Tag Archives: rawatan batuk

Cara mudah hilangkan batuk menggunakan bahan-bahan yang ada didapur.

Bahan-bahannya:

Halia –  4 hiris

Madu Asmak – 1 sudu

Buah lemon – potong separuh

Air – secukupnya

 

Cara membuat:

  1. Masukkan segelas air ke dalam periuk dan panaskan
  2. Masukkan 4 hiris halia tadi ke dalam air
  3. Rebus halia tadi selama 5 minit atau sehingga aromanya naik
  4. Tapiskan air halia yang telah direbus tadi ke dalam cawan
  5. Tambahkan sesudu madu dan hirisan lemon ke dalam cawan yang berisi air halia.
  6. Minumlah air campuran tadi 3 kali sehari sehingga batuk hilang.

Selamat mencuba

madu asli asmak

Bahan-bahannya

Rebus

tapiskan

21765249_10210416833679755_998002323331269008_n

21765284_10210416834039764_4586087165851025236_n

9 Makanan Yang Mengurangkan Kahak Dan Lendir

Hi uolss, kalau dah batuk selsema memang tak rasa selesa kaaaan. Dada rasa sesak, hidung merah sebab kerap buang hingus.. Huhuhuhu
.
Habis berkotak2 tisu dan tuala muka kat umah. 😁😁😁
.
Ok uolss. Sekarang tak perlu susah hati. Akak nak share tips
Mengurangkan kahak dan lendir secara semulajadi.
.
Ni dia:

+ Semua jenis sayur berdaun hijau
+Brokoli dan bunga kobis
+Bawang putih (ini yang paling efektif)
+Asparagus
+Bawang merah
+Halia dan kunyit
+Cili
+Buahan citrus (limau, lemon, oren)
+Nenas
.
Baiklah, tu je akak nak kongsikan hari ini. Semoga bermanfaat.
.

Berminat untuk mengetahui cara alami menghilangkan batuk dan kahak ???

Hubungi:

Norah – 016 831 3664

Norah – 016 831 3664

Norah – 016 831 3664
#Timfarrahcare #Jusasmakgold
#pengedarsahmhamsb

Siapa yang Jus Asmak Gold boleh #Bantu?

  •  Sesiapa yang ada masalah asmak kronik. Dah try macam2 masi tiada perubahan. 😢
  • Sesiapa yang ingin menikmati rasa jus sebenar dengan khasiat tinggi. Rasa masam manis lemon bersama 11 herba terpilih.
  • Sesiapa yang nak tingkatkan kesihatan tubuh badan. Rasa lebih cergas dan sihat. 💪💪💪💪💪
  •  Sesiapa yang ada demam, batuk dan selsema.

Kesan seawal 1 hari.

Akak bantu sampai kahak degil tu hilang dan tak ganggu suara merdu uolss tu 🙈🙈🙈🙈

.
TAKKAN NAK BIAR JE KAHAK DEGIL TU BERMAHARAJALELA😡😡??

Rawat sebelum terlambat. Rawatan mudah, hanya minum sesudu jus sebelum tido dan selepas bangun pagi.

.
✔ Sesuai untuk lelaki dan perempuan.
✔ Sesuai untuk kanak-kanak berumur 3 tahun ke atas
✔ rasa lebih cergas dan bertenaga
✔ dibuat oleh kilang bertaraf GMP dan memenangi pelbagai anugerah
✔ Banyak testimoni yang dah berjaya.
✔ Tiada lagi masalah asma, batuk dan selsema
✔ kahak degil pun malu nak kuar😁
✔ Rasa selesa dan nyaman
✔ diperbuat dari 12 herba terpilih
.

AMARAN : Stok selalu sold out.

Maklumat lanjut hubungi:

Norah 016 831 3664

Norah 016 831 3664

Norah 016 831 3664

15741160_10154293437205945_9030416995931416963_n

KETAHUI CARA MENCEGAH PENYAKIT ASMA,SEMPUT,BATUK

Jika anda menderita batuk asma, segeralah lakukan pengobatan untuk mencegah kondisinya semakin parah. Berikut adalah cara menyembuhkan batuk asma yang kami sarankan, semoga dapat bermanfaat.
Ketahui punca asma,semput,batuk
 Penyakit yang berkaitan dengan virus seperti selesema,
 Jangkitan pada salur pernafasan atau paru-paru
 Alahan
 Asma
 Merokok
 Penyakit paru-paru seperti chronic obstructive pulmonary disease (COPD)
 Terdedah kepada habuk, asap dan bahan kimia di tempat kerja
Anda Dan Anak Anda Dalam Bahaya!!
Asma Bukan Satu Mainan.
Alhamdulillah,syukur kepada ALLAH SWT kerana dengan minyak herba asmak ini,telah ramai mendapat manfaat kebaikan kesihatan darinya.
Secara Asasnya Minyak Herba Asmak ini Dapat Membantu Meredakan;
 Asma,semput dan lelah
 muntuh-muntah
 Kegatalan akibat gigitan nyamuk
 Luka,sakit kepala,sakit mata
 Bengkak,lenguh
manfaat-minyak-herba-asmak
Manfaat Minyak herba asmak
Kandungan minyak herba asmak terdiri Daripada;
 Minyak zaitun
 Minyak kelapa dara
 Habbatus sauda
 Gamat
Sesuai Untuk Semua Peringkat Umur.
ciri-minyak-herba-asmak
Bahan utama dalam minyak herba asmak

Tanda – tanda jangkitan di saluran pernafasan

Tanda-tanda jangkitan di saluran pernafasan adalah batuk yang paling biasa. Walaupun begitu, banyak gejala yang berbeza juga boleh disertakan dengan setiap jangkitan pernafasan, seperti:

  • Jangkitan saluran pernafasan atas, umumnya mempunyai gejala-gejala seperti hidung tersumbat, hidung berair, bersin, batuk, sakit otot, dan sakit tekak. Gejala-gejala lain yang mungkin timbul adalah kehilangan deria bau dan rasa, tekanan ke atas telinga, rasa pedih ringan pada mata, dan demam.
batuk-berkahak
Batuk

 

  • jangkitan saluran pernafasan bawah, mungkin mempunyai tanda-tanda seperti batuk dengan kahak, meningkatkan irama pernafasan, sesak nafas atau kesukaran bernafas, sesak di dada, dan semput. Gejala-gejala lain yang mungkin timbul adalah demam yang berulang-ulang, kesukaran makan, dan kurang tidur pada bayi dan kanak-kanak. Gejala-gejala lain  adalah batuk yang berlangsung selama beberapa minggu, menimbulkan sakit dada, penurunan berat badan, batuk berdarah yang boleh menyebabkan radang paru-paru atau pneumonia. Segera berjumpa doktor untuk mengesahkan diagnosis dan rawatan perubatan.

sumber: melayupost web.

Dengan memahami sistem pernafasan manusia ini, kita boleh mendapat gambaran apakah virus yang boleh menyerang sistem pernafasan bahagian atas dan bahagian bawah.

Jika anda terkena jangkitan asma, selsema dan batuk, dapatkan minyak herba asmak. Minyak herba asmak mengandungi habbatusauda yang membantu memulihkan ruangan pernafasan manusia.

Mahu mendapatkannya? Hubungi:

Norah. Pengedar sah mhamsb. SD03001.

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

RAWATAN ASMA UNTUK ANAK

Apa itu Asma?

Bila menyebut perkataan asma, kita akan terbayang bagaimana anak-anak anda susah untuk bernafas, dada berombak dan keluar bunyi seperti wisel. Secara saintifiknya Asma bermaksud Penyakit Asma atau lelah merupakan penyakit immunologi yang menyebabkan kesukaran bernafas. Ini adalah kerana ketika pesakit diserang asma, keradangan dan spasma pada selaput dinding laluan udara menyebabkan bronkiol di dalam paru-paru menjadi sempit. Pesakit asma mungkin mengalami pernafasan bersiul (wheezing), sesak nafas, dan sukar untuk bersenam.

Ketika otot mengejang, saluran udara mengecil dan menghalang pernafasan. Apabila ini terjadi,paru-paru akan berkurangan udara. Akibatnya, pesakit boleh pengsan.

 

Peratusan penghidap asma di kalangan kanak-kanak

Menurut kajian, jumlah kanak-kanak yang diserang penyakit asma adalah 10 hingga 20 peratus. Selalunya, penyakit ini tidak boleh diubati. Tapi, biasanya kanak-kanak akan sembuh apabila usianya meningkat.

Bagi kanak-kanak yang menghidapi asma sederhana, serangan ini akan hilang apabila mencapai usia dalam lingkungan 12 hingga 13 tahun.

Manakala, 50 hingga 60 peratus akan sembuh apabila mencapai usia 20 hingga 25 tahun. Sementara, 20 peratus lagi akan mendapat asma berterusan dan hanya sebilangan kecil saja yang akan sembuh.

 

Penyebab Asma berlaku

Secara khususnya, penyebab sakit asma belum lagi diketahui. Namun terdapat beberapa keadaan  yang membolehkan tercetusnya penyakit asma. Keadaan – keadaan tersebut adalah seperti allergik, infeksi terhadap saluran pernafasan, iritasi, cuaca, kegiatan jasmani dan fizikal.

Antara keadaan yang boleh mencetus asma berlaku:

  1. Debu di rumah dan bulu-bulu binatang peliharaan.
  2. Infeksi di saluran pernafasan disebabkan batuk atau selsema.
  3. Makanan seperti jenis ikan, telur, kacang tanah dan susu sapi
  4. Asap rokok.
  5. Melakukan kegiatan olahraga yang berlebihan.
  6. Faktor di dalam rumah seperti cat dinding, sabun cuci dan pewangi rumah.
  7. Faktor emosi seperti tekanan.

 

Kesan asma jika tidak dirawat

Ada beberapa perkara serius yang akan terjadi apabila asma tidak dirawat dengan baik. Dan perkara-perkara tersebut semuanya mempengaruhi hidup si penghidap asma.
.
Gangguan kualiti tidur
Tidur yang berkualiti adalah kunci kepada kualiti kerja. Tiada orang yang boleh bekerja dengan baik dalam keadaan mengantuk.

Kurangnya aktiviti fizikal
Apabila aktiviti fizikal berkurang, maka risiko obesity akan meningkat. Siapa kata obese bagus? Biasanya mereka yang obese akan mempunyai masalah-masalah lain di kemudian hari seperti sakit jantung, kencing manis dan sebagainya.

Perubahan di salur udara.
Serangan asma yang semakin kerap akan mengubah struktur salur udara dalam jangka masa panjang. Dan biasanya, perubahan ini adalah kekal sepanjang hayat. Apabila salur udara berubah dan rosak, peparu akan mengalami kekurangan oksigen dan menjadi rosak dalam jangka masa panjang.

Hospital
Tahukan anda, asma adalah sebab ketiga terbesar kanak-kanak dimasukkan ke hospital di US. Dan mereka tidak akan dibenarkan balik selagi mereka tidak dapat bernafas seperti normal.

Kematian
Ada satu pertubuhan di US yang menemui kadar kematian disebabkan asma, iaitu 9 orang mati disebabkan asma setiap hari. Jika di Malaysia, mungkin lebih sedikit jumlahnya. Kebanyakan kematian tersebut adalah kematian yang boleh dielakkan dengan rawatan yang sepatutnya.

Bagaimana merawat asma

Biasanya pesakit – pesakit asma akan menggunakan alat bantu pernafasan atau inhaler untuk menghilangkan Asma. Namun, tahukah anda penyakit tersebut boleh dirawat menggunakan kaedah semulajadi? Salah satunya adalah menggunakan produk yang dinamakan minyak herba asmak.

Berikut diberikan 9 kaedah semulajadi untuk merawat asma:

  1. BUAH AVOKADO

Buah avokado telah diketahui  memiliki kandungan konsentrasi paling tinggi l-glutathione iaitu makanan anti-asma yang mampu membuat perlindungan sel, melawan kerosakan disebabkan radikal bebas, dan detoksifikasi tubuh dari pencemaran serta zat berisiko lain. l-glutathione di dalam buah avokado juga boleh menolong peradangan quells sistemik dan melakukan pemulihan kesihatan usus yang rosak. Suatu sistem yang pada gilirannya menolong menghindari penyebab asma.

  1. BUAH PISANG

Menurut kajian yang dilakukan pada tahun 2011 oleh beberapa penyelidik dari Imperial College London, makan buah pisang setiap hari boleh menghindari asma. Kajian tersebut mendapati bahawa anak-anak yang makan sebiji buah pisang setiap hari, akan mengalami penurunan risiko tanda-tanda asma sehingga kurang 34 %.

  1. BUAH EPAL

Buah epal memiliki kandungan quersetin yang terbukti memberikan perlindungan yang kuat pada asma. Satu kajian  dari eropah mendapati bahawa wanita hamil yang memakan sekurang-kurangnya empat biji epal seminggu, 53 % lebih rendah  risiko melahirkan anak dengan penyakit asma.

  1. SAYUR KOBIS

Sayur kobis adalah sumber semulajadi vitamin c yang mempunyai kekuatan unik merawat radikal bebas dan bertanggung jawab pada kontraksi otot polos saluran napas sisi didalam. Sayur Kobis juga adalah sumber fitokimia beta-karoten sebagai antioksidan kuat mengurangi tanda-tanda asma atau mencegahnya.

  1. SAYUR BAYAM

Suatu penelitian yang melibatkan 68 responden wanita menunjukkan bahawa penggunaan bayam yang tinggi berkait rapat dengan menyusutnya risiko asma. Hasil kajian ini disokong oleh fakta bahawa bayam mengandungi vitamin C, beta-karoten, vitamin E, dan magnesium.

  1. AIR

Umumnya orang yang didiagnosis mempunyai asma, biasanya mengalami keadaan dehidrasi. Menurut beberapa pakar, tanda-tanda asma itu bermula sebagai peringatan bahawa tubuh memerlukan air. Oleh itu, setiap hari perlu amalkan meminum air yang banyak untuk menghindar berkembangnya tanda-tanda asma.

  1. HALIA

Halia adalah ramuan anti-asma yang kuat, apalagi sebahagian orang menyebutkan bahawa manfaatnya adalah lebih baik berbanding ubat antihistamin layaknya benadryl saat membersihkan saluran pernafasan serta menghentikan peradangan.

Kandungan serat serta ciri antioksidannya menjadikan halia  boleh jadi ubat yang baik tanpa menyebabkan kesan samping yang berisiko, maknanya ia selamat untuk anda menambahkannya ke dalam makanan seharian serta minuman untuk kesehatan yang baik.

  1. KUNYIT

Bahan aktif anti-inflamasi didalam kunyit juga berkesan menangani peradangan yang bertanggung jawab pada pembengkakan paru-paru serta konstraksi saluran pernafasan sepanjang serangan asma. Ini disebabkan kunyit menolong melebarkan pembuluh darah serta mengendurkan otot, selain itu kunyit adalah senjata baik saat mencegah timbulnya tanda-tanda asma.

  1. MINYAK HERBA ASMAK

Minyak herba asmak merupakan minyak mujarab untuk merawat asma/batuk/selsema. Ia di diperbuat dari habatussauda, minyak zaitun, minyak kelapa dara, pati gamat dan herba terpilih yang bukan sahaja selamat, tapi suci. Gunakan tanpa was-was kerana ia adalah hasil R&D (Research & Development) @ penyelidikan dan Pembangunan dan menggunakan teknologi NANO.

Mahu mendapatkan khidmat nasihat rawatan asma tanpa perlu makan ubat?

Hubungi kami di talian 016-8313664 (Norah).

Pengedar  sah mhamsb. SD03001.
.

 

 

 

Penyebab asma berlaku

Secara khususnya, penyebab sakit asma belum lagi diketahui. Namun terdapat beberapa keadaan  yang membolehkan tercetusnya penyakit asma. Keadaan – keadaan tersebut adalah seperti allergik, infeksi terhadap saluran pernafasan, iritasi, cuaca, kegiatan jasmani dan fizikal.

Apabila berlakunya asma, otot dalaman dan bronchitis akan mengalami kekejangan dan jaringan yang melapisi pernafasan akan mengalami pembengkakan kerana berlakunya keradangan dan pelepasan kahak di saluran pernafasan.

Oleh itu, penghidap asma perlulah menghindari  keadaan  yang boleh mencetuskan asma berlaku. Diantaranya, menghindari tempat- tempat berdebu, tempat berhabuk, tempat berasap, bulu binatang, debu bungaan dan suhu udara yang sejuk. Penghidap asma perlu sentiasa membawa ubat asma ke mana-mana.

Antara keadaan yang boleh mencetus asma berlaku:

  1. Debu di rumah dan bulu-bulu binatang peliharaan.
  2. Infeksi di saluran pernafasan disebabkan batuk atau selsema.
  3. Makanan seperti jenis ikan, telur, kacang tanah dan susu sapi
  4. Asap rokok
  5. Melakukan kegiatan olahraga yang berlebihan.
  6. Factor di dalam rumah seperti cat dinding, sabun cuci dan pewangi rumah.
  7. Faktor emosi seperti tekanan.
penyakit-asma
Asap rokok antara pencetus utama sakit asma

 

Oleh itu, penghidap asma perlulah berhati-hati dengan semua keadaan pencetus seperti yang disenaraikan di atas. Jika asma anda masih belum pulih dan ingin mendapatkan rawatan secara semulajadi tanpa perlu makan ubat, hubungi kami untuk konsultasi percuma.

Hubungi:

Norah. SD03001.Pengedar sah mhamsb.

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

Minyak kayu putih antara kandungan penting minyak herba asmak

Minyak kayu putih adalah anti inflamasi, melegakan dada yang terasa sempit, membantu mencairkan kahak dan lender, mencedah infeksi pada luka,meredakan demam, mengurangkan radang, kejang, antioksidan dan antivirus.

rawatan-batuk

Minyak kayu putih (cajuput oil) merupakan salah satu jenis minyak esensial yang dihasilkan dari proses penyulingan daun dan ranting dari pohon kayu putih (melaleuca leucadendra). Pohon kayu putih ini banyak tumbuh terutama di wilayah Indonesia bahagian timur dan Australia bahagian utara. Atau dapat juga tumbuh di daerah-daerah dengan musim kemarau yang jelas.

Sesuai dengan namanya, pohon kayu putih memang memiliki batang yang berwarna putih, dapat terkelupas seperti busa yang berlapis-lapis, memiliki daun yang berukuran kecil-kecil serta mudah menguap jika terkena panas. Baunya yang khas membuat minyak kayu putih banyak disukai atau bahkan justru dibenci oleh sebagian orang.

Mahu mendapatkan minyak herba asmak?

Hubungi:

Norah. SD03001. Stokis.

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

Hujan & Asma

minyak-herba-asmak-kota-kinabalu-www-farracare-com

 

Time hujan ni, anak2 pun mulalah diserang asma. Sebelum ni steady jak gi kelas. Mak2 pun senang hati.
Sekarang, mak2 risau. Dah dinasihati anak2 supaya pakai baju sejuk. Tapi anak degil pulak, dia kate, takde gaya la mak, malu dgn kawan kawan. 🙈🙈🙈🙈
Hari ni, terpaksa gi klinik buat rawatan neubulizer. Sedut kuar kahak. Sebab dah sesak nafas kata maknye.
Inilah celoteh mak2 yg sy dpt hari ini. 😂😂😂
Sempat lagi dia memuji2 keberkesanan minyak herba asmak di akhir perbualan. Katanya:”Minyak ni memang bagus la nora, macam2 sakit blh d rawatnya”. Alhamdulillah, syukurlah kak. Semoga #minyakherbaasmak ni dpt terus membantu.

Berminat untuk mendapatkannya???

Hubungi: Norah . SD03001. Stokis Kota Kinabalu

016 831 3664

016 831 3664

016 831 3664

+60168313664

7 Perkara Ini Yang Akan Membuatkan Asma Anda Makin Teruk

minyak-herba-asmak-kota-kinabalu-httprawatankeluargaonline-blogspot-my

 

Sejarah Asma Dalam Keluarga (Family History)

Jika salah seorang dari suami/isteri ada penyakit asma, peluang untuk anak menghidap asma adalah agak cerah.

Jantina dan Umur

Asma adalah lebih ketara pada peringkat umur kanak-kanak. Jika dibandingkan antara lelaki dan perempuan, anak lelaki lebih mudah terkena asma

Allergy

Jika anak anda ada alergi terhadap perkara yang menyebabkan serangan asma, maka risiko serangan asma akan meningkat.

Merokok

Tanpa perlu diterangkan lagi, tiada kebaikan yang boleh didapati dari amalan merokok. Anda sakit, anak menderita.

Pencemaran Udara

Mereka yang tinggal di bandar lebih mudah terkena serangan asma disebabkan udara yang tercemar.

Obesiti

Pakar menjelaskan, obesiti akan menyebabkan badan lebih mudah terkena keradangan dan seterusnya menyebabkan serangan asma.

Jangkitan Virus Di Peparu

Jangkitan di peparu seperti pneumonia sememangnya akan menyebabkan asma semakin kronik. Amalkan cara hidup yang bersih.
.

#info by MHAMSB

#MinyakHerbaAsmak

Norah Tuah

SD03001 (Stokis kota kinabalu)

Mahu mendapatkan rawatan asma secara semulajadi tanpa perlu makan ubat?

Mari dapatkan minyak herba asmak sekarang!!!

Minyak herba asmak ini boleh membantu merawat asma anda. Ia diperbuat daripada habbatusauda, Gamat Gold dan minyak kayu putih. Tidak panas, tidak berbau kuat dan selamat untuk semua lapisan umur.

Tempah sekarang:

N –  016  831 3664

N – 016 831 3664

N – 016 831 3664

N – +60168313664

#minyakherbaasmakkotakinabalu

#minyakherbaasmakkk

minyak-herba-asmak-kota-kinabalu