Tag Archives: inhaler

KESILAPAN PALING BIASA SEMASA MENGGUNAKAN INHALER

Anak akak guna inhaler? Doktor pernah ajar cara-cara guna inhaler dengan betul tak?
.
Hah, ini yang ramai orang terlepas pandang ni. Inhaler memang perlu untuk waktu kecemasan, tapi kalau guna dengan cara yang tak betul, dah tak berapa menjadi nanti.
.
Di bawah ni Norah dah tuliskan cara-cara dan step yang betul semasa menggunakan inhaler. Baca baik-baik dan share ya 😉
.
1. Goncang inhaler tu beberapa kali
2. Buka penutup dan pegang inhaler dengan terbalik
3. Dongak sedikit dan HEMBUS NAFAS (yang ni ramai tak buat)
4. Masukkan bukaan sprayer inhaler tu ke dalam mulut dan kemam dengan rapat.
5. Tekan spray, lepas, dan kemudian sedut nafas dalam-dalam melalui mulut dengan cepat.
6. Cuba tahan nafas dalam kiraan 10 saat.
7. Jika masih berterusan, ulang kembali dari langkah pertama

#info by MHAMSB #minyakherbaasmak

Adakah anak anda masih mengalami asma? Perlukan rawatan yang mujarab? Mari dapatkan Minyak Herba Asmak sekarang.

Hubungi:

Norah. Pengedar sah MHAMSB.SD03001

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

INHALER ADA BANYAK JENIS, ANDA GUNA YANG MANA SATU? .

Yes, memang betul. Inhaler ada macam-macam jenis dan fungsi. Dan biasanya jenis-jenis inhaler ni dapat dibezakan dengan warna penutup ni.
.
Kalau kita ada anak kecil yang menhidap asma, kita nak standby inhaler yang mana satu? Sebab kalau tersalah pilih inhaler, lain jadinya nanti.
.
Hari ni Norah nak cerita pasal jenis-jenis inhaler yang terdapat di pasaran.
.

jenis-inhaler
Jenis-jenis inhaler


1# Reliever (short-acting)
.
Inhaler jenis ni biasanya berpenutup warna biru pekat. Inilah inhaler yang paling popular dan paling banyak digunakan. Kalau nak tahu, inhaler ni lah yang paling sesuai untuk waktu-waktu kecemasan, sebab kesannya pantas. Tapi tak sesuai untuk serangan asma yang lama.
.
2# Controller (long-acting)
.
Inhaler jenis controller ni tak sesuai untuk waktu-waktu kecemasan, sebab fungsi dia lambat sedikit. Kalau tanda-tanda serangan asma tu tak berapa jelas dan teruk, bolehlah pakai.
.
Tapi kalau serangan asma tu lama, selepas pakai yang reliever bolehlah pakai yang ni.
.
Biasanya inhaler ni penutup dia warna biru cair.
.
3# Preventer
.
Kalau nampak inhaler yang penutup dia warna merah, haa..itu lah dia inhaler dari jenis preventer. Kesan dia tak nampak sekarang, tapi boleh rasa dalam jangka masa panjang. Fungsi dia untuk mencegah serangan asma, tapi cuma sebagai ikhtiar je. Untuk mencegah ye, bukan untuk memulihkan.
.
Kesimpulannya, tugas inhaler ni cuma sebagai melegakan saja, bukan untuk memulihkan. Dan cara-cara menggunakan inhaler pun ada teknik-teknik dia, bukan sebarangan je. Kalau Norah nak terangkan, ada yang nak baca ke? Kalau ada nanti Norah cerita lagi.
.
.
#info by MHAMSB #MinyakHerbaAsmak

Adakah anak anda masih mengalami asma? Perlukan rawatan yang mujarab? Mari dapatkan Minyak Herba Asmak sekarang.

Hubungi:

Norah. Pengedar sah MHAMSB.SD03001

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664