FAKTA PESAKIT ASMA DI MALAYSIA

5% GOLONGAN DEWASA & 10% GOLONGAN KANAK-KANAK ADALAH PENGHIDAP ASMA
DAN ANGKA INI TERUS MENINGKAT!!!

Ini adalah fakta menakutkan yang dikeluarkan oleh Pakar Perunding Kanan Dada dan Pengarah Institut Perubatan Respiratori (IPR) Kuala Lumpur, Datuk Dr Abdul Razak Abdul Muttalif.

Menurut tinjauan mereka juga, 93 peratus responden di Malaysia tidak menganggap penyakit lelah mereka serius dan 79 peratus percaya mereka boleh menguruskan lelah tanpa bantuan doktor.

“Walaupun kematian asma di Malaysia tidak begitu tinggi, ia membimbangkan. Ini kerana ramai dalam kalangan pesakit yang meninggal dunia disebabkan mengabaikan rawatan atau tidak bertindak segera apabila mendapat serangan”

Apakah anda tahu gejala dan cara pencegahannya? Baiklah di sini kak norah kongsikan infografik mengenainya. Semoga mendapat manfaat.

Mahu mencari solusi tentang permasalahan ini? Jangan risau, Insya allah kak norah akan kongsikan lebih info mengenainya. Wassap je kak norah di 0168313664.

#TimFarrahCare
#LeaderMhamsbNorah
#solusiasma

gejala_asma

cegah_srangan_asma

Takut nak pakai tudung sebab rambut BERBAU!!!.

Dah banyak kali cuba syampoo dari murah sampai yang mahal. Namun hasil sama jerr. Lepas pakai dua tiga minggu, kulit kepala masih rasa gatal dan kelemumur tak berkurang. Palin sedih bila rambut masih kusut dan berbau hapak. Stress!! Lagi stress bila dapat tahu ada plumbum dan paraben dalam syampoo tu..huhuhuhuh
.
Dengan syampoo bunga raya ini, anda akan rasai kelebihannya:
? Rambut wangi sepanjang hari
? Anti-kelemumur
? Rambut lebih lebat
? Rambut lebih hitam dan lembut
? Rambut tidak lagi bercabang
? Tiada lagi masalah rambut gugur dan kusut
? Kulit kepala rasa lebih lembap dan segar
? Kulit kepala tidak lagi gatal
.
Bukan sekadar dapat kesan yang WOW tapi diformulasi dari bukan satu bukan dua bukan tiga tapi ENAM bahan yang boleh menghilangkan masalah KULIT KEPALA dan RAMBUT.
.
Kandungannya adalah:

Bunga Raya – Merawat rambut yang keguguran dan kulit kepala yang gatal juga melebatkan rambut, menghitamkan rambut, dan melembutkan rambut

Coconut Oil – Melindungi Rambut dari Kerosakan Akibat Sinar Matahari, Menyuburkan Rambut, Sebagai Kondisioner, Mengurangkan kelemumur , Mengatasi Rambut Bercabang, Menyehatkan Kulit Kepala, memberi Protein pada Rambut, Melembapkan Rambut, Melembutkan Rambut, dan Mencegah Uban

Babassu Oil – Menyegarkan kulit kepala

Tea Tree Oil – Melembapkan kulit kepala dan mengurangkan kelemumur dan rambut gugur

Jojoba Oil – Mengurangkan masalah rambut kusut dan gugur, membuat rambut lebih lembut dan bersinar , dan mengelakkan rambut bercabang.

Acerola – Menguatkan rambut hingga ke akar, menggurangkan masalah rambut gugur dan berpontensi memberi vitamin pada rambut untuk kekal sihat

 TANPA Midazolidinyl urea & Diazoldinyl Urea
 TANPA Methyl dan Proply dan Butyl dan Ethyl paraben
 TANPA Stearalkonium chloride
 TANPA Sodium Lauryl Sulfate (SLS)
 TANPA Syynthetic Frgarances

Mahu maklumat lanjut??? Klik link di bawah:
.
http://www.wasap.my/60168313664
http://www.wasap.my/60168313664
http://www.wasap.my/60168313664

Whatsapp segera sebelum kehabisan stok!?

18892958_1529036537118022_5799175636696699443_n

Ekzema Dan Psoriasis?

Merupakan penyakit yang berbeza tetapi berkongsi satu simptom yang sama iaitu kulit yang kering dan gatal. Ekzema menyebabkan kulit menjadi panas, kering, gatal dan bersisik. Psoriasis diketahui melalui tompokan merah pada kulit dan diselaputi lapisan putih.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+
Testimonial
-+-+-+-+-+-+-+-+-+

” Allah izin, saya menghidap penyakit eczema 3 bulan yang lalu. Banyak ubat-ubatan daripada klinik yang sudah saya gunakan dan ada juga beberapa jenis ubat yang saya alah. Penggunaan ubat daripada klinik memang tidak sesuai dengan eczema yang saya hadapi. Alhamdulillah, saya ada terbaca tentang Bedak Asmak di FB. Saya telah menggunakan 4 botol Bedak Asmak secara berterusan sehingga menampakkan hasilnya. Alhamdulillah, eczema saya semakin berkurangan dan saya amat lega kerana tidak lagi merasa rimas dan gatal-gatal yang keterlaluan bila eczema menyerang. Syukur sangat ditemukan dengan Bedak Asmak” – Zila 32 tahun, Bandar Baru Bangi

” Waalaikumsalam. Alhamdulillah emak saya suka sangat sis. Dia cakap psoriasis kulit dia semakin baik. Selalunya bahagian yang sakit tu (area lutut) akan kering dan rasa panas je. Tapi sejak sapu bedak ni, Alhamdulillah kulit tu nampak better and tak kering. InsyaAllah habis nanti saya akan order lagi”

Kenapa perlu menggunakan Bedak Asmak?

Kerana Bedak Asmak 100% natural yang diperbuat daripada tanah liat putih yang mengandungi pelbagai jenis mineral yang berguna untuk kulit dan tubuh badan kita.

Penawar zaman-berzaman untuk semua jenis masalah kulit

Mahu dapatkannya???

Hubungi je kak norah di

http://www.wasap.my/60168313664

13900108_1777961509150301_4430494475155172175_n

Asmak Queen rahsia keanggunan sejati

Ada orang sensitif kalau sebut jamu.Tak suka,tak yakin dan macam-macam alasan lagi.
Saya dari bujang tak tahu kenapa,suka lak jamu-jamu ni.Tapi bukanlah pengguna tegar.Pernah la makan beberapa jenama yang ada kat pasaran.Tapi tetap tak jadi pengguna setia.
.
Ingat lagi saya terbaca,jamu ni berasal dari perkataan jagalah dirimu,wallahualam.
Tujuan jamu untuk kesihatan dalaman kan.Cuma setiap jamu tu ada herba-herba yang khusus untuk wanita dan fungsinya berbeza tapi saling melengkapi.
.
Suka tak korang kalau ada supplement ala-ala jamu tapi dalam bentuk tablet berperisa coklat?
Macam pelik je kan.
.
Tapi kandungannya dari kacip fatimah,ubi puteh,betik hijau,akar dong quai,serapat,kunyit dan vitamin A? Semua yang power kan bahan-bahannya?
.
Yang mengandung jangan nak cuba makan pula.Tak boleh.Kalau belum mengandung dan nak cuba,digalakkan sangat.
Kunyah-kunyah je untuk kesihatan dalaman.
.
Asmak Queen ni under pemakanan.Jadi tak boleh nak claim itu ini.Tapi anda pasti tahu khasiat setiap bahan dalam setiap tablet kan.Dah tak perlu buat sendiri dah satu-satu,susah.Tapi kalau korang banyak masa makan yang fresh buat sendiri lagi bagus.

Nak info lanjut???
http://www.wasap.my/60168313664

Ps: jangan kecam kak norah jadi model hari ni ?????

#DiamondMhamsb
#AsmakQueen
#TimFarrahCare

asmak-queen

Hilangkan batuk,selsema dan kahak

Serius tak tahan bila anak tak sihat.Dengan kita-kita pun terganggu waktu tidur nak jaga anak yang tak sihat.Sudahlah semput,batuk,selesema,kahak pula banyak.
Nak kata tak makan ubat dah,tapi tak hilang juga.Mungkin tak serasi agaknya.

Stress dibuatnya.Nak kerja lagi,tapi mata dah macam mata panda sebab tak cukup tidur.
Tapi,semuanya berakhir bila

.

.

.

.

.

.

.

.

dah cuba amalkan Jus Asmak.Satu sudu pagi dan malam.Jimat kot
350ml dan harga baru RM44.Abang,adik,kakak,pakcik,makcik semua sesuai minum.Minyak Herba Asmak pula untuk sapuan luar bagi kesan terbaik.

Melegakan beb,walaupun tak menyembuhkan.Sebab kami tak jual ubat magik,tapi sangat membantu korang.

PM kak norah laju-laju,hakak balas dengan laju dan penuh kasih sayang?

http://www.wasap.my/60168313664

jus asmak gold
jus asmak gold

BILA EKSIDEN BERLAKU…SELESAIKAN TANPA PERGADUHAN. 14 LANGKAH INI BOLEH BANTU SELESAIKAN MASALAH ANDA.

Biasalah, bila tiba musim raya semua orang mahukan kereta baru. Lebih-lebih lagi bila episod pulang beraya di kampung berulang lagi. Dengan anak-anak, barang-barang keperluan dan kuih-kuih raya amat menjerut rasa ramai orang untuk pulang beraya. Maklumlah balik beraya dengan dengan pengangkutan awam.
.
Tidak terkecuali Encik Ahmad (bukan nama sebenar), seorang pekerja di sebuah syarikat swasta. Sudah beberapa tahun beliau sekeluarga pulang beraya dengan menaiki bas. Jadi raya kali ini beliau memutuskan untuk membeli sebuah kereta baru untuk memudahkan beliau sekeluarga balik kampung dengan selesa. Setelah bersusah menyimpan selama 5 tahun, barulah dapat beliau membayar deposit kereta baru tersebut. Wah, bangga dan bersyukur sungguh beliau dan isteri kerana raya tahun ini lebih bermakna buat mereka.
.
Dalam perjalanan pulang beraya baru-baru ini, kereta beliau telah dilanggar dari belakang semasa berhenti di lampu isyarat. Aduh…kereta baruku, bentak Encik Ahmad. Darahnya meryirap. Dia benar-benar berang. Yela, sapa tak marah, kereta baru lagi tu…
.
Apa yang berlaku seterusya sudah boleh dijangka. Encik Ahmad keluar dengan segunung kemarahan. Di hamburkan segala kata-kata kesat kepada pemandu tersebut. Belum cukup dengan kata-kata, tangan hampir naik ke muka kalau tidak ditenteramkan oleh orang ramai. Nasib ada yang menasihatkan supaya dibawa ke balai polis untuk berbincang.
.
Senario ini mungkin juga boleh berlaku kepada kita. Jadi apa pilihan yang kita ada? Elakkan pergaduhan..benda dah berlaku..tenang..cari jalan penyelesaian.
Lihat langkah-langkah yang perlu kita ambil dan ikuti bila terlibat dalam kemalangan. Semoga membantu.
.
1. Jika ada orang langgar kereta anda dari belakang, jangan panik dan bawa bertenang.
2. Berhentikan kereta anda di tepi jalan di kawasan yang lapang dan selamat. Ini untuk mengelakkan berlakunya kesesakan lalulintas.
3. Selepas anda lihat kenderaan yang melanggar kereta anda juga memberhentikan kenderaannya, ambil telefon bimbit dan keluar daripada kereta anda.
Ingat! Jangan ambil sebarang alatan yang merbahaya seperti steering lock, parang, peralatan yg diperbuat daripada besi dan sebagainya, kerana anda mungkin boleh dituduh cuba untuk melakukan serangan dan kecederaan kpd org lain dan harta benda awam.
4. Ambil gambar plat dan cukai jalan kenderaan yang langgar anda tadi.
5. Apabila pemandu kenderaan yang langgar anda tadi keluar daripada kenderaannya, sapa lah dia dengan baik. Kalau pun anda tak mampu nak senyum dengannya,janganlah terus maki hamun kepadanya.
6. Tanyakan kepadanya dengan baik kenapa dia langgar kereta anda tadi? Kebiasaannya dalam situasi sebegitu masing-masing akan cuba menyalahkan satu sama lain.
Kawal kemarahan anda, jangan bertengkar, bergaduh dan berbalah di situ kerana ianya takkan menyelesaikan masalah tetapi hanya akan menyebabkan kesesakan lalu lintas dan mengganggu pengguna jalan raya yang lain.
7. Kalau boleh minta tengok daripada pemandu yang langgar kereta anda tadi kad pengenalan atau lesen memandunya. Ambil gambar kad pengenalan atau lesen memandunya.
8. Jika dia tidak mengaku bersalah melanggar kereta anda, jangan paksa dia mengaku atau paksa dia bayar wang kepada anda. Bagitahunya, dari segi undang-undang, sekiranya sesuatu kenderaan melanggar kenderaan lain daripada belakang, kecuaian adalah disebabkan oleh kenderaan yg melanggar itu.
9. Jika dia mengaku bersalah, minta dia menanggung kos pembaikan kereta anda. Sekali lagi saya ingatkan, tak perlu mintak wang drpdnya. Terus ajak dan bawa dia ke bengkel yang anda biasa berurusan untuk menilai berapakah kerosakan kereta anda.
Kalau boleh terus pergi, jangan tangguh-tangguh walaupun anda ada urusan lain. Lagi cepat anda selesaikan perkara tersebut lagi bagus.
10.Jangan lupa ambil nombor telefonnya atau bisnes kadnya supaya mudah anda menghubunginya nanti.
11. Jika dia berkeras tak mahu mengaku bersalah dan tidak mahu tanggung kos pembaikan kereta anda, tak mengapa, jangan serang atau melakukan sesuatu yang boleh dianggap sebagai kesalahan jenayah terhadapnya. Biarkan saja dia pergi. Ini kerana anda telah dapat segala info berkenaan kenderaan dan dirinya.
12. Terus pergi buat report polis di balai polis berhampiran.
13. Dgn report polis tadi pergi ke JPJ dan lakukan carian kenderaan untuk mengetahui syarikat insuran kenderaan yang langgar kereta anda tadi.
14. Pergi terus ke bengkel panel syarikat insurans tersebut dan mintak mereka uruskan 3rd parti claim utk membaiki kerosakan kereta anda tersebut.

Itu sahaja!

Mudah bukan? Tak perlu gaduh-gaduh dan melakukan sesuatu yang boleh menjatuhkan maruah anda dan boleh mendedahkan anda kepada perlakuan jenayah.

Adaptasi dari Salkukhairi Abd Sukor (Peguamcara & peguambela)

Dipersilakan kongsi untuk manfaat bersama.?

viral

TUTORIAL MEMBUAT MINYAK BAWANG PUTIH

PETUA TRADISIONAL khas untuk membantu merawat batuk dan selesema

Boleh rujuk gambar

Bahan-bahan
Bawang putih
Minyak zaitun atau minyak kelapa dara (minyak lain yang bersesuaian pun boleh)

Langkah demi langkah :

1- Cucuk bawang putih menggunakan garfu
2- Bakar dengan kulit sampai bau wangi & kehitaman kulit bawang putih.
3- Selesai bakar bawang putih yang sudah dibakar,tumbuk sehingga hancur sedikit
4- Sudah boleh asingkan kulit bawang putih.
5- Boleh masukkan dalam bekas dan simpan.
6- Minyak bawang putih siap digunakan

Cara Penggunaan
Sapu di betis,perut ,dada ,leher,tengkuk, belakang badan anak,tekak dan calit di hidung .

Tiada lagi batuk,selesema,hingus dan kahak.

Selamat mencuba

TIP ADVANCED

Campurkan minyak bawang putih yang dah siap tadi dengan sebotol Minyak Herba Asmak,goncangkan,simpan dan gunakan.

P/s : Kalau uolss busy tak ada masa,guna je Minyak Herba Asmak.Kesan lebih cepat dan mudah digunakan.

19748359_10209667704431992_8747104999420342697_n

19657327_10209667705312014_7727713027486313688_n

19756811_10209667706312039_1073198039727575888_n

19665667_10209667707352065_2940531901562668187_n

19731994_10209667707832077_5907462608181326270_n

19884168_10209667707592071_4453758248517421462_n

19665282_10209667704792001_5156026346818152248_n

Lelah kronik

Setiap kali customer kak norah beri feedback. Jiwa kak norah terharu sangaaaat. Tiba-tibe je airmata berlinangan. Pecah jugak empangan, boleh banjir dibuatnye. Waaaaaaa.
.
Adik Fiqah (bukan nama sebenar) sakit asma/lelah sejak kecil lagi. Hospital tu dah jadi cam rumah ke dua . Kerap ulangalik,tak kira siang malam. Semata-mata nak ambik rawatan inhaler.
.
Mak ayah tambah runsing, cuti tahunan semakin berkurangan. Mereka juga rasa bersalah, sape yang akan bawa anak ke hospital selepas ini???? Huhuhu
.
Mereka mula cari ikhtiar dengan pelbagai rawatan. Namun hasilnya krik.. krik.. krik. Malam bila entah, kak norah dapat call berpuluh kali. Biasa sebelah malam, kak norah silent kan je handphone. Hati kak norah dub dab dub dab. Kenapa? Siapa? Last-last kak norah call semula.
.
Dipendekkan ceta, kak norah bawa #minyakherbaasmak dan sapu-sapu kat adik Fiqah. Mak ayah Fiqah tekejut besar, kahak yang kuar dah kaler kuning pekat. Sejak tu, adik Fiqah dah sihat dan ceria.
.
Terus hati kak norah berbunga2 & melayang-layang sampai ke langit ke tujuh. Punya le rasa hepi. ?????

#Diamondmhamsb
#specialtask

Gambar sekadar hiasan
Gambar sekadar hiasan

Anda sakit tekak / batuk?

Sape sini sakit tekak / batuk ??

Hari ni kak norah berasa teruja nak berkongsi cara penyediaan ubat untuk mengurangkan sakit tekak / batuk menggunakan bahan semulajadi.
.
Caranya mudah saja dengan menggunakan bahan-bahan sedia ada kat dapur .
.
Bahan-bahan:
1. Madu Asli Asmak
2. Sebiji lemon
3. Halia

Caranya:
1. Hiriskan buah lemon
2. Campurkan madu asli asmak ke dalam balang
3. Simpan dalam peti sejuk.

Cara penyediaan untuk dimakan:
Masukkan sesudu ke dalam gelas, dan tuangkan air suam secukupnya.

Selamat mencuba??

Dipersilakan share dengan hepi atau tag rakan-rakan uolss. tq

#mhamsbdiamond
#tutorialbergambar
#Timfarrahcare

Bahan-bahan
Bahan-bahan
Hirisan Halia
Hirisan Halia

19554208_10209621932847731_7054019877018701874_n

Madu asmak + lemon + halia
Madu asmak + lemon + halia