Tag Archives: asma kronik

6 fakta mengenai batuk pada anak

Ada tak mak ayah kat sini mempunyai masalah anak yang sering batuk atau jika batuk pasti lambat nak sembuh. Tentu perkara ini amat merunsingkan kan? Lebih-lebih lagi jika anak berumur di bawah 2 tahun. Masa ni mereka tak boleh nak buang kahak sendiri. Jadi kahak makin banyak berkumpul di saluran pernafasan. Kesian sangat kalau difikirkan.

.

Baiklah, di sini kak norah nak kongsikan beberapa fakta mengenai batuk yang perlu mak ayah tahu untuk mengurangkan rasa kerisauan. Terdapat 6 fakta utama mengenainya yang boleh dikaitkan dengan anak-anak.

.

  1. Sebenarnya batuk adalah satu gejala dan bukannya sejenis penyakit. Penyebab utamanya adalah infeksi virus. Oleh itu, anak anda TIDAK PERLU antibiotik.
  2. Antibiotik untuk batuk seperti dekstrometorfan dan codein tidak diperlukan
  3. Batuk adalah satu tindakbalas yang bertujuan untuk membersihkan laluan pernafasan. Ia membantu mengeluarkan kotoran dalam saluran pernafasan.
  4. Setiap kali batuk, kahak akan terbentuk. Ini merupakan reaksi tubuh atas peradangan. Cara mengatasinya adalah dengan banyakkan minum, tidak perlu makan ubat pencair kahak.
  5. Pencair kahak terbaik adalah seperti air susu ibu, air putih dan kuah sup
  6. Paling utama mak ayah hendaklah sentiasa memantau perkembangan penyakit anak masing-masing.

Sumber: bijak-antibiotik.com

Perkongsian Norah Tuah

ASAL MAKAN JE, TERUS TERKENA ALAHAN. MACAM MANA NAK MAKAN?

Debunga sudah.
.
Bulu kucng sudah.
.
Hama pun sudah.
.
Apa lagi yang belum?
.
Akak-akak pernah dengar pasal makanan sebagai punca alahan kepada asma? Haa..Norah nak kongsi info lagi hari ni. Ada sesetengah orang yang boleh diserang asma bila dia makan sesuatu jenis makanan atau ubatan.
.
Contoh jenis makanan tu seperti susu, kacang siya, telur, kekacang, ikan dan makanan laut.
.
Cabaran sebenar bagi masalah ni bukan masa terkena asma, tapi cabaran terbesar dia ialah macam mana nak kenalpasti makanan atau ubatan apa yang berisiko mendatangkan serangan asma.
.

alergik-makanan
Alergik terhadap makanan

Cuba akak-akak bayangkan, tengah sedap-sedap makan tiba-tiba asma datang. Tak ke kalut dibuatnya tu.
.
Apa yang Norah tahu, di US 6% daripada penghidap asma ada masalah ni. Nampak macam sikit kan? Tapi tetap kena kawal juga. Kita tak dapat nak jangka kan..
.
Akak-akak pernah kena allergy makanan? Boleh share di sini?
.
.
#info by MHAMSB

Adakah anak anda masih mengalami asma? Perlukan rawatan yang mujarab? Mari dapatkan Minyak Herba Asmak sekarang.

Hubungi:

Norah. Pengedar sah MHAMSB.SD03001

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

 

Tanda – tanda jangkitan di saluran pernafasan

Tanda-tanda jangkitan di saluran pernafasan adalah batuk yang paling biasa. Walaupun begitu, banyak gejala yang berbeza juga boleh disertakan dengan setiap jangkitan pernafasan, seperti:

  • Jangkitan saluran pernafasan atas, umumnya mempunyai gejala-gejala seperti hidung tersumbat, hidung berair, bersin, batuk, sakit otot, dan sakit tekak. Gejala-gejala lain yang mungkin timbul adalah kehilangan deria bau dan rasa, tekanan ke atas telinga, rasa pedih ringan pada mata, dan demam.
batuk-berkahak
Batuk

 

  • jangkitan saluran pernafasan bawah, mungkin mempunyai tanda-tanda seperti batuk dengan kahak, meningkatkan irama pernafasan, sesak nafas atau kesukaran bernafas, sesak di dada, dan semput. Gejala-gejala lain yang mungkin timbul adalah demam yang berulang-ulang, kesukaran makan, dan kurang tidur pada bayi dan kanak-kanak. Gejala-gejala lain  adalah batuk yang berlangsung selama beberapa minggu, menimbulkan sakit dada, penurunan berat badan, batuk berdarah yang boleh menyebabkan radang paru-paru atau pneumonia. Segera berjumpa doktor untuk mengesahkan diagnosis dan rawatan perubatan.

sumber: melayupost web.

Dengan memahami sistem pernafasan manusia ini, kita boleh mendapat gambaran apakah virus yang boleh menyerang sistem pernafasan bahagian atas dan bahagian bawah.

Jika anda terkena jangkitan asma, selsema dan batuk, dapatkan minyak herba asmak. Minyak herba asmak mengandungi habbatusauda yang membantu memulihkan ruangan pernafasan manusia.

Mahu mendapatkannya? Hubungi:

Norah. Pengedar sah mhamsb. SD03001.

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

khasiat akar likuoris untuk batuk dan asma

Nama saintifik untuk akar likuoris ialah Glycyrrhiza, datang dari perkataan “glukos” (manis) dan “riza” (akar). “Akar manis” ini mengandungi glycyrrhizin, satu sebatian yang mempunyai kemanisan sehingga 50 kali manis daripada gula. Jadi  tidak menghairankan  apabila ramai orang terfikir akan kemanisannya apabila menyebut perkataan likuoris.

akar-manis
likuoris berkhasiat untuk rawatan batuk dan asma

Pada zaman dahulu, di arab Saudi likuoris amat bernilai untuk merawat batuk, manakala di Greece ia juga digunakan untuk batuk dan asma.

Manakala  sejarah penggunaan di China,  ia digunakan untuk melegakan kerengsaan di membran mukus dan kekejangan di dalam saluran gastrousus. Hampir semua formula herba Cina mengandungi likuoris kerana ia membantu dalam penyerapan gastrousus dan penyelaraskan campuran herba.  Dengan erti kata lain, ia membantu untuk meningkatkan kesan lain-lain herba.

Likuoris dikatakan menjadi salah satu tumbuhan ubatan yang dikaji secara meluas, dan ia mempunyai kegunaan yang pelbagai. Berikut adalah sebahagian daripada kegunaannya:

  1. Melegakan ulser perut

Likuoris mempunyai ciri-ciri antibakteria dan telah didapati boleh membantu melegakan ulser perut (kebanyakannya disebabkan oleh bakteria Helicobacter pylori (H. pylori)).

  1. Sakit tekak, batuk dan ubat sejuk

Salah satu kegunaan paling terkenal akar likuoris adalah untuk mengurangkan kesesakan dari batuk dan selsema. Ia bertindak sebagai satu expectorant, membantu melonggarkan dan membuang kahak, dan ia juga mempunyai kesan yang menenangkan  membran mukus.

  1. Asid refluks dan sokongan penghadaman

Akar Likuoris  bermanfaat untuk sistem penghadaman dan membantu melegakan kerengsaan dan pembengkakan saluran pencernaan anda. Ia telah diluluskan untuk merawat sakit kekejangan yang dikaitkan dengan gastritis kronik oleh lesen Standard Bahasa Jerman, dan di Perancis likuoris akar boleh digunakan untuk merawat kembung, kurang penghadaman dan gas.  Akar likuoris juga didapati boleh meringankan gejala seperti dispepsia (sakit perut), dan gabungan ekstrak likuoris, chamomile, silverweed, angelica, Berbahagialah thistle dan wormwood amat berkesan dalam melegakan senak dan kesakitan gastrousus yang sederhana, termasuk muntah-muntah.

  1. Anti-radang dan imun sistem sokongan

Lebih daripada 400 kompound  diasingkan dari likuoris, termasuk isoliquiritigenin dan naringenin. Juzuk ini menggalakkan kawal selia sel T induksi, yang memainkan peranan penting dalam mengawal tindakbalas imun dan mencegah autoimmunity.

  1. Melegakan sembelit

Likuoris mempunyai kesan laksatif yang semulajadi yang menggalakkan peristalsis (dalam penguncupan dalam usus yang membantu menggerakkan sisa melalui). Dalam satu kajian, satu penyediaan herba Iran tradisional yang mengandungi likuoris dan lain-lain herba telah ditemui untuk meningkatkan dengan ketara berbanding dengan plasebo sembelit yang kronik

  1. Melawan jangkitan virus

Likuoris adalah broad-spectrum aktiviti anti-virus dan mungkin berkesan terhadap herpes, HIV, hepatitis, SARS dan selesema. Menurut satu kajian yang diterbitkan di dalam Cina jurnal dalam Virologi, “triterpenoids daripada likuoris mempunyai potensi untuk menjadi ubat antiviral broad-spectrum novel dan akan digunakan secara meluas dalam rawatan klinikal.

  1. Sokongan dalam

Likuoris adalah herba adaptogenic, yang bermaksud ia membantu badan menangani stres. Ternyata akar likuoris membantu tubuh untuk mengawal tekanan hormon kortisol, 10 yang mengambil beban dari kelenjar adrenal anda.

  1. PMS dan sokongan menopaus

Likuoris mempunyai kesan seperti estrogen dan telah didapati mengurangkan bilangan dan tempoh kepanasan serta terapi hormon pada wanita putus haid. Ia juga mungkin berguna dalam melegakan gejala-gejala penyakit senggugut (PMS).

Perkongsian Dr. Mercola, mercola.com

Likuoris salah satu bahan yang terkandung didalam Jus Asmak Gold. Jus Asmak Gold digunakan untuk merawat asma, batuk dan selsema serta meningkatkan kesihatan tubuh badan.

Mahu mendapatkannya?

Hubungi:

Norah. Pengedar sah mhamsb. SD03001.

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

Jus lemon penawar asma, selsema dan batuk yang mujarab

Jus lemon mempunyai khasiat yang pelbagai.Lemon mengandungi Asid Sitrik, Kalsium, Magnesium, Potassium, Phosphorus, Zat Besi, Zink, Vitamin A, Vitamin B6, Vitamin C, Vitamin E, Bioflavonoids, Riboflavin, Pectin dan lain-lain, yang meningkatkan tahap imun sistem, serta melawan sebarang jangkitan di dalam badan kita.

rawat-asma
Buah lemon berkhasiat untuk melegakan sakit tekak

 

Beberapa khasiat yang diberikan oleh Lemon adalah:

Melegakan sakit tekak.

Ciri-ciri anti-bakteria yang terdapat pada lemon boleh membantu melegakan sakit tekak. Jus lemon juga boleh membantu mengurangkan mukus atau lendir dan kahak yang terhasil dalam badan. Jika anda mengalami sakit tekak, selesema atau batuk berkahak, perbanyakkan minum air lemon yang dicampur dengan madu sedikit demi sedikit sepanjang hari.

Melawaskan sistem penghadaman.

Air lemon membantu dalam perkumuhan, mengelakkan sembelit, cirit-birit, serta melegakan simptom berkaitan kembung perut, gastrik dan pedih ulu hati.

Permulaan hari yang baik.

Lupakan kopi! Mulakan hari dengan secawan air lemon panas sebaik sahaja bangun tidur boleh membantu merangsang dan mengaktifkan sistem penghadaman. Minum air lemon pada waktu pagi juga memberi bekalan vitamin C semulajadi yang baik untuk kita.

Menghilangkan bau busuk.

Air Lemon adalah sumber paling baik dalam menghilangkan bau mulut di awal pagi. Lemon juga bersifat membersih, anti-biotik dan anti-oksidan yang penting untuk kulit, serta membantu mengurangkan bau badan. Orang zaman dahulu menggunakan lemon untuk meggosok ketiak dan menyental daki di seluruh badan, bagi menggantikan penggunaan sabun.

Kandungan pH yang seimbang.

Walaupun lemon bersifat asid, tetapi kandungan mineral yang tinggi di dalam lemon menyebabkan ia bersifat alkali apabila masuk ke dalam badan, seterusnya membantu membuang asid serta menyeimbangkan kandungan pH di dalam badan kita.

Anti-kanser.

Liminoid glucosides adalah sejenis flavonoid yang ada dalam lemon. Kajian mendapati ia mempunyai ciri-ciri anti-karsinogik yang boleh membantu melindungi sel-sel di dalam badan daripada rosak, seterusnya mengelakkan pembentukan sel barah.

Kredit kepada popsugar.com

Jus lemon adalah bahan utama yang terkandung didalam Jus Asmak Gold. Oleh itu, anda boleh mendapatkannya sekarang dengan hubungi kami:

Norah. Pengedar sah mhamsb. SD03001.

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

penawar asma kronik
Jus lemon adalah bahan utama didalam jus asmak gold

Apakah Cetirizine?

Cetirizine merupakan salah satu jenis ubat antihistamin. Ubat ini digunakan untuk mengatasi gejala-gejala alergi, seperti hidung berhingus atau tersumbat, mata berair, bersin-bersin, mata atau hidung yang gatal, serta ruam pada kulit.

asma-kronik
cetirizine

Cetirizine berfungsi dengan cara menghalang sebatian prestasi histamin yang dihasilkan oleh tubuh yang boleh menyebabkan gejala-gejala alergi. Tetapi Ubat ini tidak dapat mencegah atau mengatasi gatal-gatal di seluruh tubuh atau reaksi alergi yang parah seperti anafilaksis.

Maklumat Cetirizine

Jenis ubat Antihistamin
Golongan ubat resep
Manfaat Meredakan gejala alergi
Digunakan oleh Dewasa dan anak-anak berumur 2 tahun ke atas
Bentuk ubat Tablet, kapsul, ubat kunyah, ubat larut, ubat cair

Cetirizine tersedia dalam berbagai bentuk. Penggunaannya harus dengan nasihat doktor.

Peringatan:

  • Bagi anak-anak, wanita hamil, sedang menyusui, atau merancang kehamilan, sesuaikan dos dan pemakaian dengan saranan doktor.
  • Jika mengalami rasa mengantuk selepas mengambil ubat ini, jangan memandu
  • Harap berhati-hati bagi penghidap gangguan ginjal, gangguan hati, diabetes, dan porfiria, atau memiliki alergi terhadap ubat-ubatan terutama antihistamin.
  • Hentikan penggunaan ubat ketika gejala telah membaik.
  • Jika terjadi reaksi alergiatau overdose, segera hubungi doktor.

Kenali kesan Sampingan dan Bahaya Cetirizine

Walau jarang, cetirizine berpotensi menyebabkan kesan sampingan. Di antaranya yang dapat terjadi ketika menggunakan antihistamin ini adalah:

  • Lemas dan lelah
  • Mulut kering
  • Sakit perut

Adakah anda masih mengalami Asma kronik? mahu mendapatkan solusi rawatannya?

Hubungi kami:

Norah. pengedar sah mhamsb.SD03001.

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

Solusi masalah asmak kronik

TERBARU DI PASARAN!!! JUS ASMAK GOLD SOLUSI UNTUK MASALAH ASMA KRONIK ANAK ANDA KINI DILANCARKAN.

PRODUK PREMIUM DENGAN HARGA MAMPU MILIK.
.
“Insyaallah doa2 mintak laaa Damia cepat sembuh..dgn amal minum jus asmak gold + minyak herba asmak..insyaallah cepat la baik asma kronik damia . Syukur sangat sebab Damia boleh minum jus ni, ditambah dengan sapuan minyak herba asmak di dada..lega katanya. Sekarang lebih senang untuk bernafas” – Pn NorShuhada, Shah Alam

“Alhamdulillah, saya demam selsema musim hujan diberi kesembuhan setelah 3 hari minum jus Asmak gold ini..bagus la” – Abu Shakirin, Pahang

“Alhamdulillah. Akak tak berani nak cakap lebih – lebih. tapi lepas amal jus tu pagi n mlm..akak rasa ringan nak bernafas. sebelum amalkan kerap kena attack dgn asthma…sekarang ni kurang..mmng kurang sgt. akak nak amalkan berterusan..in shaa allah. harap dapatla hilangkan asthma ni. rasanya masuk umur 40 ni yang paling kuat dugaan dgn lelah ni. sebelum2 ni mmng susah nak kena lelah. agaknya faktor usia jugak rasanya.” – kak ita, gombak

solusi masalah asma kronik
Solusi masalah asma kronik

=========================
JUS ASMAK GOLD
========================
.
Kandungan: 350 ml
.
Harga: RM44

.
Bahan: 12 Herba terpilih iaitu Lemon Juice, Apple, Ginger, Capsicum,Spinach, Garlic, Oregano, Cucumber, Echinacea,Stevia, Licorice dan Dong Guai. Serta mengandungi pengawal asid (Asid Sitrik) dan penstabil sebagai Kondisioner makanan yang dibenarkan.
.
Cara guna: Minum dua kali sehari. Sukatan untuk Dewasa, Sesudu pada waktu pagi ketika perut kosong. Jika dah makan, minum sejam selepas itu. Dan minum sesudu lagi di waktu malam sebelum tidur. Manakala untuk kanak-kanak sukatannya dikurangkan kepada separuh sudu sahaja.
.
==================================
KEGUNAANNYA & MANFAAT DIPEROLEHI
==================================
.
➡MELEGAKAN ASMA, SEMPUT, BATUK DAN SELSEMA.

➡MEMBANTU MENINGKATKAN SISTEM KETAHANAN BADAN

➡MENINGKATKAN KESIHATAN SUPAYA LEBIH CERGAS DAN AKTIF
SANGAT SESUAI DIGUNAKAN BERSAMA MINYAK HERBA ASMAK UNTUK KESAN TERBAIK
.
➡DIHASILKAN DARI KILANG BERTARAF GMP & PENERIMA PELBAGAI ANUGERAH

➡ SESUAI DIGUNAKAN UNTUK KANAK-KANAK BERUSIA 3 TAHUN KE ATAS DAN ORANG DEWASA.

NAK SEMBUHKAN ASMA, SEMPUT, BATUK DAN SELESEMA ANDA HARI INI JUGA?
.
Hubungi:

Norah. Pengedar sah mhamsb. SD03001.

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664