Syampoo rambut hilangkan bau hapak

RISAU betoi la, setiap kali pakai tudung, kulit kepala jadi berpeluh, buka je skaf keluar bau yang tak menyenangkan.

Ada tak rakan/adik-beradik/saudara yang mengalami masalah di atas? Don wori, sekarang dah ada penawarnya tau.

Gunakannlah syampoo bunga raya. Rambut dan kulit kepala rasa segar dan wangi je sepanjang hari. Selain itu, Ia jugak dirumus khas untuk merawat rambut yang gugur dan gatal kepala ekslusif untuk wanita yang bertudung.

Tapi jangan ingat wanita bertudung je selalu alami masalah keguguran rambut ni. Ada juga wanita yang ‘freehair’ atau lelaki yang mengalami masalah yang sama kan? Selain untuk masalah rambut gugur, syampoo bunga raya ini jugab bertindak sebagai anti-kelemumur, mengawal untuk kepala kering dan berminyak, di samping dapat menyejukkan dan sentiasa menyegarkan kulit kepala kita.

Apa kandungan yg best dalam Syampoo Bunga Raya ni????

Bunga Raya – Merawat rambut yang keguguran dan kulit kepala yang gatal juga melebatkan rambut, menghitamkan rambut, dan melembutkan rambut

Coconut Oil – Melindungi Rambut dari Kerosakan Akibat Sinar Matahari, Menyuburkan Rambut, Sebagai Kondisioner, Mengurangkan kelemumur , Mengatasi Rambut Bercabang, Menyehatkan Kulit Kepala, memberi Protein pada Rambut, Melembapkan Rambut, Melembutkan Rambut, dan Mencegah Uban

Babassu Oil – Menyegarkan kulit kepala

Tea Tree Oil – Melembapkan kulit kepala dan mengurangkan kelemumur dan rambut gugur

Jojoba Oil – Mengurangkan masalah rambut kusut dan gugur, membuat rambut lebih lembut dan bersinar , dan mengelakkan rambut bercabang.

Acerola – Menguatkan rambut hingga ke akar, menggurangkan masalah rambut gugur dan berpontensi memberi vitamin pada rambut untuk kekal sihat

Sis nak cuba ye?
Pey em je kak norah atau wassap di 0168313664.

#SyampooBungaRaya
#berkongsikebaikan
#TimFarrahCare

25299495_10210938008748806_1982577202079870062_n

KINI minyak herba asmak didatangkan didalam pelbagai saiz.

Lebih pilihan untuk anda.
Waah seronoknya, #Minyakherbaasmak kini didatangkan dalam 3 saiz utama.
💖10ml (mini) – boleh dijadikan sebagai tester dulu. Lagipun senang nak letak kat handbag.

💖30ml – letak kat umah / opis. Sekeluarga boleh pakai. Dari baby sampai dewasa.

💖50ml – lebih jimat dan tahan lama untuk lebih penjimatan wang anda.

Best best.

#minyakviral
#rawatanbatuk
#rawatkahak
#rawatanasma

23795352_10210814369537903_4401329547251616045_n

Pengalaman pesakit asma

Apa Yang Ibu Bapa Ini Dah Buat Sehingga Anaknya Yang Asma Teruk Sejak Sekolah Rendah Tak Jadi Dimasukkan Ke Hospital.

Kak norah nak kongsi pengalaman sahabat yang mempunyai anak saudara berumur 7 tahun menderita asma, sejak sekolah rendah.

Ikuti ceritanya.

Cerita ni saya tak pernah bagitahu sesiapa tetapi dalam kegawatan ekonomi macam ni eloklah saya share.

Adik saya ibu kepada anak saudara saya yang asma tu, kuat berpegang teguh dengan perubatan hospital.

Kesian tengok bila berkunjung ke rumah adik saya ni, macam-macam ubat ada.

Rumah dia dah macam mini-hospital tau.

Tak sanggup saya lihat lama-lama anak saudara saya jadi macam tu, dah macam angkasawan, kena tekup dengan oksigen memanjang.

Nak jadikan cerita,

Rakan sekerja saya, orang panggil dia Mat Jimat.

Memang jimat selalu bawa bekal, air pun dia bawa jus dari rumah.

Saya hairan kenapa air pun dia nak jimat padahal air minum tak de lah mahal sangat kan.Dia selalu bawa dan minum jus tu time lunch.

Botol jus tu pun cantik.

Ingatkan mahal, dalam rm70 – rm90 tapi sebenarnya RM44 saja.
saya tanya tentang jus tu untuk apa?

Dia kata boleh kembalikan tenaga, sejukkan badan, hilangkan sakit tekak, batuk selsema.

Dan last asma, semput dan penat pun boleh!

Astaghfirullah, teringat tentang anak saudara ku.

Masa birthday dia, saya belikan Jus Asmak Gold tu sebagai hadiah.

Saya paksa dia minum masa tu jugak, dalam birthday partynya.

Alhamdulillah, akhirnya ada perubahan dengan anak saudaraku selepas konsisten minum jus tersebut.

Malam2 dah tak batuk2.
Dah jarang ke hospital.
Bila tengok dia dah tak macam dulu lagi.
Seronok, lincah macam budak2 lain.

Tak putus2 adik ku ucap terima kasih kepadaku.

“Waalaikumussalam. Pertama..saya rasa ia memang pelengkap untuk minyak…sebab penat bertambah baik. Kedua.. Kini saya rasa kehidupan tak sempurna tanpa kedua-dua produk tu. Lama dah asma..sejak sekolah rendah lagi” – Anuar, Kroh

5 Tips persediaan ke tempat percutian

Mulakan hari ini dengan ucapan syukur kepada yang maha kuasa, yang terus memberi peluang untuk kita menikmati keindahan ciptaanya dan terus berusaha untuk membuat sesuatu yang terbaik disisinya.
.
Minggu ni cuti sekolah, mesti uolls sibuk becuti membawa anak-anak ke tempat-tempat menarik di dalam / luar Negara. Namun uolss kena berhati-hati ye.Cuaca tak menentu sekarang. Sekejap panas kemudian sejuk dan kekadang hujan.
.
Sediakan ubat-ubatan sebelum membawa anak ke mana-mana. Tak le nanti kelam kabut mencari klinik. Selain itu di sini kak norah nak kongsikan lagi beberapa tips untuk uolss sediakan sebelum bercuti di luar kawasan.
.
1. Pastikan makanan dan kelengkapan anak-anak adalah mencukupi. Jika ada makanan yang sesuai yang boleh diperolehi di tempat bercuti, pastikan ada bajet yang mencukupi untuk membeli makananan tersebut. Selain itu, ibubapa harus mempersiapkan diri dan minda untuk melebihkan tenaga untuk menyiapkan kelengkapan anak-anak. Rancang semuanya dengan rapi.

2. Rancang percutian sebaiknya. Sedikan peta lokasi tempat-tempat menarik sekitar yang ditujui. Terutamanya tempat makan yang sedap dan dekat.

3. Mempunyai wang tunai yang mencukupi bagi tujuan berpelanjaaan di tempat yang dilawati.

4. Dapatkan maklumat melalui internet apakah ole-ole yang sesuai untuk dibeli mengikut bajet anda. Senaraikan nama-nama penerima ole-ole supaya belian dibuat dengan terancang dan tidak berlebihan.

5. Buat sebarang tempahan dengan lebih awal. Contohnya tempat untuk menginap, tiket masuk ke taman tema dan sebagainya. Lebih-lebih lagi semasa cuti sekolah atau cuti umum. Pada masa tersebut bilangan yang melancong meningkat berkali ganda. Jika tidak memuat tempahan lebih awal, khuatir tidak dapat masuk dan ini akan merugikan masa dan tenaga anda.

FAKTA PESAKIT ASMA DI MALAYSIA

5% GOLONGAN DEWASA & 10% GOLONGAN KANAK-KANAK ADALAH PENGHIDAP ASMA
DAN ANGKA INI TERUS MENINGKAT!!!

Ini adalah fakta menakutkan yang dikeluarkan oleh Pakar Perunding Kanan Dada dan Pengarah Institut Perubatan Respiratori (IPR) Kuala Lumpur, Datuk Dr Abdul Razak Abdul Muttalif.

Menurut tinjauan mereka juga, 93 peratus responden di Malaysia tidak menganggap penyakit lelah mereka serius dan 79 peratus percaya mereka boleh menguruskan lelah tanpa bantuan doktor.

“Walaupun kematian asma di Malaysia tidak begitu tinggi, ia membimbangkan. Ini kerana ramai dalam kalangan pesakit yang meninggal dunia disebabkan mengabaikan rawatan atau tidak bertindak segera apabila mendapat serangan”

Apakah anda tahu gejala dan cara pencegahannya? Baiklah di sini kak norah kongsikan infografik mengenainya. Semoga mendapat manfaat.

Mahu mencari solusi tentang permasalahan ini? Jangan risau, Insya allah kak norah akan kongsikan lebih info mengenainya. Wassap je kak norah di 0168313664.

#TimFarrahCare
#LeaderMhamsbNorah
#solusiasma

gejala_asma

cegah_srangan_asma

Cara mudah hilangkan batuk menggunakan bahan-bahan yang ada didapur.

Bahan-bahannya:

Halia –  4 hiris

Madu Asmak – 1 sudu

Buah lemon – potong separuh

Air – secukupnya

 

Cara membuat:

  1. Masukkan segelas air ke dalam periuk dan panaskan
  2. Masukkan 4 hiris halia tadi ke dalam air
  3. Rebus halia tadi selama 5 minit atau sehingga aromanya naik
  4. Tapiskan air halia yang telah direbus tadi ke dalam cawan
  5. Tambahkan sesudu madu dan hirisan lemon ke dalam cawan yang berisi air halia.
  6. Minumlah air campuran tadi 3 kali sehari sehingga batuk hilang.

Selamat mencuba

madu asli asmak

Bahan-bahannya

Rebus

tapiskan

21765249_10210416833679755_998002323331269008_n

21765284_10210416834039764_4586087165851025236_n

EKZEMA VS PSIORIASIS

Tahukah anda bahawa eczema & psioriasis boleh menyebabkan kematian. Walaupun kedua jenis penyakit ini berkaitan dengan kulit, maksudnya senang untuk dirawat, namun kesannya amat merbahaya jika tidak diatasi dengan segera tau.
.
Namun apakah beza keduanya. Sekejap lagi kak norah kongsikan infonya. Terdapat lebih kurang 5 perbezaan. Mari kita lihat satu persatu.
.
Ekzema dan psioriasis kedua-duanya adalah sama iaitu disebabkan kerengsaan kulit, termasuklah symptom seperti kegatalan dan kemerahan. Ekzema biasanya menyerang bayi dan kanak-kanak, manakala psioriasis menyerang pesakit berumur 15 hingga 35 tahun.

Keadaan keduanya dicetuskan oleh fungsi sistem imun yang rendah serta perasaan tertekan. Walaubagaimanapaun, penyakit eczema ini lebih berkait dengan kerengsaan ( dari benda-benda seperti produk penjagaan kulit) dan alergik.Manakala, penyebab untuk penyakit psioriasis masih belum ada jawapan yang jelas namun ia dipercayai dari kombinasi genetic, jangkitan, tekanan emosi, kulit yang sensitive disebabkan luka dan kadang-kadang kesan pengambilan ubat.

Berbanding psioriasis, kesan eczema menjadikan kulit terasa lebih gatal dan ingin menggaru tanpa henti. Luka berdarah disebabkan kuat menggaru kulit ini biasanya banyak berlaku kepada pesakit eczema berbanding pesakit psioriasis.

Kegatalan dan luka pada kulit biasanya berlaku disebabkan oleh eczema. Manakala psioriasis kesannya dirasai seperti kulit terbakar. Selain kesan kulit terbakar, psioriasis juga boleh menyebabkan kemunculan tompok-tompok serta keradangan kulit

Terdapat juga perbezaan untuk keduanya dari segi kemunculan simptom. Simptom kesan eczema biasanya berlaku di bahagian tangan, muka atau bahagian lipatan badan seperti di siku dan lutut. Manakala psioriasis biasanya muncul di lipatan kulit atau di bahagian muka dan kepala. Kadang-kadang muncul di bahagian bahu, tengkuk belakang dan kuku.

Sekarang boleh tak uolss bezakan ekzema dan psioriasis?

Uolss masih runsing untuk mendapatkan rawatannya?

Kak norah ada caranya. Klik saja link ni:

http://www.wasap.my/60168313664

21767959_10210402741967471_831592262459353716_n

9 Fakta kemahiran yang ibubapa wajib tahu

Membesarkan anak-anak zaman kini tidak lagi sama seperti zaman ibubapa kita dahulu. Keadaan sekarang lebih mencabar dengan banyaknya perubahan yang berlaku di sekeliling kita. Terutama keadaan persekitaran, cara bersosial dan komunikasi, kemudahan dan sebagainya.Kadang-kadang ibubapa tak dapat membayangkan kerisauan terhadap keselamatan dan perkembangan anak-anak di masa depan.

ibubapa

Ini ditambah lagi dengan kejadian yang berlaku baru-baru ini. Sekumpulan remaja yang masih mentah berani melakukan jenayah yang menyebabkan kematian 22 orang akibat kebakaran. Amat sukar untuk kita mepercayai kejadian ini, namun inilah kenyataan.

Dengan keadaan yang semakin mencabar hari ini, ibubapa harus bersedia dan berikan yang terbaik untuk anak-anak anda. Bersama ini diberikan 10 kemahiran yang perlu dikuasai untuk mendidik anak-anak. Semoga ianya memberi manfaat untuk kita bersama. Selamat mencuba.

  1. Menjadi pendengar yang baik

Sebagai ibubapa kita haruslah memahami  dan sangat penting untuk menjadi pendengar yang setia kepada masalah yang dikemukan oleh anak-anak. Berikan mereka peluang untuk bercerita segala ketakutan, kerisauan dan keraguan yang mereka alami. Paling utama, ibubapa perlu fokus dan memberi penyelesaian terbaik untuk anak-anak.

  1. Menunjukkan rasa kasih sayang sepenuhnya

Ibubapa haruslah menunjukkan rasa cinta dan kasih sayang sepenuhnya kepada anak-anak. Setiap hari berikan pelukan kasih sayang dan ucapkan  sayang kepada mereka. Berikan mereka rasa diri mereka disayangi dan lebih ceria setiap hari.

  1. Meluangkan masa berkualiti

Usahakan lebih banyak masa anda diluangkan untuk beraktiviti bersama anak-anak. Contohnya bermain permainan , bercerita dan menyiapkan kerja rumah bersama-sama. Ia akan mengukuhkan ikatan perhubungan emosi yang kuat dengan anak-anak.

  1. Bersikap tegas, adil dan mesra

Penetapan disiplin di rumah amatlah penting. Ini untuk memastikan anak-anak lebih selamat dan berjaya. Contohnya anak-anak ditetapkan masa untuk belajar, bermain dan bersosial.

  1. Memberi contoh tauladan yang terbaik

Anak-anak biasanya akan melihat ibubapa sebagai contoh tauladan yang utama. Apa-apa keputusan dan geraklaku yang dibuat biasanya mengikut cara ibubapa. Mereka lebih mengikut tingkahlaku yang kita buat berbanding apa yang kita ucapkan. Oleh itu, ibubapa harus berhati-hati dengan setiap tuturkata dan perlakuan di hadapan anak-anak. Jadilah contoh tauladan yang baik untuk anak-anak.

  1. Memberi penghargaan, bukannya kutukan

Menjadi ibubapa yang positif amatlah penting. Hargai setiap kerja yang anak lakukan dari sekeci-kecil kerja sehingga yang besar. Jika mereka gagal melakukan sesuatu, berikan kata-kata dorongan dan bukannya kutukan. Mereka perlukan sokongan kita dalam apa jua perkara.

  1. Terbuka kepada pembelajaran

Walaupun kita sudah bergelar ibubapa, tidak semestinya kita sudah tahu segalanya mengenai ilmu pengurusan keluarga. Mulai saat ini, usahakan untuk menambah ilmu-ilmu keibubapaan. Info-info boleh diperolehi dari internet, suratkhabar, buku dan sebagainya. Tinggal motivasi diri masing-masing sahaja.

  1. Fahami anak anda dengan meletakkan diri anda seperti mereka

Perhatikan kelakuan anak-anak. Fahami bagaimana mereka belajar dan melihat sesuatu. Sentiasa beri peluang mereka memberikan pendapat. Ini amat penting supaya mereka lebih rasa dihargai dalam keluarga.

  1. Bersabarlah

Jangan menjangkakan anak anda boleh berubah dengan cepat selepas dinasihati. Jangan menjangkakan anda ibubapa yang hebat dalam sekelip mata. Semua perkara perlukan masa untuk berlaku dengan baik. Oleh itu, jangan terlalu risau apabila sesuatu yang kita mahu belum lagi tercapai.

Nukilan: Norah Tuah

keibubapaan

KENAPA SAYA MEMILIH MADU ASLI ASMAK

Uolss kak norah ni lama dah cari madu asli. Selama ni duk beli dah yang kat pasaraya, pasartani dan yang persendirian. Dari yang hage murah sampailah mahal.

.
Perkara yg selalu bermain di fikiran kak norah masa tu adalah keaslian madu. Nak sihat, tapi kalau termakan madu yang dicampur gula kan naya tu.. huhuhu
.
Sekarang kak norah tak perlu dah banyak fikir. Madu asli asmak ni dah cukup puashati sebab:-

💖Madu asli yang diperakukan oleh sirim.
Sape-sape yang dah beli madu asli asmak ni, pastikan ada nombor SIRIM tercetak di botol.

💖Harga Jimat.
Harganya memang murah untuk kandungan 300ml. Jadi setiap bulan kita mampu restock dengan senang hati. Ye la, dah hage mampu milik, minumlah madu dengan gembira. Nak sihat ..betul kan?😉😉

💖Dijamin halal
Insya allah dijamin halal dan selamat diminum. Pengesahan oleh pihak berwajib.

Rasanya 3 benda ni pun dah cukup untuk kak norah konsisten minum madu. Insya allah kesihatan terjamin.

Uolss pulak bagaimana?
Nak info lanjut?

#maduasli
#maduhaliabentong
#TimFarrahCare

21369341_10210199265400684_4435001215104068096_n

Pusat Rawatan Keluarga Online