Tanda- tanda sakit asma/lelah

Adakah anda / anak anda mengalami sakit asma/lelah? mari lihat tanda-tandanya seperti berikut:

  • Pernafasan berbunyi (wheezing/ mengi/ bengek) terutama ketika bernafas (exhalation). Tidak semua penderita asma memiliki pernafasan yang berbunyi, dan tidak semua orang yang nafasnya terdengar wheezing adalah penderita asma.
  •  Adanya sesak nafas sebagai akibat penyempitan saluran bronki (bronchiale).
  • Batuk berpanjangan di waktu malam hari atau cuaca dingin/sejuk.
  • Adanya keluhan penderita yang merasakan dada sempit.
  • Serangan asma yang kuat menyebabkan penderita tidak dapat bercakap dengan baik kerana kesulitannya untuk mengatur pernafasan.

Adakah anda mengalami tanda-tanda asma/lelah di atas?

Mahu dapatkan rawatan semulajadi tanpa perlu makan ubat?

Hubungi :

Norah. pengedar sah mhamsb.SD03001.

016 831 3664

016 831 3664

RAWATAN ASMA UNTUK ANAK

Apa itu Asma?

Bila menyebut perkataan asma, kita akan terbayang bagaimana anak-anak anda susah untuk bernafas, dada berombak dan keluar bunyi seperti wisel. Secara saintifiknya Asma bermaksud Penyakit Asma atau lelah merupakan penyakit immunologi yang menyebabkan kesukaran bernafas. Ini adalah kerana ketika pesakit diserang asma, keradangan dan spasma pada selaput dinding laluan udara menyebabkan bronkiol di dalam paru-paru menjadi sempit. Pesakit asma mungkin mengalami pernafasan bersiul (wheezing), sesak nafas, dan sukar untuk bersenam.

Ketika otot mengejang, saluran udara mengecil dan menghalang pernafasan. Apabila ini terjadi,paru-paru akan berkurangan udara. Akibatnya, pesakit boleh pengsan.

 

Peratusan penghidap asma di kalangan kanak-kanak

Menurut kajian, jumlah kanak-kanak yang diserang penyakit asma adalah 10 hingga 20 peratus. Selalunya, penyakit ini tidak boleh diubati. Tapi, biasanya kanak-kanak akan sembuh apabila usianya meningkat.

Bagi kanak-kanak yang menghidapi asma sederhana, serangan ini akan hilang apabila mencapai usia dalam lingkungan 12 hingga 13 tahun.

Manakala, 50 hingga 60 peratus akan sembuh apabila mencapai usia 20 hingga 25 tahun. Sementara, 20 peratus lagi akan mendapat asma berterusan dan hanya sebilangan kecil saja yang akan sembuh.

 

Penyebab Asma berlaku

Secara khususnya, penyebab sakit asma belum lagi diketahui. Namun terdapat beberapa keadaan  yang membolehkan tercetusnya penyakit asma. Keadaan – keadaan tersebut adalah seperti allergik, infeksi terhadap saluran pernafasan, iritasi, cuaca, kegiatan jasmani dan fizikal.

Antara keadaan yang boleh mencetus asma berlaku:

  1. Debu di rumah dan bulu-bulu binatang peliharaan.
  2. Infeksi di saluran pernafasan disebabkan batuk atau selsema.
  3. Makanan seperti jenis ikan, telur, kacang tanah dan susu sapi
  4. Asap rokok.
  5. Melakukan kegiatan olahraga yang berlebihan.
  6. Faktor di dalam rumah seperti cat dinding, sabun cuci dan pewangi rumah.
  7. Faktor emosi seperti tekanan.

 

Kesan asma jika tidak dirawat

Ada beberapa perkara serius yang akan terjadi apabila asma tidak dirawat dengan baik. Dan perkara-perkara tersebut semuanya mempengaruhi hidup si penghidap asma.
.
Gangguan kualiti tidur
Tidur yang berkualiti adalah kunci kepada kualiti kerja. Tiada orang yang boleh bekerja dengan baik dalam keadaan mengantuk.

Kurangnya aktiviti fizikal
Apabila aktiviti fizikal berkurang, maka risiko obesity akan meningkat. Siapa kata obese bagus? Biasanya mereka yang obese akan mempunyai masalah-masalah lain di kemudian hari seperti sakit jantung, kencing manis dan sebagainya.

Perubahan di salur udara.
Serangan asma yang semakin kerap akan mengubah struktur salur udara dalam jangka masa panjang. Dan biasanya, perubahan ini adalah kekal sepanjang hayat. Apabila salur udara berubah dan rosak, peparu akan mengalami kekurangan oksigen dan menjadi rosak dalam jangka masa panjang.

Hospital
Tahukan anda, asma adalah sebab ketiga terbesar kanak-kanak dimasukkan ke hospital di US. Dan mereka tidak akan dibenarkan balik selagi mereka tidak dapat bernafas seperti normal.

Kematian
Ada satu pertubuhan di US yang menemui kadar kematian disebabkan asma, iaitu 9 orang mati disebabkan asma setiap hari. Jika di Malaysia, mungkin lebih sedikit jumlahnya. Kebanyakan kematian tersebut adalah kematian yang boleh dielakkan dengan rawatan yang sepatutnya.

Bagaimana merawat asma

Biasanya pesakit – pesakit asma akan menggunakan alat bantu pernafasan atau inhaler untuk menghilangkan Asma. Namun, tahukah anda penyakit tersebut boleh dirawat menggunakan kaedah semulajadi? Salah satunya adalah menggunakan produk yang dinamakan minyak herba asmak.

Berikut diberikan 9 kaedah semulajadi untuk merawat asma:

  1. BUAH AVOKADO

Buah avokado telah diketahui  memiliki kandungan konsentrasi paling tinggi l-glutathione iaitu makanan anti-asma yang mampu membuat perlindungan sel, melawan kerosakan disebabkan radikal bebas, dan detoksifikasi tubuh dari pencemaran serta zat berisiko lain. l-glutathione di dalam buah avokado juga boleh menolong peradangan quells sistemik dan melakukan pemulihan kesihatan usus yang rosak. Suatu sistem yang pada gilirannya menolong menghindari penyebab asma.

  1. BUAH PISANG

Menurut kajian yang dilakukan pada tahun 2011 oleh beberapa penyelidik dari Imperial College London, makan buah pisang setiap hari boleh menghindari asma. Kajian tersebut mendapati bahawa anak-anak yang makan sebiji buah pisang setiap hari, akan mengalami penurunan risiko tanda-tanda asma sehingga kurang 34 %.

  1. BUAH EPAL

Buah epal memiliki kandungan quersetin yang terbukti memberikan perlindungan yang kuat pada asma. Satu kajian  dari eropah mendapati bahawa wanita hamil yang memakan sekurang-kurangnya empat biji epal seminggu, 53 % lebih rendah  risiko melahirkan anak dengan penyakit asma.

  1. SAYUR KOBIS

Sayur kobis adalah sumber semulajadi vitamin c yang mempunyai kekuatan unik merawat radikal bebas dan bertanggung jawab pada kontraksi otot polos saluran napas sisi didalam. Sayur Kobis juga adalah sumber fitokimia beta-karoten sebagai antioksidan kuat mengurangi tanda-tanda asma atau mencegahnya.

  1. SAYUR BAYAM

Suatu penelitian yang melibatkan 68 responden wanita menunjukkan bahawa penggunaan bayam yang tinggi berkait rapat dengan menyusutnya risiko asma. Hasil kajian ini disokong oleh fakta bahawa bayam mengandungi vitamin C, beta-karoten, vitamin E, dan magnesium.

  1. AIR

Umumnya orang yang didiagnosis mempunyai asma, biasanya mengalami keadaan dehidrasi. Menurut beberapa pakar, tanda-tanda asma itu bermula sebagai peringatan bahawa tubuh memerlukan air. Oleh itu, setiap hari perlu amalkan meminum air yang banyak untuk menghindar berkembangnya tanda-tanda asma.

  1. HALIA

Halia adalah ramuan anti-asma yang kuat, apalagi sebahagian orang menyebutkan bahawa manfaatnya adalah lebih baik berbanding ubat antihistamin layaknya benadryl saat membersihkan saluran pernafasan serta menghentikan peradangan.

Kandungan serat serta ciri antioksidannya menjadikan halia  boleh jadi ubat yang baik tanpa menyebabkan kesan samping yang berisiko, maknanya ia selamat untuk anda menambahkannya ke dalam makanan seharian serta minuman untuk kesehatan yang baik.

  1. KUNYIT

Bahan aktif anti-inflamasi didalam kunyit juga berkesan menangani peradangan yang bertanggung jawab pada pembengkakan paru-paru serta konstraksi saluran pernafasan sepanjang serangan asma. Ini disebabkan kunyit menolong melebarkan pembuluh darah serta mengendurkan otot, selain itu kunyit adalah senjata baik saat mencegah timbulnya tanda-tanda asma.

  1. MINYAK HERBA ASMAK

Minyak herba asmak merupakan minyak mujarab untuk merawat asma/batuk/selsema. Ia di diperbuat dari habatussauda, minyak zaitun, minyak kelapa dara, pati gamat dan herba terpilih yang bukan sahaja selamat, tapi suci. Gunakan tanpa was-was kerana ia adalah hasil R&D (Research & Development) @ penyelidikan dan Pembangunan dan menggunakan teknologi NANO.

Mahu mendapatkan khidmat nasihat rawatan asma tanpa perlu makan ubat?

Hubungi kami di talian 016-8313664 (Norah).

Pengedar  sah mhamsb. SD03001.
.

 

 

 

Cara pemakaian minyak herba asmak

Apabila anda telah mendapatkan minyak herba asmak daripada pengedar mhamsb yang sah, berikut diberikan kaedah pemakaiannya untuk beberapa jenis penyakit yang terlibat.
1. Batuk dan lelah :
Sapukan minyak herba asmak di tapak kaki, labu betis, bawah pelipat, dada depan belakang menyeluruh, leher dan tengkuk serta bawah dagu.
2. Selsema:
Sapukan sedikit di dalam hidung, atas hidung hingga ke ubun ubun. Untuk bayi di bawah umur 2 tahun. Boleh tambahkan sapuan di dada, belakang dada serta tapak kaki.
3. Demam :
Sapukan minyak herba asmak di tapak kaki, labu, betis, bawah pelipat, dada depan belakang menyeluruh, leher dan tengkuk serta bawah dagu dan sapu di dahi
4. Sakit gigi :
Sapukan minyak herba asmak pada gigi yang sakit menggunakan cotton bud dan juga di bahagian pipi.
5. Kembung perut dan sembelit :
Sapukan di perut pinggang serta tapak kaki dan labu betis
6. Luka pembedahan:
Lap kering bahagian luka dan sapu minyak di atasnya.
7. Sengatan berbisa, benjol, lebam dan sakit urat :
Sapukan di tempat sepatutnya.
8. Migrain :
Sapukan di  keliling dahi, tengkuk dan leher.
9. Bisul:
Sapukan pada tempat bisul
10. Sakit pinggang dan lenguh lenguh :
Sapukan ditempat yang lenguh dan sakit.
11. Cirit birit :
Sapukan di bahagian bawah perut.
12. Senggugut :
Sapukan ketika datang haid dan ketika sakit di bahagian bawah perut.
Lakukan semua cara pemakaian di atas sekerap mungkin sehingga penyakit beransur pulih.
Jika mahu mendapatkan kaedah pemakaian yang lebih terperinci, boleh hubungi kami :
Norah. pengedar sah mhmsb. SD03001.
016 831 3664
016 831 3664

Apakah yang anda tahu tentang resdung?

Ada benda-benda yang kita anggap kecil, tapi sebenarnya memberi kesan terhadap kehidupan kita

Kebiasaannya, penghidap penyakit resdung mempunyai masalah seperti kerap bersin, dengkuran yang kronik, batuk, gata-gatal hidung, mata, telinga dan muka, tidak sedap badan, letih dan berasa sakit kepala, manakala pada tahap yang kronik, penyakit resdung boleh memberi kesan kepada telinga sehingga menyebabkan seseorang itu pekak malah boleh menghilangkan deria bau.

Apa yang lebih menakutkan, jika dibiarkan tanpa sebarang rawatan, resdung sebenarnya boleh mengundang maut akibat masalah komplikasi pada otak.

Tanda-Tanda Penghidap Resdung:

★Hidung tersumbat dan berbau busuk

★Gatal-gatal di kawasan muka, telinga, mata dan hidung

★Hidung kerap berair walaupun tidak selsema

★Kerap bersin terutama di waktu pagi

★Rasa berat muka atau sakit terutama di kawasan antara mata

★Sakit tekak secara berpanjangan serta berulang

★Mengalami demam atau rasa tidak sedap badan secara berpanjangan

★Kerap sakit kepala

Tanda-tanda diatas muncul secara berulang terutama di waktu pagi, cuaca sejuk, tempat berhabuk, selepas mengambil makanan laut, belacan, budu, cencalok dan sebagainya.

Sekiranya anda mempunyai tanda-tanda tersebut, kebarangkalian anda mempunyai penyakit resdung dan jika dibiar belarutan, masalah resdung boleh menyebabkan kecacatan, sehingga memerlukan rawatan pembedahan yang mana kosnya lebih tinggi.

Mahu merawat resdung, dapatkan Asmak herbs iaitu halalgel bermutu tinggi.

Hubungi

Norah.Pengedar sah mhmsb.SD03001.

016 831 3664

016 831 3664

Ketahui gejala psioriasis

Psioriasis adalah salah satu jenis penyakit kulit yang biasa dan boleh bertukar ke tahap merbahaya jika tidak dikawal sebaiknya.  Terdapat lebih kurang 8 jenis psioriasis yang biasa dialami oleh manusia.

Ketahui gejala psioriasis seperti yang diterangkan di bawah:

Psioriasis kulit kepala

Psioriasis jenis ini sering menjangkiti kulit kepala. Gejalanya seperti kegatalan pada kulit kepala, munculnya sisik menebal, dan kulit tersebut boleh mengelupas dan ruammnya dapat merebak luas.

psioriasis-kulit-kepala

 

Penyakit psioriasis plak

Psioriasis jenis ini sering menjangkiti manusia. Gejalanya dapat dilihat adanya ruam merah, bersisik dan bahkan terdapat luka kering. Plak itu boleh menyebabkan kulit gatal atau pedih yang muncul di kulit kepala, lutut, siku dan akan menjadi pecah dan berdarah.

psoriasis-plak

 

Penyakit psioriasis kuku

Psioriasis jenis ini menyerang bahagian kuku. Tanda-tandanya dapat dilihat dengan kuku berubah, kuku terlepas. Pertambahan kuku yang tidak normal dan terdapat cekungan kecil pada kuku.

psioriasis-pada-kuku

 

Penyakit psioriasis gutata

Psioriasis jenis ini banyak menyerang dengan kanak-kanak. Ini boleh diperhatikan terdapatnya bintik ruam mirip titisan air, ruam tersebut berlapis sisisk dan ia muncul di lengan, kaki, kulit kepala, tubuh dan lain-lain.

psoriasis-gutata

 

Penyakit psioriasis pustular

Gejalanya adalah ruam merah dan pedih, melepuh dan berisi nanah. Penyakit ini akan timbul di bahagian tangan, kaki dan lainnya. Selain itu, ia boleh tersebar ke seluruh badan dan boleh menurunkan berat badan, demam, mengigil dan terasa sangat sangat.

psioriasis-pustular

 

Penyakit psioriasis eritroderma

Tandanya terdapar ruam mengelupas, kulit gatal atau terasa terbakar di seluruh badan. Selain itu psioriasis jenis ini boleh membuat dehidrasi, malnutrisi dan kegagalan jantung pada penghidapnya.

psoriasis-eritroderma

 

Penyakit psioriasis inverse

Terdapatnya ruam merah halus yang sering muncul di lipatan kulit, ruam tersebut akan parah jika mengalami geseran dan peluh yang berlebihan.

 

Penyakit psioriasis arthritis

Psioriasis jenis ini ditandai dengan kulit bersisik dan iritasi, perubahan warna pada kuku, namun gejalanya yang diterima adalah berbeza untuk setiap orang dan mampu menyerang di mana-mana kawasan kulit. Apabila menyerang pada sendi maka kesannya menjadikan kaku.

psioriasis-arthritis

Adakah anda salah seorang penghidap salah satu gejala psioriasis di atas? mahu mendapatkan rawatan menggunakan bahan semulajadi yang memberi kesan.

Dapatkan Bedak Asmak yang diperbuat dari bahan semulajadi tanpa bahan kimia merbahaya.

Hubungi:

Norah.

Agen sah mhamsb. SD03001.

016 831 3664

016 831 3664

Apa itu Psioriasis?

Psoriasis sebenarnya penyakit kronik gangguan autoimun yang dialami secara umumnya oleh 1% – 3% penduduk di Malaysia. Ia boleh dialami oleh semua peringkat umur.

psioriasis
1 -3% rakyat malaysia mengalami psioriasis

Punca psioriasis tidak diketahui namun kecenderungan penyebabnya adalah factor genetic dan alam sekitar.

Penyakit ini dikatakan berkaitan dengan masalah sistem imun yang berhubung rapat dengan sel badan di mana pertumbuhan sel kulit berlaku pada kadar abnormal yang luar biasa sehingga terkumpul dengan pantas di atas kulit.

Sel kulit tambahan kemudian akan membentuk sisik berwarna perak yang tebal dalam tompokan merah yang gatal, kering dan menyakitkan. Lebih malang apabila dianggarkan sehingg 30 peratus penghidap psoriasis mengalami artritis psoriatik di mana pesakit mengalami kesakitan, kekakuan dan bengkak pada sendi.

Nisbah kecenderungan boleh diserang penyakit berkenaan bagi kedua-dua lelaki dan perempuan adalah sama. Penghidap artritis psoriatik bukan saja dibelenggu masalah bengkak dan sakit tetapi juga mengalami beban emosi seperti tekanan dan kebimbangan yang mempengaruhi tahap fungsi seseorang dalam aktiviti harian dan juga kualiti kehidupan mereka.

Biasanya pesakit akan mengalami gatal yang teruk dan kulit cedera akibat digaru. Ada ketikanya pesakit perlu mengikis kulit mati di badan dan berendam dalam air suam untuk melegakan kegatalan dan sakit pada kulit.

Akhirnya psoriasis dan artritis psoriatik memberikan kesan yang ketara terhadap kesihatan fizikal dan emosi pesakit. Ini bukan saja menjejaskan kualiti kehidupan tetapi juga menjejaskan keyakinan penghidap.

(Sumber: utusan Malaysia, 19 jun 2016)

Adakah anda/ahli keluarga yang mengalami sakit psioriasis? Mahu mendapatkan rawatan secara semulajadi untuk menyembuhkannya?

Hubungi kami untuk FREE consutiation sekarang.

Norah. Pengedar sah mhamsb. SD03001

016 831 3664

016 831 3664

bedak-asmak-kota-kinabalu-2

Bagaimana merawat cirit birit?

Cirit birit atau dikenali sebagai diarrhea merupakan satu keadaan di mana anda membuang air besar lebih banyak dan kerap berbanding biasa. Ia adalah salah satu tanda – tanda gastroenteritis. Gastroenteritis adalah radang dalam perut atau sistem penghadaman yang berlaku akibat jangkitan bakteria atau virus.

cirit-birit
cirit birit boleh meragut nyawa jika tidak dirawat

Cirit birit biasanya akan berlaku dalam tempoh 2  – 4 hari tanpa sebarang rawatan, namun jika teruk ia boleh meragut nyawa. Lebih-lebih lagi untuk bayi dan kanak – kanak mempunyai daya tahan yang lemah. Ini disebabkan badan kehilangan air.

Mujurlah cirit-birit boleh dihalang. Melalui bekalan air minuman yang selamat, pembasmian kuman yang lebih baik (termasuklah bekalan kemudahan yang betul untuk menguruskan sisa buangan manusia) dan mengamalkan kebersihan tangan melalui sabun dan air, risiko penyakit cirit-birit boleh dikurangkan.

Adakah bayi atau anda masih cirit birit? Ingin mencari penawarnya?

bedak asmak
Bedak asmak merawat cirit birit

Dapatkan bedak asmak yang diperbuat dari bahan semulajadi. Ia membantu menghilangkan cirit birit.

Maklumat lanjut:

Norah. Pengedar sah mhmsb. SD03001

016 831 3664

016 831 3664

Rawatan ekzema untuk bayi anda

Kaedah rawatan ekzema untuk bayi bergantung kepada tahap keterukkannya. Jika bayi anda mengalami ekzema yang ringan iaitu mempunyai ruam merah dan gatal yang sedikit, anda bolehlah menggunakan losyen emolien, krim ataupun salap. Di samping itu juga ia boleh ditambahkan dengan penggunaan krim rendah steroid untuk jangka masa pendek.

bedak-asmak-kota-kinabalu
Bedak asmak menggunakan bahan semulajadi untuk rawatan ekzema

Sebenarnya ekzema bayi anda akan semakin teruk jika dibiarkan didalam keadaan kering, oleh itu untuk mengelakkan karadangan maka anda perlu sentiasa memastikan kulit bayi dilembapkan. Oleh itu, bayi yang menghadapi ekzema perlu menggunakan kuantiti emolien yang banyak beberapa kali setiap hari.

Pelembab dan emolien mempunyai banyak jenis. Anda perlu mencuba beberapa jenis krim, salap dan losyen dan mengenalpasti yang mana paling sesuai. Terdapat satu krim yang dinamakan akueus iaitu sejenis emolien yang murah yang selalu dilabelkan sebagai ubat ekzema, tetapi anda harus elak untuk menggunakannya sebag ia mengandungi bahan pencuci yang boleh melecetkan kulit bayi anda.

Anda mungkin perlu menggunakan sekuantiti emolien yang banyak pada kadar yang kerap. Doktor anda seharusnya mengulangi preskripsi anda setelah menetapkan yang mana paling mujarab.

Masih buntu untuk memilih jenis losyen emolien yang sesuai?

Apa kata anda cuba bedak asmak yang dibuat dari bahan semulajadi tanpa bahan kimia berbahaya.

Hubungi kami:

Norah. Pengedar sah mhamsb. SD03001.

016 831 3664

016 831 3664

Apa itu meroyan?

M.E.R.O.Y.A.N

Meroyan adalah satu masalah tekanan emosi dan gangguan perasaan yang sering dialami oleh wanita sewaktu atau selepas berpantang. Wanita yang mengalami masalah ini seringkali menghadapi masalah untuk tidur, kepenatan, stress dan mudah marah.

ibumeroyan
Meroyan adalah gejala kepada ibu selepas bersalin

Baru-baru ini ada seorang ibu sanggup sembelih anak sehingga mati dipercayai akibat meroyan. Memang ngeri gila tengok gambar mayat kanak-kanak tersebut. Doktor ini tampil menerangkan 3 peringkat meroyan yang para suami wajib tahu! Saya sedih tapi saya tak pelik. Dalam dunia perubatan benda ni sebenarnya memang wujud. Penyakit ni dinamakan Pospartum Psychosis. Orang kita panggil meroyan.

1. Baby blues Baby blues ni kiranya level meroyan paling rendah la. Biasanya berlaku dua tiga hari lepas bersalin dan boleh berlanjutan sampai dua minggu lamanya. Benda ni agak biasa la untuk ibu yang baru beranak pertama kali kan. Yela, malam yang dulunya sunyi sekarang dihiasi tangisan bayi kecil yang nyaring dan kuat tu sampai ke pagi. Dengan jadual waktu tidur si ibu yang entah ke mana dan ditambah lagi dengan suami yang tak reti nak membantu memang la si ibu jadi mudah stress. Suami yang nampak tahi hijau baby pun dah muntah hijau memang membuat si ibu bertambah stress. Tanda-tanda si ibu dah kena baby blues ni adalah : + mood swing + mudah cemas + selalu menangis + kurang selera makan + susah tidur

2. Pospartum depression Ni level Meroyan yang pertengahan. Penyakit ni macam Baby Blues jugak tapi simptomnya lebih teruk dan lebih lama. Biasanya boleh sampai 6 bulan lepas bersalin. Ibu yang kena Pospartum Depression ni biasanya nak jaga baby dia sendiri pun dah tak berapa nak mampu. Antara tanda-tanda dah kena penyakit ni : + mood swing yang teruk + menangis yang melampau lampau + susah nak bonding dengan baby. Kadang ada rasa benci kat baby sendiri + rasa takde tenaga dan tak boleh tidur + rasa nak hempas baby ataupun cederakan baby + rasa diri tak berguna

3.Pospartum Psychosis Ni level Meroyan yang paling dasyat. Biasanya yang kena penyakit ni akan berhalusinasi. Kalau si isteri yang dalam pantang dah mula merepek cakap yang bukan bukan atau dia cakap nampak benda yang bukan bukan sila berhati hati.

Macam kes Pretty di Indonesia yang sanggup bunuh anaknya sendiri. Bila disoal siasat dia boleh pulak cakap dia cuma bunuh perompak je. Memang ibu yang kena Pospartum Psychosis ni tak boleh jaga anak sendiri sebab masa tu fikiran dia dah tak rasional dah.

Sebab tu suami yang ada isteri baru lepas bersalin sila jaga fizikal dan mental isteri baik-baik. Jangan bagi isteri stress walaupun sedikit. Jangan bagi isteri fikir kain kat jemuran dah angkat ke belum. Jangan bagi isteri fikir pinggan kat dapur dah cuci ke belum. Biarlah isteri kita cuma fokus pada baby yang baru lahir je. Biarlah dia menyusu dengan penuh tenang dan tenteram. Isteri kita baru je mengalami kesakitan fizikal yang sangat dasyat masa melahirkan zuriat kita, jangan la kita tambah kesakitan pada jiwanya pula ye. Lebih-lebih lagi dalam tempoh berpantang. Jom bantu isteri kita!

Apakah penyebab ekzema?

Semakin hari, penyakit-penyakit alergi seperti ekzema, asma dan demam semakin meningkat . Keadaan ini tiada siapa yang mengetahui punca utamanya. Namun ia biasanya berlaku kepada keluarga tertentu didalam komuniti sahaja.

ekzema
Kulit bayi akan bertompok tompok merah

Bayi yang terkena ekzema mempunyai kulit kemerahan yang bertompok – tompok dan terasa gatal. Keadaan kulit akan menjadi lebih teruk apabila kulit mengalami keradangan sehingga memerlukan rawatan yang lebih intensif.

Keradangan ekzema akan berlaku apabila kulit mengalami iritasi yang disebabkan menggunakan bahan-bahan kimia seperti bahan pencuci dalam mandian buih, syampu, serbuk pencucui dan pelembut fabrik. Semua ini dikenali sebagai ekzema sentuhan.

Sebagai langkah pencegahan, boleh gunakan emolien bukan sabun dan bahan pencuci dalam mandian. Anda juga boleh menukar serbuk pencuci dan lihatlah kesannya jika ekzema boleh berkurangan.

Ekzema amat menjengkelkan bayi sebab mereka tak mengelak daripada menggaru, dan ini boleh mencetuskan infeksi. Dalam beberapa kes, ekzema boleh mengganggu tidur anak anda dan menjejaskan keyakinannya, yang boleh mendatangkan kesan ke atas kualiti hidupnya.
Anda memerlukan rawatan ekzema untuk kulit bayi anda? dapatkan khidmat nasihat percuma dari kami sekarang.

Norah. Pengedar sah mhamsb.SD03001.

016 831 3664

016 831 3664

Pusat Rawatan Keluarga Online