Tag Archives: lelah

Bagaimana mahu mengenalpasti tahap semput (asma) anak? .

Jawapan: Ok, semput ni ada 4 tahap semuanya. Makin tinggi tahap dia, makin kronik dan bahaya lah kiranya.
.
Baca info di bawah, dan kenalpasti kat mana tahap semput anak kita. Jangan risau, senang je nak faham. Bila dah tahu, barulah kita boleh ambil tindakan sewajarnya.
.
.
TAHAP #1 (mild intermittent asthma)
.
Symptom tak sampai 2 kali seminggu
Tiada masalah lain di antara semput
Kalau semput datang menyerang pun, cuma sekejap sahaja
Bila waktu malam, tanda-tanda semput muncul tak sampai 2 kali dalam sebulan
.
TAHAP #2 (mild persistent asthma)
.
Tanda-tanda semput datang lebih 2 kali dalam seminggu, tapi dalam sehari tak lebih sekali
Aktiviti seharian mungkin agak terjejas sedikit
Bila waktu malam, tanda-tanda semput datang lebih 2 kali dalam sebulan
.
TAHAP #3 (moderate persistent asthma)
.
Setiap hari mesti ada tanda-tanda semput
Kena standby ubat setiap hari
Dalam seminggu, semput berlaku 2 kali atau lebih
Bila waktu malam, tanda-tanda semput datang lebih dari sekali dalam SEMINGGU
.
TAHAP #4 (severe persistent asthma)
.
Tanda-tanda susah nak berhenti
Kerja memang biasanya akan terjejas teruk
Semput? KERAP menyerang
Bila waktu malam, tanda-tanda semput selalu datang
.
.
Dah tahu kat mana tahap semput anak anda?

Ingin mengetahui cara rawatannya?

Hubungi 0168313664 (Norah) untuk info lanjut.

ORANG KATA BILA ADA ASMA, MESTI ADA ALAHAN..YE KE?

Puan2 tahu tak, tak semestinya orang yang ada alahan tu ada penyakit asma. Dan tak semestinya juga orang yang ada asma tu ada alahan.
.
Sebab asma boleh datang bila-bila masa je walaupun tanpa alahan. 
.
Kami pernah jumpa orang yang ada alahan. Bila check dengan doktor, doktor cakap alahan biasa, tak sampai tahap asma lagi. Nasib baik..
.
BENDA APA YANG BOLEH MENYEBABKAN ALAHAN TU?
.
Cuba puan2 tengok kat sekeliling rumah, luar dan dalam. Agak-agak, ada tak benda atau objek yang boleh menyebabkan alahan kepada anak-anak kita yang menyebabkan asma?
.
Benda-benda ni kita kena bagi perhatian lebih tau..bukan apa, takut disebabkan benda-benda macam tu, asma datang menyerang. Bahaya!
.
Ini contohnye:
.
 Debunga
 Hama (house dust mites) – banyak kat bantal
 Kulat
 Bulu binatang
.
Antara punca-punca alahan kat atas tu, bulu binatang la yang paling susah sekali kita nak hilangkan. Sebab kalau kita dah keluarkan kucing beberapa bulan lepas pun, bulu dia masih boleh melekat di sofa atau permaidani rumah.
.
Sebenarnya ada banyak lagi punca kepada alahan, contohnya makanan, ubat-ubatan, senaman, dan yang paling pasti, asap rokok.

Mahu mendapatkan rawatan asma yang berkesan?

Hubungi di 0168313664 (Norah) untuk info lanjut.

KAJIAN TERBARU: Kaitan Vitamin D Dengan Serangan Asma

Pada tarikh 20 September 2016, satu hasil kajian mengenai asma telah diterbitkan di London. Kajian ini adalah berkenaan dengan Vitamin D sebagai vitamin yang boleh mengawal serangan asma daripada berlaku sebanyak separuh.

.
Maksudnya, kalau dalam seminggu seseorang itu diserang asma sebanyak 4 kali, selepas mengambil vitamin D dengan teratur dan menurut saranan doktor, serangan tersebut boleh dikurangkan menjadi 2 kali sahaja. Bagi saya, itu satu perubahan yang sangat baik! Siapa yang taknak kan?
.
Lagi satu, vitamin D juga didapati boleh digunakan untuk menggantikan ubat-ubatan jenis steroid. Ubatan jenis steroid adalah berisiko bagi pesakit jantung.
.
Walaubagaimanapun, hasil kajian ini masih lagi belum dipraktikkan sepenuhnya di dalam industry perubatan di negara kita.
.
.
#infobyMHAMSB
#MinyakHerbaAsmak

 asma

KINI TIADA DRIP, TIADA NEB, TIADA SEMPUT!

Tahun 2016 Merupakan mimpi ngeri dalam hidup saya sebagai seorang ibu. Anak saya yaya umur 4 tahun dokter sah kan ada asthma.
Paling teruk yaya di serang semput masa bulan 10. Sampai check in 1 minggu onn antibiotik 3hari ke 1minggu saya tak ingat
hati Mana tak risau dia yang lincah dan ceria tiba-tiba terbaring dan cepat penat,
nafaz berbunyi macam kuda demam onn/off
batuk dan berkahak
Neb pula harus ambil 4jam sekali😰😓

Selepas yaya di benarkan balik saya iktiar,puas google konon nak mencari penawar tapi tak tahu mana harus saya pilih.

Saya teringat pada sorang Adik ni dia jual MINYAK HERBA ASMAK selalu LIKE dan perhati status dia. Jam tuu juga saya inbox adik tuu..huhuhu

Ikhtiar dengan “minyak herba Asmak” dulu sebab bajet cheta kureng. Selang berapa hari saya Nekad untuk beli JUS ASMAK GOLD untuk yaya, Alhamdulillah sangat positif batuk makin hilang,tidur pon tak berdengkur nafas tak berbunyi.

sampai sekarang yaya masih amalkan Minyak Herba Asmak dan jus Asmak gold bila perlu.
kini yaya lebih selesa untuk pergi ke sekolah menuntut ilmu.

Kredit: Pengalaman pengguna Cheta.

Mahu mendapatkannya?

Hubungi norah di 0168313664

rawatan-lelah

FAKTA PESAKIT ASMA DI MALAYSIA

5% GOLONGAN DEWASA & 10% GOLONGAN KANAK-KANAK ADALAH PENGHIDAP ASMA
DAN ANGKA INI TERUS MENINGKAT!!!

Ini adalah fakta menakutkan yang dikeluarkan oleh Pakar Perunding Kanan Dada dan Pengarah Institut Perubatan Respiratori (IPR) Kuala Lumpur, Datuk Dr Abdul Razak Abdul Muttalif.

Menurut tinjauan mereka juga, 93 peratus responden di Malaysia tidak menganggap penyakit lelah mereka serius dan 79 peratus percaya mereka boleh menguruskan lelah tanpa bantuan doktor.

“Walaupun kematian asma di Malaysia tidak begitu tinggi, ia membimbangkan. Ini kerana ramai dalam kalangan pesakit yang meninggal dunia disebabkan mengabaikan rawatan atau tidak bertindak segera apabila mendapat serangan”

Apakah anda tahu gejala dan cara pencegahannya? Baiklah di sini kak norah kongsikan infografik mengenainya. Semoga mendapat manfaat.

Mahu mencari solusi tentang permasalahan ini? Jangan risau, Insya allah kak norah akan kongsikan lebih info mengenainya. Wassap je kak norah di 0168313664.

#TimFarrahCare
#LeaderMhamsbNorah
#solusiasma

gejala_asma

cegah_srangan_asma