Category Archives: Info Kesihatan

CARA MENGHILANGKAN LENDIR DALAM DADA DAN TEKAK

Masalah utama kestemer yang selalu kak norah terima adalah mereka mengalami batuk berkahak yang agak lama.
Masalah ni dialami oleh semua peringkat umur, samada dari baby sehinggalah dewasa.
.
Baiklah. Di sini kak norah sertakan beberapa tips cara hilangkannya menggunakan bahan-bahan semulajadi. Boleh klik gambar untuk info lanjut.

kahak

 

kahak2

 

kahak3

 

kahak4

 

kahak5

 

kahak6

 

kahak7

 

kahak8


Sila LIKE dan SHARE dengan gembira. 😊

TIPS RAWATAN BATUK TANPA UBAT

Batuk adalah runtunan pengecutan rongga toraks yang berlaku secara tiba-tiba dan biasanya berulang. Ia menyebabkan udara dikeluarkan dari paru-paru dengan kuat dan menyebabkan bunti yang tersendiri.
.
Batuk merupakan refleks biasa yang bertujuan untuk melindungi dan membersihkan lubang nafas. Membatuk membersihkan bahan material rengsa (contohnya merokok atau habuk) dan kelebihan rembasan (sputum atau kahak) dari kerongkong kita, lubang nafas (saluran pernafasan) dan paru-paru.
.
Biasa ramai orang membiarkan batuk pulih sendiri dan malas nak makan ubat batuk. Jadi di sini kak norah sertakan beberapa tips amalan rawatan batuk tanpa makan ubat.
.
Jika batuk berlaku 2 – 3 minggu itu biasa. Namun jika dah berbulan-bulan segeralah jumpa doktor untuk mendapatkan rawatan lanjut. Risau perkara yang tak diingi berlaku.

Tips rawatan batuk tanpa ubat

tip2

tip3

tip4

tip5

 

tip6

 

tip7

DIY pemulihan Asma.Β 

Berbagai Faktor Utama Penyebab Asma

Asma merupakan sebuah kondisi penyakit saluran pernapasan yang termasuk kronis dan berjangka panjang. Walaupun belum begitu jelas apa yang menjadi penyebab asma, ada sejumlah faktor yang bakal dengan mudah memicu asma untuk timbul. Paparan zat kimia, udara yang sangat dingin, asap rokok, infeksi virus, aktivitas fisik berlebihan, bulu binatang, serta paparan debu adalah faktor yang dimaksud.

Cauca-Penyakit asma juga dapat dipicu karena faktor cuaca. Faktor cuaca yang dapat menjadi penyebab asma biasanya yaitu pada situasi dingin, hujan, berangin, atau terjadinya perubahan cuaca yang sangat ekstrim di mana tubuh belum mampu untuk beradaptas

Rokok- Rokok mengandung zat-zat berbahaya yang dapat mengakibatkan berbagai penyakit, termasuk asma. Kandungan asap rokok terutama nikotin jika masuk ke saluran pernafasan selain merusak paru-paru juga dapat mengiritasi saluran pernafasan. Baik perokok aktif maupun perokok pasif, keduanya sama-sama untuk berisiko terkena asm

Stres- Hati-hati jika Anda menyimpan terlalu banyak beban pikiran hingga mengalami stres. Sebab stres juga dapat menjadi penyebab asma. Oleh karena itu kelola pikiran Anda agar selalu tenang dan damai agar terhindar dari stres. Selain itu atur waktu dengan baik agar pekerjaan tidak menumpuk. Sebab beban pekerjaan yang menumpuk juga berisiko tinggi untuk menimbulkan stres.

Jika Anda atau orang terdekat mengalami penyakit asma, maka sebaiknya konsultasikan kepada dokter untuk mendapatkan penanganan lebih lanjut. Selain mendapatkan pengobatan, biasanya dokter juga akan melakukan serangkaian pemeriksaan untuk mencari faktor pencerus dari asma yang Anda alami. Dengan mengetahui faktor pencetus tersebut maka penderita asma dapat mencegah terjadinya serangan berulang. Untuk mencegah penyakit asma maka jagalah kebersihan lingkungan agar terhindar dari paparan debu dan udara kotor di lingkungan rumah Anda. Hindari kebiasaan merokok dan menjauhlah dari orang yang sedang merokok karena perokok pasif juga tidak kalah bahayanya dengan perokok aktif.

Mahukan cara semulajadi untuk rawatannya?
Meh baca caranya.

#MinyakHerbaAsmak
#JusAsmakGold
#TimFarrahCare

utama

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Syampoo rambut hilangkan bau hapak

RISAU betoi la, setiap kali pakai tudung, kulit kepala jadi berpeluh, buka je skaf keluar bau yang tak menyenangkan.

Ada tak rakan/adik-beradik/saudara yang mengalami masalah di atas? Don wori, sekarang dah ada penawarnya tau.

Gunakannlah syampoo bunga raya. Rambut dan kulit kepala rasa segar dan wangi je sepanjang hari. Selain itu, Ia jugak dirumus khas untuk merawat rambut yang gugur danΒ gatal kepala ekslusif untuk wanita yang bertudung.

Tapi jangan ingat wanita bertudung je selalu alami masalah keguguran rambut ni. Ada juga wanita yang ‘freehair’ atau lelaki yang mengalami masalah yang sama kan? Selain untuk masalah rambut gugur, syampoo bunga raya ini jugab bertindak sebagai anti-kelemumur, mengawal untuk kepala kering dan berminyak, di samping dapat menyejukkan dan sentiasa menyegarkan kulit kepala kita.

Apa kandungan yg best dalam Syampoo Bunga Raya ni????

Bunga Raya – Merawat rambut yang keguguran dan kulit kepala yang gatal juga melebatkan rambut, menghitamkan rambut, dan melembutkan rambut

Coconut Oil – Melindungi Rambut dari Kerosakan Akibat Sinar Matahari, Menyuburkan Rambut, Sebagai Kondisioner, Mengurangkan kelemumur , Mengatasi Rambut Bercabang, Menyehatkan Kulit Kepala, memberi Protein pada Rambut, Melembapkan Rambut, Melembutkan Rambut, dan Mencegah Uban

Babassu Oil – Menyegarkan kulit kepala

Tea Tree Oil – Melembapkan kulit kepala dan mengurangkan kelemumur dan rambut gugur

Jojoba Oil – Mengurangkan masalah rambut kusut dan gugur, membuat rambut lebih lembut dan bersinar , dan mengelakkan rambut bercabang.

Acerola – Menguatkan rambut hingga ke akar, menggurangkan masalah rambut gugur dan berpontensi memberi vitamin pada rambut untuk kekal sihat

Sis nak cuba ye?
Pey em je kak norah atau wassap di 0168313664.

#SyampooBungaRaya
#berkongsikebaikan
#TimFarrahCare

25299495_10210938008748806_1982577202079870062_n

FAKTA PESAKIT ASMA DI MALAYSIA

5% GOLONGAN DEWASA & 10% GOLONGAN KANAK-KANAK ADALAH PENGHIDAP ASMA
DAN ANGKA INI TERUS MENINGKAT!!!

Ini adalah fakta menakutkan yang dikeluarkan oleh Pakar Perunding Kanan Dada dan Pengarah Institut Perubatan Respiratori (IPR) Kuala Lumpur, Datuk Dr Abdul Razak Abdul Muttalif.

Menurut tinjauan mereka juga, 93 peratus responden di Malaysia tidak menganggap penyakit lelah mereka serius dan 79 peratus percaya mereka boleh menguruskan lelah tanpa bantuan doktor.

β€œWalaupun kematian asma di Malaysia tidak begitu tinggi, ia membimbangkan. Ini kerana ramai dalam kalangan pesakit yang meninggal dunia disebabkan mengabaikan rawatan atau tidak bertindak segera apabila mendapat serangan”

Apakah anda tahu gejala dan cara pencegahannya? Baiklah di sini kak norah kongsikan infografik mengenainya. Semoga mendapat manfaat.

Mahu mencari solusi tentang permasalahan ini? Jangan risau, Insya allah kak norah akan kongsikan lebih info mengenainya. Wassap je kak norah di 0168313664.

#TimFarrahCare
#LeaderMhamsbNorah
#solusiasma

gejala_asma

cegah_srangan_asma

EKZEMA VS PSIORIASIS

Tahukah anda bahawa eczema & psioriasis boleh menyebabkan kematian. Walaupun kedua jenis penyakit ini berkaitan dengan kulit, maksudnya senang untuk dirawat, namun kesannya amat merbahaya jika tidak diatasi dengan segera tau.
.
Namun apakah beza keduanya. Sekejap lagi kak norah kongsikan infonya. Terdapat lebih kurang 5 perbezaan. Mari kita lihat satu persatu.
.
✏Ekzema dan psioriasis kedua-duanya adalah sama iaitu disebabkan kerengsaan kulit, termasuklah symptom seperti kegatalan dan kemerahan. Ekzema biasanya menyerang bayi dan kanak-kanak, manakala psioriasis menyerang pesakit berumur 15 hingga 35 tahun.

✏Keadaan keduanya dicetuskan oleh fungsi sistem imun yang rendah serta perasaan tertekan. Walaubagaimanapaun, penyakit eczema ini lebih berkait dengan kerengsaan ( dari benda-benda seperti produk penjagaan kulit) dan alergik.Manakala, penyebab untuk penyakit psioriasis masih belum ada jawapan yang jelas namun ia dipercayai dari kombinasi genetic, jangkitan, tekanan emosi, kulit yang sensitive disebabkan luka dan kadang-kadang kesan pengambilan ubat.

✏Berbanding psioriasis, kesan eczema menjadikan kulit terasa lebih gatal dan ingin menggaru tanpa henti. Luka berdarah disebabkan kuat menggaru kulit ini biasanya banyak berlaku kepada pesakit eczema berbanding pesakit psioriasis.

✏Kegatalan dan luka pada kulit biasanya berlaku disebabkan oleh eczema. Manakala psioriasis kesannya dirasai seperti kulit terbakar. Selain kesan kulit terbakar, psioriasis juga boleh menyebabkan kemunculan tompok-tompok serta keradangan kulit

✏Terdapat juga perbezaan untuk keduanya dari segi kemunculan simptom. Simptom kesan eczema biasanya berlaku di bahagian tangan, muka atau bahagian lipatan badan seperti di siku dan lutut. Manakala psioriasis biasanya muncul di lipatan kulit atau di bahagian muka dan kepala. Kadang-kadang muncul di bahagian bahu, tengkuk belakang dan kuku.

Sekarang boleh tak uolss bezakan ekzema dan psioriasis?

Uolss masih runsing untuk mendapatkan rawatannya?

Kak norah ada caranya. Klik saja link ni:

http://www.wasap.my/60168313664

21767959_10210402741967471_831592262459353716_n

KENAPA SAYA MEMILIH MADU ASLI ASMAK

Uolss kak norah ni lama dah cari madu asli. Selama ni duk beli dah yang kat pasaraya, pasartani dan yang persendirian. Dari yang hage murah sampailah mahal.

.
Perkara yg selalu bermain di fikiran kak norah masa tu adalah keaslian madu. Nak sihat, tapi kalau termakan madu yang dicampur gula kan naya tu.. huhuhu
.
Sekarang kak norah tak perlu dah banyak fikir. Madu asli asmak ni dah cukup puashati sebab:-

πŸ’–Madu asli yang diperakukan oleh sirim.
Sape-sape yang dah beli madu asli asmak ni, pastikan ada nombor SIRIM tercetak di botol.

πŸ’–Harga Jimat.
Harganya memang murah untuk kandungan 300ml. Jadi setiap bulan kita mampu restock dengan senang hati. Ye la, dah hage mampu milik, minumlah madu dengan gembira. Nak sihat ..betul kan?πŸ˜‰πŸ˜‰

πŸ’–Dijamin halal
Insya allah dijamin halal dan selamat diminum. Pengesahan oleh pihak berwajib.

Rasanya 3 benda ni pun dah cukup untuk kak norah konsisten minum madu. Insya allah kesihatan terjamin.

Uolss pulak bagaimana?
Nak info lanjut?

#maduasli
#maduhaliabentong
#TimFarrahCare

21369341_10210199265400684_4435001215104068096_n

4 MANFAAT MEMAKAN MADU SEBELUM TIDUR

Penat seharian dengan kerja-kerja rutin? Mai ambik sesudu madu sebelum tidur. Banyak khasiatnya tau. Mai kak norah kongsikan.

1. Meningkatkan sistem imunisasi badan
Madu jadi satu alternative semulajadi sebagai antibiotik utama tubuh badan. Oleh itu, madu dapat menghindarkan pertumbuhan bakteria jahat. Ini menjadikan tubuh badan kita sentiasa sihat dan bertenaga sepanjang hari.

2. Menjaga kesihatan ginjal
Ginjal merupakan organ utama yang berfungsi untuk menyaring sisa-sisa metabolism dalam tubuh dan mengeluarkannya melalui urin. Ginjal mudah jadi rosak jika selalu menggunakan ubat kimia, zat pengawet dan pewarna dalam makanan.
Madu mempunyai zat vitamin dengan kualiti yang baik yang membantu memperbaiki fungsi ginjal.

3. Mencegah penyakit jantung

Proses oksidasi kolestrol jahat yang tinggit dalam tubuh akan mewujudkan plak dalam darah dan boleh mengakibatkan penyakit jantung dan strok. Memakan madu sebelum tidur setiap hari dapat mencegah gumpalan kolestrol di dalam pembuluh arteri. Ini kerana madu ada zat flavonoid dan anti oksidan.

4. Menurunkan berat badan
Penggunaan madu setiap hari dapat mengurangkan lemak didalam tubuh. Sebab madu ada zat vitamin dan mineral yang sangat baik untuk melarutkan gula dan kalori dalam makanan sehingga mencegah timbunan lemak.

Mai lah kita sama-sama berazam untuk menggunakan madu sebagai diet harian kita demi kesihatan tubuh badan

SUMBER:Β www.refillmadu.com

#maduasli
#maduhaliabentong
#Timfarrahcare

download-1

5 jenis pemakanan untuk menambahkan tenaga tubuh badan

Uolss badan kita ni makin lama makin kurang bertenaga. Cam kereta gak kan, lama-lama pakai ada-ada saja masalah timbul. Tiap bulan wajib gi servis. Terutama kereta yang dah berumur lebih 4 tahun ke atas.

.
Jadi camna nak menten kekal sihat dan bertenaga. Mai kak norah kongsikan beberapa makanan yang perlu ada dalam menu harian korang ye.
.
πŸ’–Buah pisang – Buah pisang ni mempunyai segudang manfaat yang baik untuk sihat. Ada macam-macam khasiat seperti vitamin, mineral dan karbohidrat yang cepat memberikan tenaga kepada tubuh badan.
.
πŸ’–Coklat hitam – Semua jenis coklat ada karbohidrat yang tinggi yang sesuai untuk sumber tenaga tubuh badan, namun coklat hitamlah yang paling baik. Sebab ia ada kandungan aktioksidan sekaligus rendah lemak. Tapi kena ingat, coklat yang ada di pasaran ni semuanya dah ditambah dengan gula bahkan pemanis sehingga menjadikannya makanan tidak sihat. Coklat hitam bagus untuk kurangkan stress, meningkatkan daya fokus dan menjaga kesihatan jantung.
.
πŸ’–Madu – Sesudu madu menyamai sebotol minuman tenaga yang ada si pasaran, namun khasiat dan kesannya lebih baik untuk tubuh badan. Madu memiliki rendah indeks glikemik, iaitu pemanis semulajadi yang mudah ditukar sebagai pembekal tenaga.
.
πŸ’–Telur – 30% keperluan protein harian anda boleh didapati dari telur. Kegunaan protein yang paling utama adalah dalam pembentukan otot dan penjagaan tulang. Telur juga mempunyai lemak baik yang beri manfaat untuk kesihatan jantung dan mencegah stroke.

.
πŸ’–Sayuran – Pelbagai sayuran yang memberi manfaat untuk kesihatan dan sebagai sumber tenaga. Contohnya sayur bayam, brokoli dan wortel. sayur sumber terbaik vitamin, antioksidan, karbohidrat dan juga mineral. Sayur juga menganandungi lemak yang rendah dan amat sesuai untuk diet harian.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat untuk semua. Jempu like dan share untuk manfaat yang lain.

#maduasli
#maduhaliabentong
#timfarrahcare
#agenrekruiting

Rawatan darah tinggi menggunakan madu halia bentong
Rawatan darah tinggi menggunakan madu halia bentong