Tag Archives: semput

Bagaimana mahu mengenalpasti tahap semput (asma) anak? .

Jawapan: Ok, semput ni ada 4 tahap semuanya. Makin tinggi tahap dia, makin kronik dan bahaya lah kiranya.
.
Baca info di bawah, dan kenalpasti kat mana tahap semput anak kita. Jangan risau, senang je nak faham. Bila dah tahu, barulah kita boleh ambil tindakan sewajarnya.
.
.
TAHAP #1 (mild intermittent asthma)
.
Symptom tak sampai 2 kali seminggu
Tiada masalah lain di antara semput
Kalau semput datang menyerang pun, cuma sekejap sahaja
Bila waktu malam, tanda-tanda semput muncul tak sampai 2 kali dalam sebulan
.
TAHAP #2 (mild persistent asthma)
.
Tanda-tanda semput datang lebih 2 kali dalam seminggu, tapi dalam sehari tak lebih sekali
Aktiviti seharian mungkin agak terjejas sedikit
Bila waktu malam, tanda-tanda semput datang lebih 2 kali dalam sebulan
.
TAHAP #3 (moderate persistent asthma)
.
Setiap hari mesti ada tanda-tanda semput
Kena standby ubat setiap hari
Dalam seminggu, semput berlaku 2 kali atau lebih
Bila waktu malam, tanda-tanda semput datang lebih dari sekali dalam SEMINGGU
.
TAHAP #4 (severe persistent asthma)
.
Tanda-tanda susah nak berhenti
Kerja memang biasanya akan terjejas teruk
Semput? KERAP menyerang
Bila waktu malam, tanda-tanda semput selalu datang
.
.
Dah tahu kat mana tahap semput anak anda?

Ingin mengetahui cara rawatannya?

Hubungi 0168313664 (Norah) untuk info lanjut.

FAKTA PESAKIT ASMA DI MALAYSIA

5% GOLONGAN DEWASA & 10% GOLONGAN KANAK-KANAK ADALAH PENGHIDAP ASMA
DAN ANGKA INI TERUS MENINGKAT!!!

Ini adalah fakta menakutkan yang dikeluarkan oleh Pakar Perunding Kanan Dada dan Pengarah Institut Perubatan Respiratori (IPR) Kuala Lumpur, Datuk Dr Abdul Razak Abdul Muttalif.

Menurut tinjauan mereka juga, 93 peratus responden di Malaysia tidak menganggap penyakit lelah mereka serius dan 79 peratus percaya mereka boleh menguruskan lelah tanpa bantuan doktor.

“Walaupun kematian asma di Malaysia tidak begitu tinggi, ia membimbangkan. Ini kerana ramai dalam kalangan pesakit yang meninggal dunia disebabkan mengabaikan rawatan atau tidak bertindak segera apabila mendapat serangan”

Apakah anda tahu gejala dan cara pencegahannya? Baiklah di sini kak norah kongsikan infografik mengenainya. Semoga mendapat manfaat.

Mahu mencari solusi tentang permasalahan ini? Jangan risau, Insya allah kak norah akan kongsikan lebih info mengenainya. Wassap je kak norah di 0168313664.

#TimFarrahCare
#LeaderMhamsbNorah
#solusiasma

gejala_asma

cegah_srangan_asma

Minyak Herba Asmak telah berdaftar dengan KKM

Dua tiga kucing berlari,
Mana nak sama si burung merak
Dua tiga ubat bole ku cari,
Mana kan sama dengan minyak herba asmak.
.
Jarang sekali dapat makan dodol,
Juadah istimewa dihari raya,
Cuba anda dapatkan sebotol,
Dan rasai perubahannya.
.
Dari Selangor menuju ke Kuantan,
Hajat mencari barang antik dari tembaga,
Rm39 je,Harga berpatutan,
Berbaloi untuk dimiliki setiap keluarga.
.
Cantik berhias bakul dan raga,
Hendak diisi si buah sukun,
Tak perlulah bimbang akan kandungannya,
Dah berdaftar dengan KKM pun!!!

Haaaa…jawab! Jawab!

Sesuai digunakan untuk uolss yang menghadapi masalah lelah,asma,batuk,kahak dan selsema.

Dapatkannya sekarang di :

http://www.wasap.my/60168313664

20621890_10209971558788161_7402538589602637494_n