Tag Archives: batuk

Cara mudah hilangkan batuk menggunakan bahan-bahan yang ada didapur.

Bahan-bahannya:

Halia –  4 hiris

Madu Asmak – 1 sudu

Buah lemon – potong separuh

Air – secukupnya

 

Cara membuat:

  1. Masukkan segelas air ke dalam periuk dan panaskan
  2. Masukkan 4 hiris halia tadi ke dalam air
  3. Rebus halia tadi selama 5 minit atau sehingga aromanya naik
  4. Tapiskan air halia yang telah direbus tadi ke dalam cawan
  5. Tambahkan sesudu madu dan hirisan lemon ke dalam cawan yang berisi air halia.
  6. Minumlah air campuran tadi 3 kali sehari sehingga batuk hilang.

Selamat mencuba

madu asli asmak

Bahan-bahannya

Rebus

tapiskan

21765249_10210416833679755_998002323331269008_n

21765284_10210416834039764_4586087165851025236_n

Minyak Herba Asmak telah berdaftar dengan KKM

Dua tiga kucing berlari,
Mana nak sama si burung merak
Dua tiga ubat bole ku cari,
Mana kan sama dengan minyak herba asmak.
.
Jarang sekali dapat makan dodol,
Juadah istimewa dihari raya,
Cuba anda dapatkan sebotol,
Dan rasai perubahannya.
.
Dari Selangor menuju ke Kuantan,
Hajat mencari barang antik dari tembaga,
Rm39 je,Harga berpatutan,
Berbaloi untuk dimiliki setiap keluarga.
.
Cantik berhias bakul dan raga,
Hendak diisi si buah sukun,
Tak perlulah bimbang akan kandungannya,
Dah berdaftar dengan KKM pun!!!

Haaaa…jawab! Jawab!

Sesuai digunakan untuk uolss yang menghadapi masalah lelah,asma,batuk,kahak dan selsema.

Dapatkannya sekarang di :

http://www.wasap.my/60168313664

20621890_10209971558788161_7402538589602637494_n

Hilangkan batuk,selsema dan kahak

Serius tak tahan bila anak tak sihat.Dengan kita-kita pun terganggu waktu tidur nak jaga anak yang tak sihat.Sudahlah semput,batuk,selesema,kahak pula banyak.
Nak kata tak makan ubat dah,tapi tak hilang juga.Mungkin tak serasi agaknya.

Stress dibuatnya.Nak kerja lagi,tapi mata dah macam mata panda sebab tak cukup tidur.
Tapi,semuanya berakhir bila

.

.

.

.

.

.

.

.

dah cuba amalkan Jus Asmak.Satu sudu pagi dan malam.Jimat kot
350ml dan harga baru RM44.Abang,adik,kakak,pakcik,makcik semua sesuai minum.Minyak Herba Asmak pula untuk sapuan luar bagi kesan terbaik.

Melegakan beb,walaupun tak menyembuhkan.Sebab kami tak jual ubat magik,tapi sangat membantu korang.

PM kak norah laju-laju,hakak balas dengan laju dan penuh kasih sayang😘

http://www.wasap.my/60168313664

jus asmak gold
jus asmak gold

TUTORIAL MEMBUAT MINYAK BAWANG PUTIH

PETUA TRADISIONAL khas untuk membantu merawat batuk dan selesema

Boleh rujuk gambar

Bahan-bahan
Bawang putih
Minyak zaitun atau minyak kelapa dara (minyak lain yang bersesuaian pun boleh)

Langkah demi langkah :

1- Cucuk bawang putih menggunakan garfu
2- Bakar dengan kulit sampai bau wangi & kehitaman kulit bawang putih.
3- Selesai bakar bawang putih yang sudah dibakar,tumbuk sehingga hancur sedikit
4- Sudah boleh asingkan kulit bawang putih.
5- Boleh masukkan dalam bekas dan simpan.
6- Minyak bawang putih siap digunakan

Cara Penggunaan
Sapu di betis,perut ,dada ,leher,tengkuk, belakang badan anak,tekak dan calit di hidung .

Tiada lagi batuk,selesema,hingus dan kahak.

Selamat mencuba

TIP ADVANCED

Campurkan minyak bawang putih yang dah siap tadi dengan sebotol Minyak Herba Asmak,goncangkan,simpan dan gunakan.

P/s : Kalau uolss busy tak ada masa,guna je Minyak Herba Asmak.Kesan lebih cepat dan mudah digunakan.

19748359_10209667704431992_8747104999420342697_n

19657327_10209667705312014_7727713027486313688_n

19756811_10209667706312039_1073198039727575888_n

19665667_10209667707352065_2940531901562668187_n

19731994_10209667707832077_5907462608181326270_n

19884168_10209667707592071_4453758248517421462_n

19665282_10209667704792001_5156026346818152248_n

Lelah kronik

Setiap kali customer kak norah beri feedback. Jiwa kak norah terharu sangaaaat. Tiba-tibe je airmata berlinangan. Pecah jugak empangan, boleh banjir dibuatnye. Waaaaaaa.
.
Adik Fiqah (bukan nama sebenar) sakit asma/lelah sejak kecil lagi. Hospital tu dah jadi cam rumah ke dua . Kerap ulangalik,tak kira siang malam. Semata-mata nak ambik rawatan inhaler.
.
Mak ayah tambah runsing, cuti tahunan semakin berkurangan. Mereka juga rasa bersalah, sape yang akan bawa anak ke hospital selepas ini???? Huhuhu
.
Mereka mula cari ikhtiar dengan pelbagai rawatan. Namun hasilnya krik.. krik.. krik. Malam bila entah, kak norah dapat call berpuluh kali. Biasa sebelah malam, kak norah silent kan je handphone. Hati kak norah dub dab dub dab. Kenapa? Siapa? Last-last kak norah call semula.
.
Dipendekkan ceta, kak norah bawa #minyakherbaasmak dan sapu-sapu kat adik Fiqah. Mak ayah Fiqah tekejut besar, kahak yang kuar dah kaler kuning pekat. Sejak tu, adik Fiqah dah sihat dan ceria.
.
Terus hati kak norah berbunga2 & melayang-layang sampai ke langit ke tujuh. Punya le rasa hepi. 😊😊😊😊😊

#Diamondmhamsb
#specialtask

Gambar sekadar hiasan
Gambar sekadar hiasan

Anda sakit tekak / batuk?

Sape sini sakit tekak / batuk ??

Hari ni kak norah berasa teruja nak berkongsi cara penyediaan ubat untuk mengurangkan sakit tekak / batuk menggunakan bahan semulajadi.
.
Caranya mudah saja dengan menggunakan bahan-bahan sedia ada kat dapur .
.
Bahan-bahan:
1. Madu Asli Asmak
2. Sebiji lemon
3. Halia

Caranya:
1. Hiriskan buah lemon
2. Campurkan madu asli asmak ke dalam balang
3. Simpan dalam peti sejuk.

Cara penyediaan untuk dimakan:
Masukkan sesudu ke dalam gelas, dan tuangkan air suam secukupnya.

Selamat mencuba😊😊

Dipersilakan share dengan hepi atau tag rakan-rakan uolss. tq

#mhamsbdiamond
#tutorialbergambar
#Timfarrahcare

Bahan-bahan
Bahan-bahan
Hirisan Halia
Hirisan Halia

19554208_10209621932847731_7054019877018701874_n

Madu asmak + lemon + halia
Madu asmak + lemon + halia

6 Cara mudah mengatasi batuk di rumah.

infant-cough
sumber: Gambar google

Untuk mak mak kat umah, sape-sape yang ada anak kecik dan selalu batuk-batuk, boleh lah tera ni tips. Cer intai-intai kat dapur, kot-kot bahan-bahan ni ada boleh guna terus. Jiiiimaat.

1. BANYAKKAN MINUM: Cairan akan mencairkan kahak. Contohnya minum air kosong, teh hijau panas, sup ayam, jus sitrus seperti oren, lemon dan limau nipis.
2. Buat anak rasa selesa dan nyaman. Posisi kepala ditegakkan atau ditelengkupkan. Keadaan bilik tidur jangan terlalu sejuk.
3. Jika anak menderita asma, pantau & beri ubat asma yang sesuai mengikut nasihat doktor.
4. Jangan dipaksa anak yang tidak mahu makan.
5. Jangan panik apabila anak muntah, itu adalah cara anak keluarkan kahak setelah batuk.
6. Kurangkan minuman manis dan sejuk. Perbanyakkan makanan hijau.

Selamat mengguna tips.

Sumber: bijak-antibiotik.com
Perkongsian Norah Tuah

#Diamondmhamsb
#TimFarrahCare
#Tipssihat

6 fakta mengenai batuk pada anak

Ada tak mak ayah kat sini mempunyai masalah anak yang sering batuk atau jika batuk pasti lambat nak sembuh. Tentu perkara ini amat merunsingkan kan? Lebih-lebih lagi jika anak berumur di bawah 2 tahun. Masa ni mereka tak boleh nak buang kahak sendiri. Jadi kahak makin banyak berkumpul di saluran pernafasan. Kesian sangat kalau difikirkan.

.

Baiklah, di sini kak norah nak kongsikan beberapa fakta mengenai batuk yang perlu mak ayah tahu untuk mengurangkan rasa kerisauan. Terdapat 6 fakta utama mengenainya yang boleh dikaitkan dengan anak-anak.

.

  1. Sebenarnya batuk adalah satu gejala dan bukannya sejenis penyakit. Penyebab utamanya adalah infeksi virus. Oleh itu, anak anda TIDAK PERLU antibiotik.
  2. Antibiotik untuk batuk seperti dekstrometorfan dan codein tidak diperlukan
  3. Batuk adalah satu tindakbalas yang bertujuan untuk membersihkan laluan pernafasan. Ia membantu mengeluarkan kotoran dalam saluran pernafasan.
  4. Setiap kali batuk, kahak akan terbentuk. Ini merupakan reaksi tubuh atas peradangan. Cara mengatasinya adalah dengan banyakkan minum, tidak perlu makan ubat pencair kahak.
  5. Pencair kahak terbaik adalah seperti air susu ibu, air putih dan kuah sup
  6. Paling utama mak ayah hendaklah sentiasa memantau perkembangan penyakit anak masing-masing.

Sumber: bijak-antibiotik.com

Perkongsian Norah Tuah

Pencegahan jangkitan saluran pernafasan

Artikel sebelum ini telah membincangkan mengenai gejala dan jangkitan di saluran pernafasan. Secara umumnya terdapat dua jenis jangkitan saluran pernafasan iaitu jangkitan saluran pernafasan di bahagian atas dan bahagian bawah.

Kali ini, kita akan membincangkan bagaimana pencegahan boleh dilakukan terhadap jangkitan saluran pernafasan. Langkah pencegahan tersebut adalah:

  1. Mulakan tabiat menjaga kebersihan dan kesihatan diri mereka dan alam sekitar adalah langkah pertama dalam pencegahan jangkitan saluran pernafasan adalah berkesan. Tabiat seperti mencuci tangan, memakai sarung tangan dan menggunakan topeng boleh membantu mengurangkan penyebaran penyakit ini. Pesakit boleh mengurangkan hubungan dengan orang lain untuk mengelakkan penyebaran jangkitan pernafasan, terutamanya kanak-kanak. Gunakan tuala dan tidak meminjamkan diri mereka kepada orang lain.
kebersihan-diri
Jagalah kebersihan diri

2.  Vaksinasi boleh dilakukan pada pesakit dengan jangkitan saluran pernafasan yang lebih rendah juga mempunyai penyakit paru-paru atau penyakit jantung pada masa yang sama. Berhenti merokok jika anda seorang perokok kerana ia boleh meningkatkan risiko jangkitan pernafasan pada kanak-kanak.

sumber: melayupost web.

Jika anda masih terkena jangkitan asma, selsema dan batuk, dapatkan minyak herba asmak. Minyak herba asmak mengandungi habbatusauda yang membantu memulihkan ruangan pernafasan manusia.

Mahu mendapatkannya? Hubungi:

Norah. Pengedar sah mhamsb. SD03001.

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

 

 

 

 

 

Kenali punca jangkitan di saluran pernafasan

Jangkitan saluran pernafasan adalah jangkitan yang menyerang saluran pernafasan manusia. Keadaan ini boleh disebabkan oleh virus atau bakteria. Terdapat dua jenis jangkitan dalam saluran pernafasan manusia, iaitu:

  • Jangkitan saluran pernafasan bahagian atas yang merangkumi rongga hidung, sinus, pharynx, dan larinks (asas tekak). jangkitan ini boleh menyebabkan selsema penyakit, keradangan sinus atau resdung, tonsillitis atau tonsillitis, radang pita suara atau laryngitis, dan influenza.
  • Jangkitan saluran pernafasan bahagian bawah yang meliputi trakea (salur udara), bronkus, bronkiol dan paru-paru. Jangkitan ini boleh membawa kepada penyakit seperti keradangan pada tiub bronkial atau bronkitis, bronkiolitis, influenza, batuk kering dan pneumonia.
resdung
Sistem pernafasan manusia

 

Kes-kes jangkitan saluran pernafasan adalah yang paling biasa di kalangan pesakit dewasa dan kanak-kanak. Jangkitan pernafasan boleh merebak melalui hubungan secara langsung atau tidak langsung sangat penting untuk mengetahui apakah punca-punca, gejala dan rawatan jangkitan penyakit ini.

Punca jangkitan saluran pernafasan

Jangkitan pernafasan boleh disebabkan oleh virus, bakteria atau organisma lain. jangkitan bakteria sekunder juga boleh berlaku pada pesakit dengan jangkitan saluran pernafasan atas atau bawah.

Jangkitan pernafasan boleh merebak melalui udara atau sentuhan. Anda boleh mendapat jangkitan semasa bernafas yang mengandungi percikan air dari pesakit yang bersin atau batuk. Jangkitan juga boleh disebarkan apabila anda sebelum menyentuh hidung atau mata dan menyentuh permukaan objek, yang kemudian yang lain menyentuh objek. Selain tempat tinggal, penghantaran jangkitan pernafasan biasa dalam kemudahan awam seperti sekolah dan pusat jagaan harian supaya tahap kebersihan di kawasan ini perlu dipelihara dengan sebaik mungkin.

Berikut adalah jenis-jenis jangkitan saluran pernafasan dan juga virus yang menyebabkan.

  • Jangkitan saluran pernafasan atas, kebanyakan kes-kes yang disebabkan oleh virus korona dan jangkitan rhinovirus. virus lain yang boleh menyumbang kepada jangkitan saluran pernafasan atas adalah adenovirus, Coxsackievirus, myxovirus dan Paramyxovirus (parainfluenza, pernafasan virus syncytial).
korona
virus korona
  • jangkitan saluran pernafasan Bawah  disebabkan oleh bakteria dan virus. Virus yang menyebabkan jangkitan saluran pernafasan adalah jenis virus influenza A, metapneumovirus manusia, varicella-zoster virus atau campak, dan virus syncytial pernafasan. Virus ini adalah punca kebanyakan kes dimasukkan ke hospital pada pesakit dengan kanak-kanak. Selain virus, bakteria juga boleh menyebabkan jangkitan saluran pernafasan. Sesetengah daripada mereka adalah bakteria H. influenzae, Streptococcus pneumoniae, Klebsiella pneumoniae, Staphylococcus aureus, pelbagai bakteria anaerobik, dan jenis enterobacteria seperti Escherichia coli. jangkitan bakteria streptococcal adalah bakteria pneumonia penyumbang kepada kebanyakan kes pneumonia pada pesakit dengan jangkitan saluran pernafasan. Mycobacterium tuberculosis juga boleh menjangkiti saluran pernafasan yang lebih rendah dan menyebabkan batuk kering.
influenza
Influenza

 

  • Organisma yang tidak mempunyai klasifikasi yang juga boleh menyebabkan jangkitan saluran pernafasan, iaitu Mycoplasma pneumoniae, Legionella pneumophila, Chlamydophila pneumoniae dan Coxiella burnetii.

sumber: melayupost web.

Kanak-kanak secara umumnya sangat mudah terdedah kepada jangkitan pernafasan dan virus lebih cenderung untuk kekal dalam tubuh mereka. Ini adalah kerana sistem imun kanak-kanak yang tidak sempurna.

Dengan memahami sistem pernafasan manusia ini, kita boleh mendapat gambaran apakah virus yang boleh menyerang sistem pernafasan bahagian atas dan bahagian bawah.

Jika anda terkena jangkitan asma, selsema dan batuk, dapatkan minyak herba asmak. Minyak herba asmak mengandungi habbatusauda yang membantu memulihkan ruangan pernafasan manusia.

Mahu mendapatkannya? Hubungi:

Norah. Pengedar sah mhamsb. SD03001.

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664