7 TIP PEMAKANAN SIHAT UNTUK ANAK-ANAK

Makanan yang kita makan setiap hari akan menjadi darah daging kita. Selain makan untuk hidup, makanan juga menjadi asas penting membentuk kesihatan kita. Kebanyakan anak kecil mempunyai masalah cerewet makan.

Secara asasnya tabiat pemakanan yang sihat perlu bermula daripada ibu bapa di rumah lagi. Anak-anak meniru tabiat pemakanan ibu dan ayah, jadi pastikan anda mengamalkan pemakanan sihat jika mahu anak tidak cerewet makan dan suka makanan yang sihat.

Berikut adalah tip – tip yang boleh diamalkan oleh ibubapa untuk anak-anak tersayang.

Layari:

https://www.facebook.com/farrahcare/posts/1847969142155367

(Sumber: Majalah Pa&Ma)

Mahu mendapatkan lagi tip-tip kesihatan keluarga?

Hubungi :

Norah . SD03001. Stokis MHAMSB.

016-8313664

016-8313664

#tipskesihatankeluarga
#farrahcare

Minyak kayu putih antara kandungan penting minyak herba asmak

Minyak kayu putih adalah anti inflamasi, melegakan dada yang terasa sempit, membantu mencairkan kahak dan lender, mencedah infeksi pada luka,meredakan demam, mengurangkan radang, kejang, antioksidan dan antivirus.

rawatan-batuk

Minyak kayu putih (cajuput oil) merupakan salah satu jenis minyak esensial yang dihasilkan dari proses penyulingan daun dan ranting dari pohon kayu putih (melaleuca leucadendra). Pohon kayu putih ini banyak tumbuh terutama di wilayah Indonesia bahagian timur dan Australia bahagian utara. Atau dapat juga tumbuh di daerah-daerah dengan musim kemarau yang jelas.

Sesuai dengan namanya, pohon kayu putih memang memiliki batang yang berwarna putih, dapat terkelupas seperti busa yang berlapis-lapis, memiliki daun yang berukuran kecil-kecil serta mudah menguap jika terkena panas. Baunya yang khas membuat minyak kayu putih banyak disukai atau bahkan justru dibenci oleh sebagian orang.

Mahu mendapatkan minyak herba asmak?

Hubungi:

Norah. SD03001. Stokis.

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

GAMAT GOLD salah satu kandungan utama didalam minyak herba asmak.

Secara tradisional, Gamat digunakan oleh nenek moyang kita sejak beratus tahun dahulu untuk membantu mempercepatkan penyembuhan luka selepas bersalin, sebagai minuman tonik untuk mengembalikan tenaga, dijadikan minyak urut untuk meredakan sakit sendi dan otot malah turut diaplikasikan pada gigitan serangga untuk mengurangkan kesakitan dan bengkak. Gamat merupakan famili Timun Laut di mana 9 spesies daripada 49 spesies Timun Laut telahpun dikenalpasti di perairan Malaysia. Menariknya, paling istimewa dan bernilai dari sudut perubatan iaitu “Gamat Emas” adalah dari spesies Stichopus horrens melalui kajian DNA oleh Kamarul, Ridzwan dan Gires pada tahun 2010 (dahulunya dikenali sebagai Stichopus hermanii).

Gamat berbentuk silinder dengan leper pada bahagian dorso-ventral, tanpa tulang belakang dan mempunyai bukaan pada bahagian hadapan dan belakang. Terdapat beberapa mekanisma pembiakan bagi gamat iaitu secara seksual, atau aseksual (pembelahan badan) dan autotomi (penyerpihan kulit badannya).

Hasil penyelidikan mendapati “Gamat Emas” kaya dengan kandungan protein melebihi 44%, 3-5% karbohidrat dan kurang dari 2% lemak kasar. Lebih memberangsangkan turut mempunyai pelbagai bahan bioaktif yang berkhasiat antaranya asid amino dan asid lemak perlu, vitamin, mineral dan sebagainya.

“Gamat Emas” sangat berkhasiat untuk membantu penyembuhan luka dalaman dan luaran. Kajian juga mendapati gamat berupaya membantu mencegah penyakit jantung, mengurangkan keradangan, penahan sakit, mencegah dan mengawal kencing manis serta tekanan darah tinggi, mengurangkan sakit sendi, meredakan ulser dan gastrik serta berpotensi merawat jangkitan kulit. Gamat turut mengandungi  antioksidan semulajadi yang bertindak memberi perlindungan terhadap radikal bebas punca kerosakan dan kemerosotan sel.

Perlukan minyak herba asmak untuk merawat luka dalaman dan luaran?

Hubungi:

Norah. SD03001. Stokis.

016 831 3664

016 831  3664

rawatan-luka

Apakah kandungan utama minyak herba asmak?

Terdapat 3 bahan utama didalam minyak herba asmak. Salah satu bahan tersebut dikenali sebagai habbatusauda. Habbatusauda boleh merawat dan melegakan semput, anti-asma, mencarikan kahak, mengandungi pelembab semulajadi, antioksidan, mencantikkan kulit dan merawat eczema.

minyak-herba-asmak-kota-kinabalu

Apakah kandungan holistic bijirin Habbatus sauda’?

Bagaimana rahsia sebenar Habbatuss Sauda’ berperanan dalam penawar dan penyembuhan masih lagi menjadi misteri. Analisa demi analisa ke atas Habbatus Sauda’ secara saintifik telah mengenalpasti lebih dari 100 bahan-bahan penyembuh. Hanya 63 telah dijalankan ujikaji dan selebihnya belum lagi dikenalpasti oleh penyelidik.

Oleh itu walaupun penyelidikan telah dijalankan, rahsia kehebatan Habbatus Sauda’ masih lagi banyak yang belum dibongkar sepenuhnya. Mungkin di sinilah terletaknya rahsia perubatan Habbatus Sauda’, yang mengikut maksud hadith Nabi s.a.w penawar bagi segala penyakit.

Setakat ini analisa telah menunjukkan bahawa bahan-bahan tersebut saling seiring, berhubungkait dan menyokong antara satu sama lain dalam proses rawatan untuk penyembuhan masalah kesihatan dan penyakit-penyakit. Untuk memahami proses saling hubung-kait dan perjalanan penyembuhan yang mungkin terjadi, berikut adalah senarai bahan-bahan kandungan holistic Habbatus Sauda’ dan ciricirinya yang diketahui oleh kajian sains:

Alanine

o Adalah sejenis asid amino non-essential.

o Antioxidant (bahan yang mencegah/kurangkan kerosakan akibat proses oxidation)

o Cancer preventive (pencegah kanser)

 

Alpha-spinasterol

o Anti-inflammatory,

o Anaesthetic (bius setempat, kebaskan sakit / numbs pain)

o berguna dalam sakit gigi

 
Ascorbic acid (Vitamin C)

o Adalah asid gula yang bersifat anti-oxidant (bahan yang mencegah/kurangkan kerosakan akibat proses oxidation)

o Anti-arthritic

o Anti bacterial

o Anti cold,

o Anti ulcer,

o Cancer & asthma preventative (pencegah kanser dan asthma/lelah)

dan banyak lagi ciri-cirinya yang tidak disebutkan di sini. Maklumat lanjut boleh layari http://herbadantumbuhan.blogspot.my/2011/07/habbatus-sauda-sebagai-penawar-segala.html

Berdasarkan ciri-ciri terbaiknya, maka sebab itulah ramai yang mempercayai keberkesanannya.

Mahukah anda mendapatkannya?

Hubungi:

Norah. SD03001. Stokis.

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

Faktor penyumbang kepada berlakunya resdung.

Di artikel yang lepas kita membincangkan terdapat 2 virus utama penyebab berlakunya resdung iaitu

* Streptococcus
* Staphylococcus

asmak-herbs-kota-kinabalu
Namun terdapat beberapa punca utama kenapa kedua-dua virus tersebut boleh membiak di pintu-pintu rongga sinus dan tersumbat.
Antaranya ialah:

a. Radangan pada hidung.

Faktor-faktor yang menyebabkan radang hidung ialah apabila berlakunya:

* Jangkitan kuman dan alergi (alahan).

Sekiranya keadaan ini berlaku dinding hidung membengkak. Apabila lapisan ini membengkak ia akan menutup pintu sinus.

b. Ketumbuhan atau polip pada hidung di mana tumor ini menutup pintu rongga sinus (ostia) seperti ketumbuhan malignant (kanser    di hidung)

Apabila ostia tertutup cecair daripada rongga sinus tidak dapat keluar dan bertakung. Apabila berlakunya takungan ini, bakteria akan membiak yang menyebabkan terjadinya resdung.

c. Jangkitan pada gigi geraham atas

Akar umbi gigi geraham atas berada di sinus maxilla. Apabila seseorang mengalami sakit gigi, ia akan menjangkiti akar gigi dan keluar ke sinus. Keadaan ini berlaku sekiranya gigi yang berpenyakit tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya oleh doktor gigi. Ada kalanya dalam proses mencabut gigi, akarnya terpatah dan tertinggal.

d. Genetik

Resdung bukanlah penyakit genetik, tetapi alahan yang diwarisi yang menyebabkan sinusitis itu merupakan genetik.

 Adakah anda masih mengalami masalah-masalah di atas dan ingin mendapatkan rawatan?

Jangan risau, kami ada penawarnya.

Hubungi:

Norah. SD03001.Stokis.

016 831 3664

016 831 3664

+0168313664

 

Apakah yang dimaksudkan dengan resdung (Sinusitis)?

Satu keadaan di mana berlakunya kerengsangan hidung yang menjadikan hidung dan kawasan-kawasan disekitarnya menjadi gatal dan rasa tidak selesa.

Secara saintifiknya ia merupakan virus kanser yang hidup di bawah lapisan kulit. Ia mengalirkan darah kotor yang menjadi punca kepada kerosakan kulit muka. Virus ini turut mengalir bersama darah yang boleh menjadi punca kepada kerosakan organ-organ tertentu dalam badan.

asmak-herbs

Terdapat 2 jenis kuman yang menjadi punca kepada penyakit ini:

* Streptococcus
* Staphylococcus

 

Pada keadaan normal, kedua-dua jenis kuman ini sememangnya sedia ada terdapat pada rongga hidung tetapi ia tidak menyebabkan apa-apa penyakit.

Malah, dengan sistem pertahanan tubuh yang kuat ia dapat dikawal. Sebaliknya, sekiranya berlakunya kepincangan pada pertahanan tubuh bakteria ini dapat membiak tanpa kawalan dan menyebabkan resdung.

Seterusnya, mari kita ketahui apakah gejala-gejala resdung.

GEJALA RESDUNG (SINUSITIS)
• Hidung selalu tersumbat
• Lendir dari hidung dan tekak
• Sakit atau rasa berat muka terutama kawasan diantara mata
• Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang
• Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan
• Gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung dan sebagainya

Jika, gejala resdung tidak dikawal atau diubati, dibimbangi penghidap akan mendapat kesan kemudaratan seperti:

KEMUDRATAN RESDUNG (SINUSITIS)
• Jangkitan nanah dikawasan sekeliling mata
• Jangkitan otak
• Sakit tekak yang kronik
• Jangkitan tulang muka
• Menerukkan keadaan lelah
• Berdengkur secara kronik
• Menyebabkan jangkitan telinga dan tonsil
• Alahan hidung
• Selsema biasa yang melarat

Oleh, itu sama-samalah kita mendapatkan rawatan jika sudah mengetahui gejala-gejala di atas terhadap diri anda/keluarga anda.

Berita baiknya, kami menyediakan ubat yang dapat membantu merawat gejala-gejala resdung tersebut. Maklumat lanjut?

Hubungi:

Norah

SD03001

Stokis

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

+0168313664

Bagaimana mengurus kesihatan bayi baru lahir?

Setiap pasangan yang baru berkahwin memang mengimpikan akan mempunyai anak. Anak-anak inilah yang akan menjadi penyeri rumahtangga. Anak- anaklah yang akan menjadi penghibur di kala kesedihan dan membantu ibubapa di kala tua.

Seawal anak dari bayi lagi, persoalan kesihatan perlu diambil berat. Lebih-lebih lagi apabila bayi baru lahir. Ini disebabkan badan mereka belum ada system imunisasi yang dapat mencegah sebarang jangkitan virus merbahaya di sekeliling mereka.

Oleh itu, beberapa tips Farrah nak kongsikan di sini, khusus penjagaan bayi yang baru lahir.

  1. Pembersihan Uri

Uri atau placenta adalah organ yang dibentuk di dalam rahim. Ia dibentuk bersama-sama dengan janin, bertujuan untuk pengambilan makanan dan oksigen dari ibunya. Selain itu, ia mengeluarkan bahan-bahan kumuh dan toksik dari janin kepada ibu agar dapat  dibuangkan dari tubuhnya.

Oleh itu, uri adalah ‘sebahagian daripada organ’ dalam proses pembentukan bayi. Ketika bayi dilahirkan , uri akan keluar bersama-sama bayi. Tali pusat yang menyambungkan antara uri dan bayi akan diputuskan. Selepas itu, uri tidak ada lagi peranan…”

Uri tersebut hendalah dibersihkan mengikut syara’. Selepas itu, uri perlu ditanam bagi mengelakkan ianya dimakan oleh haiwan.

  1. Mandikan dengan air suam

Selepas dilahirkan bayi perlu dimandikan untuk menghilangkan kesan-kesan kotoran. Biasanya jururawat bertugas akan memandikannya semasa bayi masih berada di hospital dan keadaan ibu masih lemah selepas melahirkan.

Apabila berada di rumah, bayi sudah boleh dimandikan oleh ibu. Sebelum bayi dimandikan, pastikan air tersebut berada dalam keadaan suam. Sediakan kelengkapan seperti sabun dan syampu sebelum mula memandikannya. Keadaan bayi pada masa ini sangat lembut dan perlu dipegang dengan lebih berhati-hati.

  1. Lapkan bayi seberapa segera.

Selesai memandikan bayi tersebut, ambilkan tuala secepat mungkin. Ini untuk mengelakkan bayi dari kesejukan. Pastikan sekurang-kurangnya terdapat 3 helai tuala baru khusus untuk bayi anda. Kebersihan tuala juga perlu di titikberatkan.

  1. Gunakan minyak untuk elakkan kembung perut.

Apabila tiba masa untuk memakaian pakaian bayi, sediakan barang-barang keperluan seperti bedak badan, losyen, ‘alchol swab’ yang dibekalkan oleh doktor untuk mengecutkan tali pusat, kapas dan minyak untuk elakkan kembung perut. Farrah biasanya menggunakan minyak herba asmak, kerana minyak ini benar-benar membantu bayi daripada terkena perut kembung.

Jika anda berminat untuk mendapatkan minyak herba asmak sebagai pencegah kembung perut bayi?

Hubungi :

Norah. SD03001. Stokis mhamsb.

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

+60168313664

KEINGINAN MENDAPATKAN RAWATAN NEUBILIZER DIBATALKAN?

minyak-herba-asmak

 

WAH, TERASA SEPERTI TIDAK PERCAYA??

LEBIH BERSEMANGAT KE TEMPAT KERJA??

Seorang isteri mengadu bahawa suaminya sering sesak nafas. Lebih-lebih lagi jika waktu malam dan musim hujan melanda. Suaminya tidak dapat tidur lena sepanjang malam. Jadi malam tu,mereka berniat untuk berjumpa doktor bagi mendapatkan rawatan asma menggunakan kaedah neubilizer.

Maka, keesokkan harinya mereka berdua pun merancang pergi ke hospital terdekat. Semasa dalam perjalanan,mereka singgah di satu kedai runcit yang menjual #minyakherbaasmak. Lantas suaminya mebeli minyak tersebut kerana rasa tidak tertahan sesak nafas.

Selepas membuat sapuan di bahagian leher, belakang dan dada dengan sedikit urutan, sesak nafas suaminya semakin berkurangan. Lantas, suaminya pun membatalkan niatnya untuk ke hospital dan berhasrat untuk terus pergi ke tempat kerja.

Alhamdulillah, minyak herba asmak ini sangat berkesan untuk suaminya. Sekarang, si isteri tak perlu risau lagi kerana dengan adanya minyak herba asmak suaminya sudah boleh bernafas seperti biasa.

Adakah ANDA juga mengalami masalah yang sama?

Adakah ANDA mahu sembuh seperti suami akak ni?

Jadi, dapatkan minyak herba asmak ini sekarang dengan menghubungi:

Norah.

SD03001. Stokis mhamsb Kota Kinabalu.

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

+0168313664

Hujan & Asma

minyak-herba-asmak-kota-kinabalu-www-farracare-com

 

Time hujan ni, anak2 pun mulalah diserang asma. Sebelum ni steady jak gi kelas. Mak2 pun senang hati.
Sekarang, mak2 risau. Dah dinasihati anak2 supaya pakai baju sejuk. Tapi anak degil pulak, dia kate, takde gaya la mak, malu dgn kawan kawan. 🙈🙈🙈🙈
Hari ni, terpaksa gi klinik buat rawatan neubulizer. Sedut kuar kahak. Sebab dah sesak nafas kata maknye.
Inilah celoteh mak2 yg sy dpt hari ini. 😂😂😂
Sempat lagi dia memuji2 keberkesanan minyak herba asmak di akhir perbualan. Katanya:”Minyak ni memang bagus la nora, macam2 sakit blh d rawatnya”. Alhamdulillah, syukurlah kak. Semoga #minyakherbaasmak ni dpt terus membantu.

Berminat untuk mendapatkannya???

Hubungi: Norah . SD03001. Stokis Kota Kinabalu

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

+60168313664