkualiti adalah kunci kepada kualiti kerja. Tiada orang yang boleh bekerja dengan baik dalam keadaan mengantuk.

Kurangnya aktiviti fizikal
Apabila aktiviti fizikal berkurang, maka risiko obesity akan meningkat. Siapa kata obese bagus? Biasanya mereka yang obese akan mempunyai masalah-masalah lain di kemudian hari seperti sakit jantung, kencing manis dan sebagainya.

Perubahan di salur udara
Serangan asma yang semakin kerap akan mengubah struktur salur udara dalam jangka masa panjang. Dan biasanya, perubahan ini adalah kekal sepanjang hayat. Apabila salur udara berubah dan rosak, peparu akan mengalami kekurangan oksigen dan menjadi rosak dalam jangka masa panjang.

Hospital
Tahukan anda, asma adalah sebab ketiga terbesar kanak-kanak dimasukkan ke hospital di US. Dan mereka tidak akan dibenarkan balik selagi mereka tidak dapat bernafas seperti normal.

Kematian
Ada satu pertubuhan di US yang menemui kadar kematian disebabkan asma, iaitu 9 orang mati disebabkan asma setiap hari. Jika di Malaysia, mungkin lebih sedikit jumlahnya. Kebanyakan kematian tersebut adalah kematian yang boleh dielakkan dengan rawatan yang sepatutnya.

asma-tidak-dirawat
#infobyMHAMSB

#MinyakHerbaAsmak

Tips Melegakan Radang Ekzema Dengan Cepat

Apa yang kita rasa semasa ekzema berlaku?

Pedih. Terbakar. Gatal. Berair.

Macam mana nak melegakan keradangan ekzema dengan cepat? Begini caranya:

Ambil sebatang aloe vera dan masukkan ke dalam blender. Blend selama 1-2 saat sahaja sehingga menjadi pes (jangan terlalu hancur). Sapukan aloe vera ke atas tempat yang terlibat dan biarkan selama 10-15 minit.

Seeloknya, sediakan ramuan ini sebelum ekzema menyerang, dan sejukkan di dalam peti ais. Kesannya lebih baik.

Nak tahu cara yang lebih elok? Amalkan produk yang menggunakan tanah liat putih sebagai salah satu bahan. Itulah sebaik-baik penawar yang melegakan.

Mahu mendapatkan Bedak asmak?

Wassap / call 0168313664 untuk keterangan lanjut.


#info by MHAMSB 

#MinyakHerbaAsmak 

#BedakAsmak

legakan-ekzema

Pusat Rawatan Keluarga Online