BERAPA RAMAI YANG TERKENA EKZEMA DI MALAYSIA?

Kalau dilihat data pada tahun 2003 oleh Kajiselidik Kesihatan Sedunia, sebanyak 10% golongan yang berumur 18-45 tahun mempunyai ekzema. Bukan sikit tu. Kalau golongan ni semuanya ada 15 juta, maksudnya 1.5juta ada penyakit ekzema.
.
Dengan kata lain, dalam 10 orang, 1 daripadanya adalah penghidap ekzema. Yang lagi 9, alhamdulillah selamat.
.
Tapi perlu diingat, itu data tahun 2002-2003. Sekarang ni mungkin lebih lagi.
.
Apa yang kita sebagai ibu bapa buat untuk mengesan penyakit ini pada anak-anak?
.
.
#AsmakbyMHAMSB
#MinyakHerbaAsmak
#BedakAsmak

Anda Hamil? Elakkan Dari Terkena Jangkitan HFMD

Secara fitrahnya, seorang wanita yang hamil wajib mengelakkan diri dari terkena apa jua jenis penyakit.
.
Begitu juga dengan HFMD. Sentuhan yang mampu memindahkan virus yang menyebabkan HFMD perlu dielak. 
.
Bagaimanakah Virus HFMD Disebarkan?
.
Virus HFMD adalah disebarkan melalui sentuhan secara langsung (close contact) dengan cecair yang keluar dari hidung dan mulut, air liur, cecair dari gelembung kulit yang pecah, ataupun najis mereka yang dijangkiti.
.
Apa Terjadi Bila Wanita Hamil Dijangkiti HFMD
.
Jangkitan tersebut akan menyebabkan gejala yang sederhana atau tiada langsung. Namun, virus tersebut berisiko untuk dipindahkan ke bayi jika wanita tersebut dijangkiti betul-betul sebelum kelahiran.
.
Setakat ini, sangat jarang bayi yang baru dilahirkan mengalami gejala yang serius sehingga menyebabkan kematian, namun risiko jangkitan yang serius adalah tinggi semasa 2 minggu pertama selepas kelahiran.
.
.
#infobyMHAMSB
#MinyakHerbaAsmak

hfmd

Berapa Ramai Penghidap G6Pd Di Malaysia?

Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh babycenter.com, bilangan penghidap G6PD di seluruh dunia adalah mencapai 400 juta orang. Di Malaysia, bilangan yang dikenalpasti adalah 1 dalam setiap 10 orang. Dan kebanyakan pesakit hanya mengetahui hal tersebut apabila dihantar ke hospital. Dalam sesetengah kes, penyakit ini disamakan dengan penyakit anemia dan asma.
.
Penyakit ini adalah disebabkan genetik, dan setakat ini tiada ubat khas yang dikenalpasti boleh merawat sepenuhnya masalah ini.
.
Namun begitu, tak semua penghidap akan menghadapi masalah kesihatan yang serius. Ada juga yang bertindak sebagai pembawa (carrier). Sebab itulah, ramai pasangan suami dan isteri yang sihat, namun setelah anak mereka lahir, anak tersebut disahkan menghidap G6PD. Ini berlaku kerana salah seorang dari ibubapa tersebut adalah carrier.
.
.
#infobyMHAMSB 

#MinyakHerbaAsmak

g6pd

9 SEBAB KENAPA KORANG MESTI CUBA ASMAK HERBS

1. Diperbuat dari herba dan BAHAN SEMULAJADI. Yang mana antara herba yang digunakan ialah akar mengkunyit, akar serapat, jintan hitam, tongkat ali dan akar sekecut. Semua ni herba yang terbaaaik untuk resdung.

2. BEBAS STEROID. Steroid ni tak boleh guna sokmo tau. Bahaya. Antara efeknya mudah nak marah marah.

3. MURAH. Hanya RM35 (SM) / RM39 (SS) Sahaja. Berbanding kena buat terapi guna asap bagai tu. Lepas tu kalau dah teruk kena operate pula. No no no. Kita cegah ya. Kena grab yang murah ni. Serasi alhamdulillah.

4. JIMAT MASA. Tak perlu beratur tunggu bilalah turn nak kena buangkan dan legakan resdung ni. Kita telan je.

5. TIDAK PERLU GUNA SOKMO. Diambil bila perlu sahaja.

6. MUDAH dan terbukti BERKESAN. boleh bawa ke mana mana lagi. Kita buka penutup. Telan je dengan air. Jangan amik macam tu je. Terlekat nanti.😅

7. Tidak perlu rawatan lain yang leceh dan menyakitkan. Asmak Herbs perlu telan je.

8. Berdaftar dengan KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA (KKM)

9. PELBAGAIGUNA. Asmak herbs ni juga berkesan untuk selsema, alahan, bersin, lelah, sakit kepala, gatal tekak, pening, sakit gigi, sakit mata dan sakit telinga akibat resdung. Kita telan je.

Banyak dah ulang kita telan je tu. Nampak tak betapa senangnya. Kan

Tapi apa apa pun, jika sakit berlarutan jumpa doktor naa. Mana tau ada masalah lain. Ok

Mahu mendapatkannya?

hubungi kak norah di 0168313664

#AsmakHerbs
#penawarresdung
#resdung
#adaMAL
#daftarkkm
#ProdukAsmakMujarab

rawatan-resdung

Kesilapan Semasa Menggunakan Inhaler Yang Menyebabkan Kerugian

Semua penghidap asma pernah menggunakan inhaler. Tapi tak semua tahu cara yang betul untuk menggunakan inhaler.
.
Ada satu kesilapan yang bila dilakukan, akan sangat merugikan. Ubatan tak dapat sampai dengan betul. Keradangan pada kawasan tekak. Mungkin juga jangkitan.
.
Apa kesilapan tu?
.
Kesilapan tersebut adalah tidak menggunakan “spacer”. Spacer adalah sejenis alat yang menghubungkan muncung inhaler dengan mulut pesakit asma. Maksudnya, tiada direct contact antara bibir dengan muncung inhaler semasa digunakan.
.
Semua peringkat umur sepatutnya guna spacer, tapi keperluan bagi kanak-kanak untuk menggunakannya adalah lebih tinggi.
.
Esok saya akan tunjukkan cara yang betul menggunakan spacer. Stay tuned!
.
.
#infobyMHAMSB 

#MinyakHerbaAsmak

inhaler

Khasiat madu asli asmak

Sabda Rasulullah S.A.W. 🌸
“Ambillah / pergunakanlah olehmu sekalian akan dua ubat penyembuh iaitu madu dan al-Qur’an.” Riwayat Ibnu Majah.

”Barang siapa yang menelan (minum sedikit) madu tiga kali (di waktu pagi) setiap bulan, ia tidak akan terkena penyakit teruk” Riwayat Bukhari

🐝KHASIAT MADU ASLI ASMAK🐝
===============
 Dapat mencegah penyakit ringan mahupun berat seperi : Asma, Haid, Resdung, Alahan, Jerawat, Rambut gugur, Barah, Letih, Sakit kepala, Buasir, Lendir kahak, Sakit pinggang, Batuk kering, Lemah jantung, Sakit sendi, Batuk, Mata, Sukar tidur, Darah Tinggi, Pening, Gastrik.
Mengembalikan kekuatan tubuh badan.
Membersih dan menambah darah.
Mengelak cacing perosak dalam perut.
Membekalkan tenaga yang diperlukan oleh badan dengan cepat.
Walaupun mengandungi gula, tetapi gulanya jenis yang mudah dan serasi dikendalikan oleh buah pinggang.
Ia mempunyai kesan laxative semulajadi bagi melawas pembuangan air besar.
Amat berkesan bagi menenangkan tubuh dan akal fikiran.
Madu menjaga jantung dan menjauhkan sejuk dari dada.
Sesuai untuk kecantikan dan menjadikan kulit lebih licin dan halus.
Sumber utama vitamin dan kaya dengan mineral yang diperlukan oleh tubuh badan.

Berminat ??

Hubungi kak norah di 016-8313664

Likepage Farrah Care

madu-asli-asmak

JENIS-JENIS EKZEMA (sambungan…)

#4 Neurodermatitis
.
Berlainan dengan Atopic Dermatitis, ekzema jenis ni akan membuatkan kulit jadi buruk. Orang yang menghidap penyakit ekzema jenis ni biasanya akan mempunyai kulit yang sentiasa gatal dan bersisik. Akibat selalu digaru, kulit akan menjadi tebal, gelap dan bersisik.
.
Kawasan yang selalu terkena:
.
 Belakang leher
 Ubun-ubun kepala
 Buku lali
 Pergelangan tangan
.
Simptom-simptom apabila terkena ekzema jenis Neurodermatitis:
.
 Gatal yang tidak berhenti pada bahagian yang terlibat.
 Gatal menjadi lebih teruk pada waktu sejuk
 Kulit menjadi gelap
 Kulit yang terkena menjadi lebih gelap, kering dan bersisik.
.
.
#infobyMHAMSB
#MinyakHerbaAsmak
#BedakAsmak

Mahu tahu cara rawatnnya secara semulajadi?

hubungi norah di 016-8313664 sekarang!

neurodermatitis

JENIS-JENIS EKZEMA (Sambungan..)

#3 Dyshidrotic Eczema
.
Apa ekzema yang paling biasa terkena pada wanita? Dsyhidrotic Eczema lah jawapannya.
.
Ekzema jenis ini biasa terkena pada celah jari tangan dan kaki, serta tapak tangan dan kaki. Alah, yang ada keluar gelembung air kecil-kecil tu. Bila digaru rasa makin panas dan sedap. Itulah dia. 
.
Ya, memang orang perempuan lebih biasa terkena dengan ekzema jenis ini. Semua peringkat umur pun terlibat.
.
Apa contoh rangsangan yang boleh membuatkan ekzema ini muncul?
.
 Stress
 Allergi
 Kawasan tangan dan kaki yang sentiasa lembap
 Logam seperti barang kemas
 Simen
 Barangan berasaskan kulit
.
*Simptom-simptom ekzema jenis ini:*
.
 Gelembung air yang kecil di celah jari
 Gatal dan panas
 Kemerahan
 Kulit bersisik/berkeruping
 Sakit pada bahagian yang teribat
.
.
#infobyMHAMSB
#MinyakHerbaAsmak
#BedakAsmak

Mahu tahu cara rawatannya secara semulajadi?

Hubungi 016-8313664 sekarang!

dyshidrotic-eczema

JENIS-JENIS EKZEMA (Sambungan)

#2 CONTACT DERMATITIS
.
Semalam dah bincang pasal ekzema jenis Atopic Dermatitis. Hari ni bincang pasal jenis yang kedua, Contact Dermatitis.
.
Contact maksudnya “sentuh”, dan sesuai dengan namanya, ekzema jenis ni berlaku bila kulit bersentuhan dengan bahan yang menyebabkan radang.
.
Yang teruknya, walaupun bahan tersebut nampak tak bahaya, tapi bila tersentuh dengan kulit, boleh menyebabkan kulit seperti terbakar, gatal dan menjadi merah.
.
Pernah nampak orang yang gatal-gatal pada pergelangan tangan setelah memakai jam tangan? Ataupun jari gatal-gatal bila memakai cincin? Hah, itu pun salah satu contoh juga.
.
Bahagian badan yang paling biasa terkena adalah kawasan lengan. Ada orang yang pakai inai di tangan seperti orang india, pun boleh terkena juga.
.
Apa contoh bahan yang boleh menyebabkan ekema jenis ni?
.
 Bahan pelarut
 Detergent
 Asap rokok
 Cat
 Peluntur
 Bahan kosmetik yang mengandungi alcohol walaupun sedikit
 Sesetengan jenis sabun dan pewangi
.
Simptom dia bagaimana pula?
.
 Kulit kemerahan dan rashes
 Rasa terbakar dan membengkak
 Melecet yang akan menjadi keruping
.
.
#infobyMHAMSB
#MinyakHerbaAsmak
#BedakAsmak

Mahu tahu cara rawatannya secara semulajadi?

Hubungi 0168313664 (Norah)

contact-dermatitis

JENIS-JENIS EKZEMA

#1 ATOPIC DERMATITIS
Hari ni kita cuba kenal jenis-jenis ekzema yang mungkin berlaku di sekeliling kita. Lain jenis dia, lainlah punca dan rawatan dia.
.
Untuk hari ni, kita kenal dengan Atopic Dermatitis. Ekzema jenis ni adalah jenis yang kronik dan menghasilkan radang pada kulit. Dan ekzema jenis ini biasanya bermula seawall umur 6 bulan lagi.
.
Apabila terkena ekzema ini, ada 2 je yang akan berlaku, sama ada semakin melarat ataupun hilang dengan sendiri. Tapi biasanya kalau dibiarkan, penyakit ini takkan hilang.
.
Antara penyakit lain yang berkait rapat dengan Atopic dermatitis ini adalah asma dan demam alergi.
.
Simptom-simptom Atopic Dermatitis:

💀 Kuling kering dan bersisik
💀 Kulit kemerahan
💀 Gatal yang teruk
💀 Terdapat rekahan di belakang telinga
💀 Ada rashes di bahagian pipi, lengan dan kaki

#info by MHAMSB
#BedakAsmak
#MinyakHerbaAsmak

Nak tahu cara rawatnya?

Hubungi 016-8313664 (Norah) untuk info lanjut.

atopic-dermatitis

Pusat Rawatan Keluarga Online