Bagaimana mahu mengenalpasti tahap semput (asma) anak? .

Jawapan: Ok, semput ni ada 4 tahap semuanya. Makin tinggi tahap dia, makin kronik dan bahaya lah kiranya.
.
Baca info di bawah, dan kenalpasti kat mana tahap semput anak kita. Jangan risau, senang je nak faham. Bila dah tahu, barulah kita boleh ambil tindakan sewajarnya.
.
.
TAHAP #1 (mild intermittent asthma)
.
Symptom tak sampai 2 kali seminggu
Tiada masalah lain di antara semput
Kalau semput datang menyerang pun, cuma sekejap sahaja
Bila waktu malam, tanda-tanda semput muncul tak sampai 2 kali dalam sebulan
.
TAHAP #2 (mild persistent asthma)
.
Tanda-tanda semput datang lebih 2 kali dalam seminggu, tapi dalam sehari tak lebih sekali
Aktiviti seharian mungkin agak terjejas sedikit
Bila waktu malam, tanda-tanda semput datang lebih 2 kali dalam sebulan
.
TAHAP #3 (moderate persistent asthma)
.
Setiap hari mesti ada tanda-tanda semput
Kena standby ubat setiap hari
Dalam seminggu, semput berlaku 2 kali atau lebih
Bila waktu malam, tanda-tanda semput datang lebih dari sekali dalam SEMINGGU
.
TAHAP #4 (severe persistent asthma)
.
Tanda-tanda susah nak berhenti
Kerja memang biasanya akan terjejas teruk
Semput? KERAP menyerang
Bila waktu malam, tanda-tanda semput selalu datang
.
.
Dah tahu kat mana tahap semput anak anda?

Ingin mengetahui cara rawatannya?

Hubungi 0168313664 (Norah) untuk info lanjut.