APA BEZA SEMBELIT & BUASIR ?

Dah Tahu Ke? 3 Penyebab Buasir Dan 4 Faktor Yang Menambah Teruk?

Sembelit adalah disebabkan oleh najis yang mengeras, di mana akan menyukarkan proses membuang air besar. Buasir pula adalah keadaan di mana terdapat bahagian di sekeliling dubur/punggung yang membengkak, sekaligus membuatkan proses membuang air besar menjadi sukar.
.
Sembelit boleh menyebabkan buasir, tetapi buasir pula tak semestinya disebabkan oleh sembelit. Lalu, apakah yang boleh menyebabkan buasir?

Apabila ada sembelit atau cirit-birit yang kronik
Meneran terlalu kuat semasa membuang air
Duduk terlalu lama di tandas
.
Apa pula perkara yang menyebabkan buasir bertambah teruk?
.
😭Kurang fiber di dalam makanan
😭Terlebih berat badan (obesity)
😭Semakin berumur, otot di sekeliling punggung semakin lemah dan buasir boleh terjadi.
😭Fasa kehamilan – semakin besar kandungan, semakin kuat ia menekan otot di sekeliling abdomen, yang akhirnya akan membengkak.
.
.
#infobyMHAMSB
#MinyakHerbaAsmak

buasir

Manfaat Sabun Kopi untuk Kecantikan Kulit

1.Dengan segala kandungannya sabun kopi memiliki banyak manfaat untuk kecantikan kulit diantaranya:

Mengangkat sel-sel kulit yang sudah mati
Sel-sel kulit kita memiliki siklus kehidupan layaknya manusia. Pada siklus tertentu ia akan mati dan digantikan oleh sel kulit yang baru. Sel-sel kulit mati ini dapat rontok sendiri namun ada juga yang mesti kita angkat secara manual diantaranya dengan cara membersihkan wajah dengan air atau menggunakan scrub. Jika tidak maka sel-sel kulit mati ini akan menumpuk sehingga membuat kulit terlihat kusam, kering, serta berjerawat. Sabun kopi merupakan salah satu produk kecantikan yang dapat digunakan untuk mengangkat sel-sel kulit yang sudah mati sehingga kulit menjadi bersih dan bercahaya kembali.

2. Membantu menghilangkan bau badan.

Aroma kopi terkenal sangat khas dan harum. Tidak hanya pada minumannya saja, berbagai produk kecantikan yang berbahan dasar kopi juga memiliki aroma harum yang sama. Begitu pula dengan sabun kopi. Penggunaan sabun kopi untuk membersihkan tubuh juga dapat membantu mengusir bau badan yang tidak enak.
Artikel terkait: manfaat daun beluntas untuk bau badan – manfaat deodorant

3.Mengurangi selulit dan stretchmark.

Sabun kopi juga sangat ampuh menanggulangi selulit dan stretchmark yang sangat mengganggu penampilan. Kandungan kafein pada sabun kopi dapat menghancurkan penumpukan kantong-kantong lemak yang menekan pembuluh darah yang menjadi penyebab timbulnya selulit.

Artikel terkait: 4 manfaat ampas kopi untuk kecantikan

Mahu mendapatkannya?

Hubungi 0168313664 (Norah) untuk maklumat lanjut.

#SabunSkrubKopiPlus
#BanyakManfaatnya

sabun-skrub-kopi-plus

Sapa kat sini selalu kena gastrik?

Korang mesti tak lalu kan makan pil dia yang besar tu kan.Pastu kena kunyah pulak tu.Untuk bagi mudah serap kat dinding perut yang gastrik tu.Rase dia? 😣

Ada yang tanya saya,boleh ke minyak herba asmak hilangkan gastrik?

Dik non, untuk sembuhkan gastrik tu tak lah tapi insyaallah boleh melegakan sakit perut tu.

Caranya?

Dik non sapu kerap kat perut dan keliling pinggang.Lebihkan sapu kat bahagian perut belah kiri, tak lama mesti kentut dan rasa selesa. Boleh minum air kosong suam untuk bantu seimbangkan asid dalam perut.

Jadi,cara terbaik elak kena gastrik semula, jaga lah makan. Dan time makan.

Dinding Perut kita bila dah terluka dengan asid gastrik ni,memang mudah akan kena gastrik semula bila makan pun main bedal saja la.

Luka lama di badan boleh berdarah semula inikan pulak luka di perut.Gitu lah dik non 😂

Untuk tempahan:

hubungi 0168313664 (Norah)

#MinyakHerbaAsmak

gastrik

NIKMATNYAAA BILA RAMBUT GUGUR TIADA LAGI. 

Sebelum ni, banyak sangattt rambut gugur. Dalam Bilik Air dan Atas Lantai Penuh rambut. Even dekat tudung pun melekat rambut. Rambut pula semakin hari semakin jarang. AISSSSSHH STRESSNYAAA!! 😫

.
Shampoo? Dah berpuluh jenis syampoo Kak Siti dah beli. Sayangnya tak menyelesaikan masalah rambut gugur dan kelemumur yang ada ni. Petua tok nenek pun Kak Siti cuba. Tapi hampa. Rambut still gugur dan dah mula nampak kulit kepala ni. Aaa Naik Malu dan segan dekat cik suami 😭
.
Sehinggalah, Kak Siti ternampak testimoni #ShampooBungaRayaPlus & #SerumRambutAsmak kat efbie. Tergerak hati untuk mencuba ikhtiar lagi. Harapan tinggi agar kali ni ia serasi. 

set-penjagaan-rambut
.
Kali pertama guna syampoo ni, dalam hati kata PELIKNYA, Nape tak banyak buihh. Rasa cam tak bersih 😂. Tapi rupanya, yang tak banyak buih tulah yang bagus. Sebab tak banyak bahan chemical. Yang penting, rasa SEJUK jer kepala. Bestnya. Mungkin sebab bahan utama, Bunga Raya. Ermmmm. Takpe, Kak Siti nak teruskan guna.
.
.
ALHAMDULILLAH. HASILNYA SELEPAS 2 MINGGUNAKAN #SET#RAWATAN #RAMBUT #ASMAK
.
👉Rambut dah kurang sangat gugur.
👉Bila sikat, rambut dah tak melekat kat sikat. Kalau ada pun sehelai 2 je.😍
👉Kulit kepala dah tak gatal merenyam cam dulu.
👉Kelumumur berkuping pun dah takde. Yeayyy!
👉Rambut makin lebat dan hitam (patutla ada testimoni uban jadi hitam)
👉Bila tarik rambut, rambut tak mudah putus. (mungkin khasiat serum boleh kuatkan rambut dan galakkan pertumbuhan anak rambut)
.
BEST GILERR. MEMANG PUAS HATI SANGAT2 👍

masalah-rambut-gugur
.

Siti Khadijah Kadir
Pengguna Set Rambut Asmak
.
.
Korang yang ada masalah yang sama macam saya, cubalah #SetRawatanRambutAsmak ni. InsyaAllah mujarab.
.
Boleh hubungi 0168313664 terus untuk tempahan. Kak Norah akan share cara guna yang betul & berkesan.

Likepage Farrah Care

.
#AgenDropshipDiperlukan
#IncomeLumayan
#BisnesDariRumah
#ProdukAsmakMujarab
#SevenisHairOil #HairMosturizerwithSerum
#ProdukSemulajadi
#AsmakbyMhamsb

syampoo-bunga-raya

Tips Mengurangkan Panas Badan Anak Yang Demam

demam-panas
Bila bercakap pasal demam, antara tips yang selalu kita dengar adalah “jangan mandikan anak dengan air sejuk”. Itu antara yang biasa didengar.
.
Tapi, apakah tips lain yang boleh digunakan? Maksud saya, tips yang berkesan lah kan, takkan yang tak berkesan pula ye tak.
.
Okay. Akak-akak boleh cuba tips ni. Biasa saya buat macam ni juga, Alhamdulillah perubahan tu agak ketara juga. Panas anak memang menurun.
.
Ambil sebiji buah lemon dan hiris nipis-nipis. Isi besen mandian anak dengan air hangat untuk mandi. Perahkan hirisan lemon tadi dah masukkan sekali hirisan tu ke dalam air mandian tersebut. Semasa mandikan anak, biar anak berendam sehingga kulit mereka ada tanda-tanda kecut. Selagi belum nampak kecut, jangan angkat.
.
InsyaAllah, akak-akak akan nampak perubahannya nanti 😉
.
.
#infobyMHAMSB #MinyakHerbaAsmak #BedakAsmak

KINI TIADA DRIP, TIADA NEB, TIADA SEMPUT!

Tahun 2016 Merupakan mimpi ngeri dalam hidup saya sebagai seorang ibu. Anak saya yaya umur 4 tahun dokter sah kan ada asthma.
Paling teruk yaya di serang semput masa bulan 10. Sampai check in 1 minggu onn antibiotik 3hari ke 1minggu saya tak ingat
hati Mana tak risau dia yang lincah dan ceria tiba-tiba terbaring dan cepat penat,
nafaz berbunyi macam kuda demam onn/off
batuk dan berkahak
Neb pula harus ambil 4jam sekali😰😓

Selepas yaya di benarkan balik saya iktiar,puas google konon nak mencari penawar tapi tak tahu mana harus saya pilih.

Saya teringat pada sorang Adik ni dia jual MINYAK HERBA ASMAK selalu LIKE dan perhati status dia. Jam tuu juga saya inbox adik tuu..huhuhu

Ikhtiar dengan “minyak herba Asmak” dulu sebab bajet cheta kureng. Selang berapa hari saya Nekad untuk beli JUS ASMAK GOLD untuk yaya, Alhamdulillah sangat positif batuk makin hilang,tidur pon tak berdengkur nafas tak berbunyi.

sampai sekarang yaya masih amalkan Minyak Herba Asmak dan jus Asmak gold bila perlu.
kini yaya lebih selesa untuk pergi ke sekolah menuntut ilmu.

Kredit: Pengalaman pengguna Cheta.

Mahu mendapatkannya?

Hubungi norah di 0168313664

rawatan-lelah

Bagaimanakah saya dapat mengelakkan ruam panas? 

 

Pastikan bayi anda sejuk dan selesa dengan memakaikannya pakaian yang ringan, longgar dan diperbuat daripada kapas, terutama sekali semasa cuaca panas.
.
Jika anda kurang pasti samada dia terlalu panas, sentuh kulitnya. Kulit yang panas dan lembap adalah petanda bahawa bayi anda terlalu panas. Semasa cuaca panas, duduklah dalam rumah atau cari tempat yang sejuk, teduh atau berangin apabila membawanya duduk dan bermain di luar. Pastikan bayi anda minum banyak cecair supaya dia tidak ternyahhidrat.
.
Atau cuba Bedak Asmak ini 😍😍
insyaallah puas hati

Maklumat lanjut:

Hubungi norah di 0168313664

ruam-panas

Rahsia kulit wajah lebih berseri

” Kenapa air laut tu masin ye? Sebab yang manis tu semua dekat awak ”

Tak teringgin ke pasangan cakap macam tu kat korang. 😊

Jangan risau semua tu dengan adanya Sabun Skrub Kopi Plus dan Kaisa Skincare mesti pasangan anda nak berkepit 24jam je sebab takut nanti disambar orang.

Nak tahu apa kandungan dalam Sabun Skrub Kopi Plus dan Kaisa Skincare?

Sabun Skrub Kopi Plus
•Kopi
•Habbatussauda powder
•Acerola beade
•Sakura extract
•Sireh

kulit-halus

Kaisa Skincare
• Habbatussauda’
• Aloe Vera
• Vitamin C
• Extract yeast
• Sakura
• Argan Oil
• Rose Petal

kulit-wajah-berseri

Kedua-duanya menggunakan bahan semulajadi tau lulus KKM pulak tu, jadi tak perlu ragu-ragu untuk menjadikan wajahmu lebih baik.

Anda suka Cik Abang pun suka.

Jadi tunggu apa lagi dapatkan sekarang.

Info lanjut?

Hubungi kak norah di 0168313664

#KaisaSkincare
#SabunSkrubKopiPlus
#Menjadikanwajahlebihbaik

5 Perkara Yang Perlu Dielakkan Semasa Mengurut Bayi

urutan

Sudah menjadi lumrah bayi, sentiasa sukakan urutan. Tahukah anda ada perkara yang tidak boleh dilakukan sebelum, semasa dan selepas mengurut bayi? Jom baca supaya kita tahu hal penting ni.

.
Jangan mulakan urutan sehingga bayi betul-betul rileks dan bersedia.
Usah lakukan urutan bayi di atas permukaan yang lembut seperti tilam atau sofa.
Lakukan di atas lantai yang dialas dengan tuala atau kain yang bersih.
Semasa mengurut, perhatikan reaksi bayi. Jika bayi tersebut sudah mula menunjukkan tanda-tanda tidak selesa.
Antara tanda-tandanya: menangis, menahan nafas, mata melihat ke arah lain.
Jika bayi mudah teruja dengan urutan anda, cuba elakkan bercakap atau menyanyi semasa urutan. Ini kerana semasa teruja, otot mereka berada dalam keadaan yang tidak rileks. Urutan memerlukan otot-otot mereka rileks.
.
.
Urutan bayi sama sekali berbeza dengan urutan orang dewasa. Urutan bayi hanya pada permukaan kulit kereka sahaja, tidak perlu menekan jari ke dalam otot mereka.
.
.
#infobyMHAMSB #MinyakHerbaAsmak

MANFAAT HINGUS SEMASA SELESEMA

Hingus ataupun disebut sebagai “Nasal Mucus” akan muncul semasa selesema. Ada yang tertanya-tanya, perlu ke mucus ni datang semasa selesema? Menyusahkan betul, ye tak? 😅
.
Hakikatnya, mucus sangat-sangat diperlukan oleh badan kita. Fungsi dan jasanya terlalu besar, lagi-lagi semasa selesema menyerang. Nak tahu apa fungsinya? Teruskan baca.
.
Melembapkan rongga hidung
Memerangkap bendasing seperti habuk, bakteria/virus ataupun
agen jangkitan yang masuk ke hidung semasa bernafas.
Sebagai lapisan perlindungan (immunity badan)
.
Semasa selesema atau batuk, mucus tu akan menjadi tebal/pekat dan bertukar warna menjadi kuning atau hijau, yang kita sebut sebagai hingus atau kahak. Itu tandanya kuman dan bakteria telah terperangkap di dalam mukus tersebut.
.
Jadi, berterima kasihlah kepada hingus dan kahak. Mereka banyak menolong badan kita melawan penyakit!
.
.
#infobyMHAMSB #MinyakHerbaAsmak

manfaat-hingus