Tag Archives: batuk

Rawatan batuk

Hari hujan.
Rasa sejuk.
Tidur pun sedap ni.

Sekali anak merengek.Batuk tak berhenti.Berjangkit dari suami la ni.Hidung masing-masing meleleh.

Mama is rimas tau.Ajak pergi klinik.Siap punya siap jam dah pukul 12.30pm.Sampai klinik pukul 1pm sebab cari parking lambat.Kena tunggu pulak doktor rehat katanya.Pukul 2pm masuk jumpa doktor.

Doktor check anak dan suami.Ok,ke kaunter lah nak buat bayaran.Mak aih,mahalnya kena.Ubat pun berderet.

Sekali ada yang tegur. “Kak,kenapa tak cuba Minyak Herba Asmak.Bagus dengarnya”.Dia pun bercerita dan bagi no seller terdekat.

Lepas call,akak pergilah jumpa pengedar tu dan dapatkan cara pakai.Balik akak bagilah si kecik dan bapanya pakai.

Alhamdulillah mereka nampak lega dan tidur lena.Esoknya ..
Eh,mereka dah makin segarlah.Tak sempat guna ubat-ubat tu semua.

Inilah cerita pembaziran masa,tenaga dan wang.Maka berhuhu la.

Serasi untuk saya sekeluarga,Insyaallah serasi untuk kalian semua.

Mai pinang sekarang.Berbaris stok bersedia untuk dipinang.Akak jual apa yang akak pun guna tau.

Hubungi 016-8313664 untuk keterangan lanjut.

#minyakherbaasmak
#rawatasmak
#rawatbatuk

rawatan-batuk

CARA MENGHILANGKAN LENDIR DALAM DADA DAN TEKAK

Masalah utama kestemer yang selalu kak norah terima adalah mereka mengalami batuk berkahak yang agak lama.
Masalah ni dialami oleh semua peringkat umur, samada dari baby sehinggalah dewasa.
.
Baiklah. Di sini kak norah sertakan beberapa tips cara hilangkannya menggunakan bahan-bahan semulajadi. Boleh klik gambar untuk info lanjut.

kahak

 

kahak2

 

kahak3

 

kahak4

 

kahak5

 

kahak6

 

kahak7

 

kahak8


Sila LIKE dan SHARE dengan gembira. 😊

TIPS RAWATAN BATUK TANPA UBAT

Batuk adalah runtunan pengecutan rongga toraks yang berlaku secara tiba-tiba dan biasanya berulang. Ia menyebabkan udara dikeluarkan dari paru-paru dengan kuat dan menyebabkan bunti yang tersendiri.
.
Batuk merupakan refleks biasa yang bertujuan untuk melindungi dan membersihkan lubang nafas. Membatuk membersihkan bahan material rengsa (contohnya merokok atau habuk) dan kelebihan rembasan (sputum atau kahak) dari kerongkong kita, lubang nafas (saluran pernafasan) dan paru-paru.
.
Biasa ramai orang membiarkan batuk pulih sendiri dan malas nak makan ubat batuk. Jadi di sini kak norah sertakan beberapa tips amalan rawatan batuk tanpa makan ubat.
.
Jika batuk berlaku 2 – 3 minggu itu biasa. Namun jika dah berbulan-bulan segeralah jumpa doktor untuk mendapatkan rawatan lanjut. Risau perkara yang tak diingi berlaku.

Tips rawatan batuk tanpa ubat

tip2

tip3

tip4

tip5

 

tip6

 

tip7

KISAH BENAR

AKHIRNYA HIDUNG TERASA LEGA,KAHAK YANG BERSARANG TIADA LAGI

Assalamualaikum dan salam sejahtera…
Klu dilihat pd pic kat tangan pasti tertanya2 ape benda tu..eeee gelinya…pengotornyaaa dan macam2 lagi la.

Ni yg terjadi pada sy , semalam sy demam panas , selsema beserta batuk2 berkahak…
Jadi ubat yg sy ambil hanya ubat tahan sakit dan selebihkan sy *LEBIHKAN SAPUAN MINYAK HERBA ASMAK*..
lepas mandi je , sy akan minta suami sy sapu dan urut sikit belakang badan sy ..bahagian depan dada dan sekitar leher sy akan buat sapuan sendiri..
Sy akan lebihkan sapuan pd leher, bila duduk2 tgok tv je sy sapukan minyak herba asmak, termasuk la waktu nak tido..

Nak dijadikan cerita , pagi ni sy ada sessi berurut bdan, masalahnya tekak rasa dan hidung terasa mcm ada lendir tersangkut2 je lagi, bila nak muntahkan lendir tu hanya keluar sikit2 je lendir tu… jadi sy minta mak cik urut , urutkan sy gunakan *MHA* , xsampi seminit dia sapu kat belakang badan sy…sy batuk dan termuntah lendir berketul yg agak pekat dan kemerahan.. *YA ALLAH* punya terkejut nya , selepas terkeluar lendir berketul tu , tekak dan hidung sy terasa lapang sesgat…..

Kejadian pd diri sy sendiri *NUR AIN*
Melaka

27.02.2018

kahak

Cara mudah hilangkan batuk menggunakan bahan-bahan yang ada didapur.

Bahan-bahannya:

Halia –Β  4 hiris

Madu Asmak – 1 sudu

Buah lemon – potong separuh

Air – secukupnya

 

Cara membuat:

  1. Masukkan segelas air ke dalam periuk dan panaskan
  2. Masukkan 4 hiris halia tadi ke dalam air
  3. Rebus halia tadi selama 5 minit atau sehingga aromanya naik
  4. Tapiskan air halia yang telah direbus tadi ke dalam cawan
  5. Tambahkan sesudu madu dan hirisan lemon ke dalam cawan yang berisi air halia.
  6. Minumlah air campuran tadi 3 kali sehari sehingga batuk hilang.

Selamat mencuba

madu asli asmak

Bahan-bahannya

Rebus

tapiskan

21765249_10210416833679755_998002323331269008_n

21765284_10210416834039764_4586087165851025236_n

Minyak Herba Asmak telah berdaftar dengan KKM

Dua tiga kucing berlari,
Mana nak sama si burung merak
Dua tiga ubat bole ku cari,
Mana kan sama dengan minyak herba asmak.
.
Jarang sekali dapat makan dodol,
Juadah istimewa dihari raya,
Cuba anda dapatkan sebotol,
Dan rasai perubahannya.
.
Dari Selangor menuju ke Kuantan,
Hajat mencari barang antik dari tembaga,
Rm39 je,Harga berpatutan,
Berbaloi untuk dimiliki setiap keluarga.
.
Cantik berhias bakul dan raga,
Hendak diisi si buah sukun,
Tak perlulah bimbang akan kandungannya,
Dah berdaftar dengan KKM pun!!!

Haaaa…jawab! Jawab!

Sesuai digunakan untuk uolss yang menghadapi masalah lelah,asma,batuk,kahak dan selsema.

Dapatkannya sekarang di :

http://www.wasap.my/60168313664

20621890_10209971558788161_7402538589602637494_n

Hilangkan batuk,selsema dan kahak

Serius tak tahan bila anak tak sihat.Dengan kita-kita pun terganggu waktu tidur nak jaga anak yang tak sihat.Sudahlah semput,batuk,selesema,kahak pula banyak.
Nak kata tak makan ubat dah,tapi tak hilang juga.Mungkin tak serasi agaknya.

Stress dibuatnya.Nak kerja lagi,tapi mata dah macam mata panda sebab tak cukup tidur.
Tapi,semuanya berakhir bila

.

.

.

.

.

.

.

.

dah cuba amalkan Jus Asmak.Satu sudu pagi dan malam.Jimat kot
350ml dan harga baru RM44.Abang,adik,kakak,pakcik,makcik semua sesuai minum.Minyak Herba Asmak pula untuk sapuan luar bagi kesan terbaik.

Melegakan beb,walaupun tak menyembuhkan.Sebab kami tak jual ubat magik,tapi sangat membantu korang.

PM kak norah laju-laju,hakak balas dengan laju dan penuh kasih sayang😘

http://www.wasap.my/60168313664

jus asmak gold
jus asmak gold

TUTORIAL MEMBUAT MINYAK BAWANG PUTIH

PETUA TRADISIONAL khas untuk membantu merawat batuk dan selesema

Boleh rujuk gambar

Bahan-bahan
Bawang putih
Minyak zaitun atau minyak kelapa dara (minyak lain yang bersesuaian pun boleh)

Langkah demi langkah :

1- Cucuk bawang putih menggunakan garfu
2- Bakar dengan kulit sampai bau wangi & kehitaman kulit bawang putih.
3- Selesai bakar bawang putih yang sudah dibakar,tumbuk sehingga hancur sedikit
4- Sudah boleh asingkan kulit bawang putih.
5- Boleh masukkan dalam bekas dan simpan.
6- Minyak bawang putih siap digunakan

Cara Penggunaan
Sapu di betis,perut ,dada ,leher,tengkuk, belakang badan anak,tekak dan calit di hidung .

Tiada lagi batuk,selesema,hingus dan kahak.

Selamat mencuba

TIP ADVANCED

Campurkan minyak bawang putih yang dah siap tadi dengan sebotol Minyak Herba Asmak,goncangkan,simpan dan gunakan.

P/s : Kalau uolss busy tak ada masa,guna je Minyak Herba Asmak.Kesan lebih cepat dan mudah digunakan.

19748359_10209667704431992_8747104999420342697_n

19657327_10209667705312014_7727713027486313688_n

19756811_10209667706312039_1073198039727575888_n

19665667_10209667707352065_2940531901562668187_n

19731994_10209667707832077_5907462608181326270_n

19884168_10209667707592071_4453758248517421462_n

19665282_10209667704792001_5156026346818152248_n

Lelah kronik

Setiap kali customer kak norah beri feedback. Jiwa kak norah terharu sangaaaat. Tiba-tibe je airmata berlinangan. Pecah jugak empangan, boleh banjir dibuatnye. Waaaaaaa.
.
Adik Fiqah (bukan nama sebenar) sakit asma/lelah sejak kecil lagi. Hospital tu dah jadi cam rumah ke dua . Kerap ulangalik,tak kira siang malam. Semata-mata nak ambik rawatan inhaler.
.
Mak ayah tambah runsing, cuti tahunan semakin berkurangan. Mereka juga rasa bersalah, sape yang akan bawa anak ke hospital selepas ini???? Huhuhu
.
Mereka mula cari ikhtiar dengan pelbagai rawatan. Namun hasilnya krik.. krik.. krik. Malam bila entah, kak norah dapat call berpuluh kali. Biasa sebelah malam, kak norah silent kan je handphone. Hati kak norah dub dab dub dab. Kenapa? Siapa? Last-last kak norah call semula.
.
Dipendekkan ceta, kak norah bawaΒ #minyakherbaasmakΒ dan sapu-sapu kat adik Fiqah. Mak ayah Fiqah tekejut besar, kahak yang kuar dah kaler kuning pekat. Sejak tu, adik Fiqah dah sihat dan ceria.
.
Terus hati kak norah berbunga2 & melayang-layang sampai ke langit ke tujuh. Punya le rasa hepi. 😊😊😊😊😊

#Diamondmhamsb
#specialtask

Gambar sekadar hiasan
Gambar sekadar hiasan

Anda sakit tekak / batuk?

Sape sini sakit tekak / batuk ??

Hari ni kak norah berasa teruja nak berkongsi cara penyediaan ubat untuk mengurangkan sakit tekak / batuk menggunakan bahan semulajadi.
.
Caranya mudah saja dengan menggunakan bahan-bahan sedia ada kat dapur .
.
Bahan-bahan:
1. Madu Asli Asmak
2. Sebiji lemon
3. Halia

Caranya:
1. Hiriskan buah lemon
2. Campurkan madu asli asmak ke dalam balang
3. Simpan dalam peti sejuk.

Cara penyediaan untuk dimakan:
Masukkan sesudu ke dalam gelas, dan tuangkan air suam secukupnya.

Selamat mencuba😊😊

Dipersilakan share dengan hepi atau tag rakan-rakan uolss. tq

#mhamsbdiamond
#tutorialbergambar
#Timfarrahcare

Bahan-bahan
Bahan-bahan
Hirisan Halia
Hirisan Halia

19554208_10209621932847731_7054019877018701874_n

Madu asmak + lemon + halia
Madu asmak + lemon + halia