Tag Archives: batuk berkahak

CARA MENGHILANGKAN LENDIR DALAM DADA DAN TEKAK

Masalah utama kestemer yang selalu kak norah terima adalah mereka mengalami batuk berkahak yang agak lama.
Masalah ni dialami oleh semua peringkat umur, samada dari baby sehinggalah dewasa.
.
Baiklah. Di sini kak norah sertakan beberapa tips cara hilangkannya menggunakan bahan-bahan semulajadi. Boleh klik gambar untuk info lanjut.

kahak

 

kahak2

 

kahak3

 

kahak4

 

kahak5

 

kahak6

 

kahak7

 

kahak8


Sila LIKE dan SHARE dengan gembira. 😊

TIPS RAWATAN BATUK TANPA UBAT

Batuk adalah runtunan pengecutan rongga toraks yang berlaku secara tiba-tiba dan biasanya berulang. Ia menyebabkan udara dikeluarkan dari paru-paru dengan kuat dan menyebabkan bunti yang tersendiri.
.
Batuk merupakan refleks biasa yang bertujuan untuk melindungi dan membersihkan lubang nafas. Membatuk membersihkan bahan material rengsa (contohnya merokok atau habuk) dan kelebihan rembasan (sputum atau kahak) dari kerongkong kita, lubang nafas (saluran pernafasan) dan paru-paru.
.
Biasa ramai orang membiarkan batuk pulih sendiri dan malas nak makan ubat batuk. Jadi di sini kak norah sertakan beberapa tips amalan rawatan batuk tanpa makan ubat.
.
Jika batuk berlaku 2 – 3 minggu itu biasa. Namun jika dah berbulan-bulan segeralah jumpa doktor untuk mendapatkan rawatan lanjut. Risau perkara yang tak diingi berlaku.

Tips rawatan batuk tanpa ubat

tip2

tip3

tip4

tip5

 

tip6

 

tip7

KISAH BENAR

AKHIRNYA HIDUNG TERASA LEGA,KAHAK YANG BERSARANG TIADA LAGI

Assalamualaikum dan salam sejahtera…
Klu dilihat pd pic kat tangan pasti tertanya2 ape benda tu..eeee gelinya…pengotornyaaa dan macam2 lagi la.

Ni yg terjadi pada sy , semalam sy demam panas , selsema beserta batuk2 berkahak…
Jadi ubat yg sy ambil hanya ubat tahan sakit dan selebihkan sy *LEBIHKAN SAPUAN MINYAK HERBA ASMAK*..
lepas mandi je , sy akan minta suami sy sapu dan urut sikit belakang badan sy ..bahagian depan dada dan sekitar leher sy akan buat sapuan sendiri..
Sy akan lebihkan sapuan pd leher, bila duduk2 tgok tv je sy sapukan minyak herba asmak, termasuk la waktu nak tido..

Nak dijadikan cerita , pagi ni sy ada sessi berurut bdan, masalahnya tekak rasa dan hidung terasa mcm ada lendir tersangkut2 je lagi, bila nak muntahkan lendir tu hanya keluar sikit2 je lendir tu… jadi sy minta mak cik urut , urutkan sy gunakan *MHA* , xsampi seminit dia sapu kat belakang badan sy…sy batuk dan termuntah lendir berketul yg agak pekat dan kemerahan.. *YA ALLAH* punya terkejut nya , selepas terkeluar lendir berketul tu , tekak dan hidung sy terasa lapang sesgat…..

Kejadian pd diri sy sendiri *NUR AIN*
Melaka

27.02.2018

kahak

Minyak Herba Asmak telah berdaftar dengan KKM

Dua tiga kucing berlari,
Mana nak sama si burung merak
Dua tiga ubat bole ku cari,
Mana kan sama dengan minyak herba asmak.
.
Jarang sekali dapat makan dodol,
Juadah istimewa dihari raya,
Cuba anda dapatkan sebotol,
Dan rasai perubahannya.
.
Dari Selangor menuju ke Kuantan,
Hajat mencari barang antik dari tembaga,
Rm39 je,Harga berpatutan,
Berbaloi untuk dimiliki setiap keluarga.
.
Cantik berhias bakul dan raga,
Hendak diisi si buah sukun,
Tak perlulah bimbang akan kandungannya,
Dah berdaftar dengan KKM pun!!!

Haaaa…jawab! Jawab!

Sesuai digunakan untuk uolss yang menghadapi masalah lelah,asma,batuk,kahak dan selsema.

Dapatkannya sekarang di :

http://www.wasap.my/60168313664

20621890_10209971558788161_7402538589602637494_n

Hilangkan batuk,selsema dan kahak

Serius tak tahan bila anak tak sihat.Dengan kita-kita pun terganggu waktu tidur nak jaga anak yang tak sihat.Sudahlah semput,batuk,selesema,kahak pula banyak.
Nak kata tak makan ubat dah,tapi tak hilang juga.Mungkin tak serasi agaknya.

Stress dibuatnya.Nak kerja lagi,tapi mata dah macam mata panda sebab tak cukup tidur.
Tapi,semuanya berakhir bila

.

.

.

.

.

.

.

.

dah cuba amalkan Jus Asmak.Satu sudu pagi dan malam.Jimat kot
350ml dan harga baru RM44.Abang,adik,kakak,pakcik,makcik semua sesuai minum.Minyak Herba Asmak pula untuk sapuan luar bagi kesan terbaik.

Melegakan beb,walaupun tak menyembuhkan.Sebab kami tak jual ubat magik,tapi sangat membantu korang.

PM kak norah laju-laju,hakak balas dengan laju dan penuh kasih sayang😘

http://www.wasap.my/60168313664

jus asmak gold
jus asmak gold

6 Cara mudah mengatasi batuk di rumah.

infant-cough
sumber: Gambar google

Untuk mak mak kat umah, sape-sape yang ada anak kecik dan selalu batuk-batuk, boleh lah tera ni tips. Cer intai-intai kat dapur, kot-kot bahan-bahan ni ada boleh guna terus. Jiiiimaat.

1. BANYAKKAN MINUM: Cairan akan mencairkan kahak. Contohnya minum air kosong, teh hijau panas, sup ayam, jus sitrus seperti oren, lemon dan limau nipis.
2. Buat anak rasa selesa dan nyaman. Posisi kepala ditegakkan atau ditelengkupkan. Keadaan bilik tidur jangan terlalu sejuk.
3. Jika anak menderita asma, pantau & beri ubat asma yang sesuai mengikut nasihat doktor.
4. Jangan dipaksa anak yang tidak mahu makan.
5. Jangan panik apabila anak muntah, itu adalah cara anak keluarkan kahak setelah batuk.
6. Kurangkan minuman manis dan sejuk. Perbanyakkan makanan hijau.

Selamat mengguna tips.

Sumber: bijak-antibiotik.com
Perkongsian Norah Tuah

#Diamondmhamsb
#TimFarrahCare
#Tipssihat

6 fakta mengenai batuk pada anak

Ada tak mak ayah kat sini mempunyai masalah anak yang sering batuk atau jika batuk pasti lambat nak sembuh. Tentu perkara ini amat merunsingkan kan? Lebih-lebih lagi jika anak berumur di bawah 2 tahun. Masa ni mereka tak boleh nak buang kahak sendiri. Jadi kahak makin banyak berkumpul di saluran pernafasan. Kesian sangat kalau difikirkan.

.

Baiklah, di sini kak norah nak kongsikan beberapa fakta mengenai batuk yang perlu mak ayah tahu untuk mengurangkan rasa kerisauan. Terdapat 6 fakta utama mengenainya yang boleh dikaitkan dengan anak-anak.

.

  1. Sebenarnya batuk adalah satu gejala dan bukannya sejenis penyakit. Penyebab utamanya adalah infeksi virus. Oleh itu, anak anda TIDAK PERLU antibiotik.
  2. Antibiotik untuk batuk seperti dekstrometorfan dan codein tidak diperlukan
  3. Batuk adalah satu tindakbalas yang bertujuan untuk membersihkan laluan pernafasan. Ia membantu mengeluarkan kotoran dalam saluran pernafasan.
  4. Setiap kali batuk, kahak akan terbentuk. Ini merupakan reaksi tubuh atas peradangan. Cara mengatasinya adalah dengan banyakkan minum, tidak perlu makan ubat pencair kahak.
  5. Pencair kahak terbaik adalah seperti air susu ibu, air putih dan kuah sup
  6. Paling utama mak ayah hendaklah sentiasa memantau perkembangan penyakit anak masing-masing.

Sumber: bijak-antibiotik.com

Perkongsian Norah Tuah

KETAHUI CARA MENCEGAH PENYAKIT ASMA,SEMPUT,BATUK

Jika anda menderita batuk asma, segeralah lakukan pengobatan untuk mencegah kondisinya semakin parah. Berikut adalah cara menyembuhkan batuk asma yang kami sarankan, semoga dapat bermanfaat.
Ketahui punca asma,semput,batuk
 Penyakit yang berkaitan dengan virus seperti selesema,
 Jangkitan pada salur pernafasan atau paru-paru
 Alahan
 Asma
 Merokok
 Penyakit paru-paru seperti chronic obstructive pulmonary disease (COPD)
 Terdedah kepada habuk, asap dan bahan kimia di tempat kerja
Anda Dan Anak Anda Dalam Bahaya!!
Asma Bukan Satu Mainan.
Alhamdulillah,syukur kepada ALLAH SWT kerana dengan minyak herba asmak ini,telah ramai mendapat manfaat kebaikan kesihatan darinya.
Secara Asasnya Minyak Herba Asmak ini Dapat Membantu Meredakan;
 Asma,semput dan lelah
 muntuh-muntah
 Kegatalan akibat gigitan nyamuk
 Luka,sakit kepala,sakit mata
 Bengkak,lenguh
manfaat-minyak-herba-asmak
Manfaat Minyak herba asmak
Kandungan minyak herba asmak terdiri Daripada;
 Minyak zaitun
 Minyak kelapa dara
 Habbatus sauda
 Gamat
Sesuai Untuk Semua Peringkat Umur.
ciri-minyak-herba-asmak
Bahan utama dalam minyak herba asmak